Swante
Hej!

Det var inte så lätt det här med äppelträd. Är det inte sjukdom, harar eller hjortar så är det något annat. På detta Josefiner-träd (2-årig) har barken spruckit upp på flera ställen. Är detta frostskador eller någon sjukdom? Eftersom det är på flera ställen så borde näringstillförseln mellan rot och [blivande] krona bli tämligen inskränkt. Tilläggas kan att det är på A2-stam men inte från e-planta. Har läst att virusbefallna träd är känsligare för vinterskador och frostsprickor.
Har detta träd någon framtid?

Mvh
Swante
Cilla
Närapå skulpturalt och vackert om man inte ser det som ett träd som fått skador.

Ser ut som att skadorna tillslutits, men färgerna på stammen i övrigt är underliga och det är svårt att bedöma hur mycket skadat det är där. Har trädet utvecklat sina blad? Har grenarna vuxit i år?

Om bladen utvecklats normalt så är chanserna goda att trädet klarar det. Men stödvattning och att hålla gräsfritt under kronan kommer nog krävas en tid.
Bassam
Hej

Jag tycker den ser ut som rådjur skador.
H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 12-07-2010, 00:25) *
Hej

När rådjuret fejar hornen blir det inte så där fina skador, det blir ojämna kanter och hänger barkslamsor...
Swante
Hallå igen!

Här är en bild på hela trädet. Som ni ser börjar det först nu att bilda det som ska bli de kommande huvudgrenarna. I mina ögon utvecklar sig trädet bra. Bladlöss har dock deformerat en del blad. Skador genom rådjur eller andra gnagare är 100% uteslutet eftersom trädet fram till nyligen var helt omgärdat av hönsnät. Återstår då eventuellt frostskador? Håller med om att det är lite märkliga färgnyanser på stammen. Kanske bäst att avvakta och ge trädet en rimlig chans.

/Mvh, Swante
Jan af Lisö
För mig ser et ut som barksprickor som kan ha tillkommit pga av vårsolen och sedan läkt fint av sig själva. Är denna hypotes sant så borde sprickorna finnas på trädets södra och sydvästra sida.

Fö så tycker jag att trädet ser fint ut !!
Kutas
CITAT (Bassam @ 12-07-2010, 00:25) *
Hej

Ni bry er inte om vad Bassarn skriva, han driva och narra er i snart 4 år och ni tro fortfarande att han finnas till i verkligheten. Hur naiv kunna man vara ? Människor, tänka klart lite !!!

Bassarn lika verklig som Chef Inspector Säppo Clouseau-Kukkonen i denna tråd i ett annat forum:
https://www.flashback.org/sp23835318
(länken kunna vara långsam ibland)

Vakna nu, annars ligga skojarna bakom Bassarn på golvet och vrida sig av skratt !!!
Swante
CITAT (Jan af Lisö @ 13-07-2010, 09:28) *
För mig ser et ut som barksprickor som kan ha tillkommit pga av vårsolen och sedan läkt fint av sig själva. Är denna hypotes sant så borde sprickorna finnas på trädets södra och sydvästra sida.

Fö så tycker jag att trädet ser fint ut !!

Jag kollade på skadorna och dom var jämnt placerade runt stammen i alla väderstreck, alltså även mot norr. Det var ju en lång och kall vinter och kanske är Josefiner en sort som inte är så härdig.
Ska i alla fall försöka skydda det mot nästa års vårsol.

/Swante
Bassam
Hej

Bassam kan skriva vad han tycker om , men ni själva bestämma vad ni tror på , det är inte förbjuden att man skriver vad man tror.

Cilla
Helheten ser inte alls så pjåkig ut. Se till att hålla vattnat. Kanske plantera ettåriga växter över din fina växtbäddsyta för att skugga, förhindra avdunstning. Gröngödslingsfrö kan du så nu och få upp under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon