Flinga
Hej!

Vi har i ca 5 år haft en Japansk lönn i kruka på vår balkong. Det är en dissectum garnet, en sån där med röda flikiga blad. Förra sommaren såg den helt förskräcklig och nästan missbildad ut, så jag chansade och planterade om den mitt i sommaren. Satte den i Rhododendronjord enl rekommendation på plantskolan.
I år har den tagit sig jättefint! Mängder med nya skott, och den är väldigt tät och fin.

Men, nu till min fråga...

Vad jag inte förstår är varför bladen på den delvis har blivit gröna. En del har slagit ut som röda, men ändrat färg till mörkt svartgrön efter hand. Varför gör den på detta viset...? blink.gif
Bara på vissa ställen är den sådär härligt blodröd som den ska vara, och har varit tidigare.
Den står på samma ställe som den alltid har gjort, den fick bara större kruka och ny jord förra året som sagt.

Kan någon förklara det?

Tack på förhand. rolleyes.gif
Gunilla T
Det beror iaf inte på jorden - du gjorde rätt som bytte jord.

Många växthybrider som manipulerats till att bli variegerade, rödbladiga eller någon annan egenskap som man velat få fram återgår ibland, helt eller delvis, till sin ursprungliga form. Just när det gäller rödbladiga växter kan man se att den röda färgen minskar och det gröna börjar slå igenom om växten står skuggigt.
Järfälla
Precis som Gunilla säger; i skugga blir bladen inte lika röda. På solsidan är min mkt rödare än på skuggsidan och undertill.
malcolm
Jag håller med föregående talare, hade en enorm blodlönn på tomten tidigare där man tydligt kunde se färgskillnaderna på sol- resp. skuggsidan. Tog dock ner trädet i höstas eftersom det var på väg in i vardagsrummet på övervåningen. Detta träd bestod inte av bara en stam utan det var flera som börjat luta betänkligt åt sidorna. Lämnade dock ganska långa stubbar och nu har flera nya skott börja komma ut och de skall få vara eftersom jag verkligen gillar trädsorten.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 12-07-2010, 12:32) *
Jag håller med föregående talare, hade en enorm blodlönn på tomten tidigare där man tydligt kunde se färgskillnaderna på sol- resp. skuggsidan. Tog dock ner trädet i höstas eftersom det var på väg in i vardagsrummet på övervåningen. Detta träd bestod inte av bara en stam utan det var flera som börjat luta betänkligt åt sidorna. Lämnade dock ganska långa stubbar och nu har flera nya skott börja komma ut och de skall få vara eftersom jag verkligen gillar trädsorten.

Men nu får du passa på trädet noga och kapa ner kronan igen med några års mellanrum eftersom det nu kommer gå röta i stammen vilket gör trädet farligt när kronan blir för tung
malcolm
Jag tänker i vilket fall inte låta det få samma enorma proportioner som det hade innan fast trädet var nog kanske bortåt 50 år när jag kalvade åstad med motorsågen och om ett halvsekel är jag förmodligen både död och begraven. a0a.gif
Flinga
Ok, tack för svar.
Det knasiga är ju att det inte har bytt plats på dessa åren, men ändå är det betydligt grönare i år än andra år.

Jaja, det frodas iaf - det får man ju vara glad för. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon