yvonne.r
11-07-2010, 09:19
[attachment=52156:tr_d3.jpg]
Skulle så gärna vilja veta vad detta är. Den har väldigt långa rötter.
Tacksam för hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2010, 09:24
Ser ut som en trädplanta möjligtvis poppel, asp eller något annat i Populussläktet.
yvonne.r
11-07-2010, 10:02
Tack för svar!
Skall undersöka närmare dessa sorter på nätet och se om jag kan bestämma det närmare.
Jag tror som Åsa, och när du slår upp kan det vara bra att veta att så här unga plantor av Populus har blad som skiljer sig rätt mycket från de äldre träden.
Har du asp eller poppel i närheten beror säkert de långa rötterna på att denna och andra småplantor kommer upp som rotskott från de större träden. Sitter ihop i rötterna alltså.
Gillar du dem inte, kör över dem med gräsklipparen medan de är unga och mjuka i stammarna.
yvonne.r
12-07-2010, 08:06
Tack snälla för svar. Uppskattas.
Det får bli gräsklipparen som sköter "besväret". Men den verkar sprida sig lika fort som hallon, tyvärr.
Huggorm
12-07-2010, 08:12
Är det asp så sprider den sig nog fortare än hallon
yvonne.r
12-07-2010, 09:33
Usch så trist! Finns inga bättre förslag till problemlösning förutom gräsklippare?
Gräsklippare är rena rama klippet, dvs snabbt, billigt och ger dessutom kortare gräs. Om du klipper gräset ändå vill säga.
Tar man ned en poppel eller asp kommer det ofta skott som dessa i ett stort område många år efter fällningen. Att ringbarka innan fällning är ofta ett bra sätt att undvika rotskott.
Men det finns alltid undantag. Jag fällde 20 balsampopplar som var ca 20 år gamla och stod i rad i en gräsmatta. Tanken var att de skulle växa upp igen på stället och bilda lägre häck. Osäker var jag på resultatet - det kunde ha blivit miljoner skott i gräsmattan och en död häck. Och det tog tid innan det hände något. Fällningen gjorde vi i april och inte förrän i slutet av juli tog det fart. I häcken! Så snälla dessa balsampopplar var!
yvonne.r
14-07-2010, 09:01
Hmmm, det får nog bli gräsklipparen som gäller som steg ett.
Sen får jag nog ta mig en funderare på hur jag skall göra i längden.
Tack snälla för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.