Har precis införskaffat Klaus bok nu när vi blivit trädgårdsägare.
Det växer en gammal ros på gården. Har ingen aning om sort tyvärr :-( Vet inte heller om det är en sådan som blommar på årsskotten eller inte.
I boken beskrivs hur man kan beskära ner rosen totalt, eller beskära den kraftigt och lämna kvar vissa delar. De förra ägarna har inte klippt rosen (eller den andra klätterväxten som den växer på) på flera år, så det ser ut som ett stort nystan. Ska försöka få lite ordning på den till våren tänkte jag..
Hur ska jag göra? Någon som har den minsta aning om vad det är för sort eller typ av ros?
...och ifall någon med vassa ögon kan se vad för växt det är i bakgrunden, som rosen klättrar på??
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2010, 09:52
Väldigt likt en av sveriges vanligaste rosor i södra och mellersta sverige = Flammentanz. Den blommar på äldre växtdelar men går ändå utmärkt att föryngra med hård nedklippning, blomningen uteblir första säsongen efter klippningen men andra säsongen blommar den snällt igen.
Jag tycker dock inte att den ser då väldigt hemsk ut klätterrosor växer ju ganska rangligt + de har nakna knän, det döda kan du dock ta bort även nu, dött och sjukt kan man alltid ta bort.
Kaprifolen ser ut att ha normalt utseende de växer ju som nystan och har ofta nakna knän den med då den blir äldre, även denna klarar dock hård nedklippning ifall man vill föryngra den.
En annan vanlig äldre röd klätterros som blommar om är Heidelberg, du märker väl det i augusti. Googla på namen så får du upp en massa bilder.
Flammentanz får nypon i mitten av augusti

Annars klipp ner den om du tycker den är risig, för stor. Grannens jätte Flammentanz frös ner i vinter i botten men har nu 2 - 3 m långa skott, så den är snabbt på banan. Klipper man nu hinner det komma långa skott som kan blomma nästa år ( om det nu är Flammentanz ? )
Det låter bra det! :-)
Har hittat några gamla hopskrumpna nypon på den från förra året, ska se vad som kommer efter blommningen. Det syns ju inte så bra på bilden, men den växer även på bredden, eller hur man ska säga det (mot kameran till) ungefär två-tre meter. Vi tänkte ha trädgårdsland där, så den kan inte hänga rikitgt så mycket som den gör nu.
Men då ger jag mig på den till våren då!
Järfälla
12-07-2010, 17:23
Tycker mig skymta klätterhortensia till höger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.