|
mariachristina
11-07-2010, 11:50
Satte vitlök i höstas i pallkrage. Läste att man skulle vänta till blasten har vissnat/gulnat. Den skulle vara klar vid midsommar ca. Blasten är fortfarande grön till stor del i alla fall och det har kommit små minilökar på bladen? Ska jag vänta lite till med att plocka upp dem? vad gör jag med mini-lökarna?
Tacksam för svar!
Maria
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2010, 12:02
Midsommar är lite tidigt att skörda ifall man ska lagra lökarna, färsk vitlök kan vara klar då. Man brukar säga att man ska gödsla vitlök regelbundet fram till midsommar sedan brukar skörden vara i slutet av juli-aug beroende på sort. Antar att du har den värdelösa sorten Thermidrome eftersom du pratar om lökar ovan jord sk. stresslökar, Thermidrome är kinkig och utvecklar alltför ofta en massa stresslöar som ju tar kraft från plantan så det under jord blir mindre. Jag brukar testgräva med fingrarna och inspektera lökarna, själva skalet som håller ihop lökarna ska vara färdigbildat och hyfsat tjockt (men det får inte ha börjat spricka upp) ifall man ska lagra dem under längre tid. Efter skörda kan man hänga dem varmt och torrt och sedan kan man lagra dem i rumstemperatur (ej i kylskåp). Thermidrome med stresslökar (första bilden)  
Preussen
11-07-2010, 17:35
stress eller pseudolökarna kan du ta och använda, de smakar vitlök de oxå. 2/3 av blasten ska vara nedvisset innan det är dax att plocka upp.
när det gäller gödsling så brukar jag gödsla väl innan jag sätter på hösten och sen får den rejäl kvävegiva när de är ca 10 cm höga på våren, sen räcker det.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-07-2010, 13:02)  Midsommar är lite tidigt att skörda ifall man ska lagra lökarna, färsk vitlök kan vara klar då. Man brukar säga att man ska gödsla vitlök regelbundet fram till midsommar sedan brukar skörden vara i slutet av juli-aug beroende på sort.
Antar att du har den värdelösa sorten Thermidrome eftersom du pratar om lökar ovan jord sk. stresslökar, Thermidrome är kinkig och utvecklar alltför ofta en massa stresslöar som ju tar kraft från plantan så det under jord blir mindre.
Jag brukar testgräva med fingrarna och inspektera lökarna, själva skalet som håller ihop lökarna ska vara färdigbildat och hyfsat tjockt (men det får inte ha börjat spricka upp) ifall man ska lagra dem under längre tid. Efter skörda kan man hänga dem varmt och torrt och sedan kan man lagra dem i rumstemperatur (ej i kylskåp). Vilken sort rekommenderar du, Åsa?
Preussen
12-07-2010, 19:57
CITAT (rosita @ 12-07-2010, 20:01)  Vilken sort rekommenderar du, Åsa? nu heter jag inte Åsa men tar mig friheten att ändå svara. Leningradskij och Hammar är 2 sorter jag rekomenderar och som inte är så svåra att få tag på i Sverige.
mariachristina
13-07-2010, 13:29
Tack snälla för det fina svaret och för bilderna! Det är just Thermidrome som jag har... :/ Jag låter dem vara ett par veckor till innan jag plockar upp dem. Det ska bli spännande att se. Första gången jag odlar vitlök. Kan jag på samma plats sätta något annat när jag väl har plockat upp dem?
Varma hälsningar Maria
[quote name='Åsa, mälardalen zon 2' date='11-07-2010, 13:02' post='1253075']
Antar att du har den värdelösa sorten Thermidrome eftersom du pratar om lökar ovan jord sk. stresslökar, Thermidrome är kinkig och utvecklar alltför ofta en massa stresslöar som ju tar kraft från plantan så det under jord blir mindre.]
Jag satte en sort som hette något liknande; slutade på -drome. Den gör ännu större "stresslökar" än Thermidrome. Jag skördade igår och lökarna har gulaktiga fläckar på ytterskalet. Kan det vara något svampangrepp eller lök-insekt ?
P.S. citeringen ser litet kopnstig ut; hoppas det funkar !
Preussen
13-07-2010, 18:40
CITAT (mariachristina @ 13-07-2010, 14:29)  Tack snälla för det fina svaret och för bilderna! Det är just Thermidrome som jag har... :/ Jag låter dem vara ett par veckor till innan jag plockar upp dem. Det ska bli spännande att se. Första gången jag odlar vitlök. Kan jag på samma plats sätta något annat när jag väl har plockat upp dem?
Varma hälsningar Maria jadå, jag brukar sätta utgallrade grönkålsplantor efter vitlök, funkar fin fint. du kan annars sätta sådant som går att så nu och lite längre fram under hösten. CITAT (snuffe @ 13-07-2010, 16:02)  Antar att du har den värdelösa sorten Thermidrome eftersom du pratar om lökar ovan jord sk. stresslökar, Thermidrome är kinkig och utvecklar alltför ofta en massa stresslöar som ju tar kraft från plantan så det under jord blir mindre.]
Jag satte en sort som hette något liknande; slutade på -drome. Den gör ännu större "stresslökar" än Thermidrome. Jag skördade igår och lökarna har gulaktiga fläckar på ytterskalet. Kan det vara något svampangrepp eller lök-insekt ?
P.S. citeringen ser litet kopnstig ut; hoppas det funkar ! Messidrome? Sabidrome? du kan inte lägga upp någon bild så blir det lättare att se vad det är. viktigt att hålla växtföljden när man odlar vitlök, gäller mot all form av lök. 5-7 år växtföljd.
Monica zon 1
13-07-2010, 18:54
Planterade också vitlök i höstas, tyvärr vet jag inte sorten. Har ännu inte skördat. Men jag fick uppfattningen av de som gav mig lökarna att jag skulle använda det ni kallar stresslökarna ovan marken som sättlök inför nästa år, och äta lökarna som finns i jorden.... Har jag blivit lurad? Ska jag ta av lökarna i jorden att sätta av till hösten igen?
Ny odlare!
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2010, 19:04
Man brukar få de största lökarna ifall man tar de största klyftorna och använder som utsäde. Det går att använda stresslökar men det tar längre tid (kan ta mer än en säsong) och jag tycker ofta de inte ger så värst stora lökar i slutändan.
Monica zon 1
13-07-2010, 19:09
Tack Åsa Då ska jag ta undan av de största exmplaren till utsäde inför hösten!
Låter som det skulle vara ett bra alternativ att använda stresslökarna som smaksättare i kall sallad, där vill jag inte ha för mycket vitlöksmak, men lite är bra.....
Preussen
14-07-2010, 07:55
CITAT (Monica zon 1 @ 13-07-2010, 20:09)  Tack Åsa Då ska jag ta undan av de största exmplaren till utsäde inför hösten!
Låter som det skulle vara ett bra alternativ att använda stresslökarna som smaksättare i kall sallad, där vill jag inte ha för mycket vitlöksmak, men lite är bra..... ta de största klyftorna från de största lökarna så får du ett bra utgångsläge. du kan använda stresslökarna till annat än sallad oxå  här är en gammal tråd om vitlöksodling om du vill ha något (förhoppningsvis) intressant att läsa vitlökstråd
Preussen
14-07-2010, 23:07
då har jag börjat skörda. läs mer om det på min blogg
Tulipanaros
15-07-2010, 12:00
En snabb fråga, Preussen eller någon annan. Vad är att föredra: skörd två veckor för tidigt eller två veckor för sent? Jag ska resa bort och inser att jag missar vitlöksskörden kapitalt. Jag tänker att för sent ändå är bättre än för tidigt: de lökar jag har testskördat hittills verkar lagringsodugliga, och det som händer två veckor för sent är väl bara att klyftorna faller isär, de går väl fortfarande att lagra? Eller?
Preussen
15-07-2010, 12:53
CITAT (Tulipanaros @ 15-07-2010, 13:00)  En snabb fråga, Preussen eller någon annan. Vad är att föredra: skörd två veckor för tidigt eller två veckor för sent? Jag ska resa bort och inser att jag missar vitlöksskörden kapitalt. Jag tänker att för sent ändå är bättre än för tidigt: de lökar jag har testskördat hittills verkar lagringsodugliga, och det som händer två veckor för sent är väl bara att klyftorna faller isär, de går väl fortfarande att lagra? Eller? en väldigt bra fråga. jag tänker så här: om det är en stor kvantitet, jag säljer eller jag överlever själv av skörden, är skördedatum viktigare. hur mycket försämrad lagringsdugligheten blir när ytterskal är borta eller försämrats vet jag inte men lökar man klyftat så torkar klyftorna ganska snabbt när de ligger ensamma. sen om man har en liten skörd som ändå är uppäten innan november så tror jag inte det påverkar i stor omfattning. om jag varit som dig, jag gör likadant, är att spela med säkra kort, gräv upp hälften nu och spara resten till senare. ta de lökar du tycker verkar vara störst så har du till utsäde. vad är det för sort du odlar?
Tulipanaros
15-07-2010, 13:09
Tack för snabbt svar! Det är hela familjens årsanvändning av vitlök, så helst ska ju lagringen funka. Jag odlar den avskydda Thermidrome -- den har funkat bra hos mig; lökarna blir stora och bara runt 5% har stresslökar. Men du har rätt, att ta hälften nu och hälften när vi kommer hem är nog bästa riskspridningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|