Gardengirl
Hej!
Jag kpte fr ca en mnad sedan en vindruvsplanta som str i en stor kruka. Det fanns 3 klasar med sm vindruvor p plantan. Kort efter att jag planterat om den i den strre krukan s har fler och fler av vindruvorna blivit bl och skrumpnat. r det ngon som vet vad jag gr fr fel nr det blir s?
Tacksam fr svar!
/Camilla
sa, mlardalen zon 2
Ofta r inte unga vxter redo att stta frukt de frsta ren s d hnder det ofta att ev. frukter som bildas aborteras bort och vxten satsar sin energi p det viktiga = rotsystem och bladmassa. Man brukar ofta sga att det tar 3-4r innan man fr skrd p vinrankor.
Gardengirl
Jaha! Ja s kan det skert vara. Tack!
Linahl
Sticker in med en frga om min vinranka och hoppas p svar smile.gif

Har planterat en vinranka i mitt vxthus nu i vr, den r planterad direkt i jorden. Till nsta r tnkte jag ha allt i vxthuset i krukor, undantag fr vinrankan d. Eller vad tror ni, behver den vara direkt i jorden, eller gr kruka bra? Kan den vervintra i kruka ? jag har inte vrme i vxthuset ret runt.

Tacksam fr svar
Gardengirl
Jag tnker frska ha mina vidruvsplantor kvar i krukorna. Jag ska frska "bdda" in krukorna p nt bra stt. Jag har heller ingen vrme i vxthuset. r ocks tacksam om ngon har tips ang. detta.
sa, mlardalen zon 2
Det blir ofta mer lttsktt ifall man har dem planterade i marken. Vinrankor har rtter som sker sig lngt ner i marken efter vatten och nring = nr de etablerat sig klarar de sig ofta sjlva, i kruka (eller snarare jttebytta som brukar behvas) s mste man vara mycket mer noga med att ge jmn vattning, gdning etc. +De vervintrar ofta bttre ifall de r planterade i marken.
Solstorm
CITAT (Gardengirl @ 15-08-2010, 12:18) *
Jag tnker frska ha mina vidruvsplantor kvar i krukorna. Jag ska frska "bdda" in krukorna p nt bra stt. Jag har heller ingen vrme i vxthuset. r ocks tacksam om ngon har tips ang. detta.

Det r nog olika fr olika vindruvssorter. Den jag har blommar inte om den inte ftt ngon frost p vintern. Bst frutsttningar fr de nog om de planteras i marken eller i jttekrukor.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon