Hoj!
Har äntligen accepterat att vår lilla radhusträdgård aldrig kommer bli en "normal" trädgård. Pyttelitet lager jord över stora rötter från några granar och tallar som står över nästan halva trädgårn så det är ett h-vete att få till gräsmatta. Sådde gräs förra året vilket var jättefint just då men som redan i år är nästintill obefintlig. Det regnar barr och kottar uppifrån samtidigt som det lilla regnvattnet sugs upp av sagda träd. Så är det bara, det är en hyresrätt så vi får inte ta ner träden, och eftersom vi inte planerar att bo här för evig tid vill vi inte plöja ner allt för mycket pengar i tomten (dessutom har vi inte så mycket pengar...).
Så nu ger jag upp på gräsmattan. Har aldrig egentligen tyckt så mycket om normen med stora öppna gräsmattor ändå! Det jag ser framför mig är en liten slingrande stig av steppingstones omgiven av stenpartiväxter, utplacerade stenar och krukor, och växter som faktiskt trivs även fast marken är som den är.
Har ni några förslag på växter som skulle passa?
Gunilla T
11-07-2010, 09:39
Klokt...att ge upp gräsmattan!
Alla fetbladsväxter går - det finns en otrolig mängd sedumarter och Sempervivum - taklökar kan man göra mycket roligt med. Dianthus deltoides . backnejlikan som finns i olika former och färger passar också liksom kattfot. För att bryta av lite och få lite höjd kan gräset Festuca glauca - blåsvingel passa.
Att tänka på - plantera inte för tätt, det breder ut sig ganska snabbt, du behöver inte så många plantor.
Jag skulle täcka marken med grus, typ gårdsgrus vilket gör att alla växter kommer till sin rätt. Det enda problemet kan bli att plocka rent från kottar men det är ändå mycket mindre arbete än med gräsmattan.
kerstin z5-6
11-07-2010, 15:39
och det blir snyggt om du gör som Gunilla säjer,blir lusten för stor till en liten fin rabatt så passar ett mindre torvparti byggt på höjden,Lägg tidningar våta på maken eller duk, arragera torvblock och stenar , välj den jord som passar -plantera.- klart:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.