Gardengirl
Hej!
Jag köpte för ca en månad sedan en vindruvsplanta som står i en stor kruka. Det fanns 3 klasar med små vindruvor på plantan. Kort efter att jag planterat om den i den större krukan så har fler och fler av vindruvorna blivit blå och skrumpnat. Är det någon som vet vad jag gör för fel när det blir så?
Tacksam för svar!
/Camilla
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är inte unga växter redo att sätta frukt de första åren så då händer det ofta att ev. frukter som bildas aborteras bort och växten satsar sin energi på det viktiga = rotsystem och bladmassa. Man brukar ofta säga att det tar 3-4år innan man får skörd på vinrankor.
Gardengirl
Jaha! Ja så kan det säkert vara. Tack!
Linahl
Sticker in med en fråga om min vinranka och hoppas på svar smile.gif

Har planterat en vinranka i mitt växthus nu i vår, den är planterad direkt i jorden. Till nästa år tänkte jag ha allt i växthuset i krukor, undantag för vinrankan då. Eller vad tror ni, behöver den vara direkt i jorden, eller går kruka bra? Kan den övervintra i kruka ? jag har inte värme i växthuset året runt.

Tacksam för svar
Gardengirl
Jag tänker försöka ha mina vidruvsplantor kvar i krukorna. Jag ska försöka "bädda" in krukorna på nåt bra sätt. Jag har heller ingen värme i växthuset. Är också tacksam om någon har tips ang. detta.
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir ofta mer lättskött ifall man har dem planterade i marken. Vinrankor har rötter som söker sig långt ner i marken efter vatten och näring = när de etablerat sig klarar de sig ofta själva, i kruka (eller snarare jättebytta som brukar behövas) så måste man vara mycket mer noga med att ge jämn vattning, gödning etc. +De övervintrar ofta bättre ifall de är planterade i marken.
Solstorm
CITAT (Gardengirl @ 15-08-2010, 12:18) *
Jag tänker försöka ha mina vidruvsplantor kvar i krukorna. Jag ska försöka "bädda" in krukorna på nåt bra sätt. Jag har heller ingen värme i växthuset. Är också tacksam om någon har tips ang. detta.

Det är nog olika för olika vindruvssorter. Den jag har blommar inte om den inte fått någon frost på vintern. Bäst förutsättningar får de nog om de planteras i marken eller i jättekrukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon