EmmaHj
Hej alla forumare!

Jag är lite osäker på om jag skulle sätta denna tråd i köksträdgården eller pallkrageklubben - men eftrsom det jag är ute efter att göra är en upphöjd bädd - bara större än en pallkrage, kändes detta som det mest naturliga stället. Om det blev fel får GÄRNA en admin flytta tråden.

Jag har ett nyvaknat odlingsintresse och håller i år på att (för första gången) odla grönsaker i kruka ute på landet - en ö i Göteborgs skärgård. Vi har en klipptomt, med mycket begränsad tillgång på jord. Den enda plätt på våran tomt som har jord stod det fram till för en vecka sedan en hammok på. Nu är hammoken uppflyttad upp på berget, och plätten skall få bli friland, tjohooo!

Jag har aldrig gjort detta förut och vill väldigt gärna göra rätt ifrån början - så därför passar jag på att skriva ett antal frågor här som jag hoppas att mer erfarna forumare kan tänka sig att svara på - men alla råd och tips är välkomna även utöver frågorna.

Platsen som skall bli upphöjd bädd är ungefär 3x4 meter - men jag kommer inte att bygga bädd hela vägen ut till kanterna. Den ytan jag kommer att använda är c:a 2x3 meter. Idag växer där vildgräs - som inte mår jättebra efter torkan. Där finns också ett antal stora stenar - men de flesta av dem tror jag nog att jag kan flytta på. Så här ser det ut idag:
Friland före - kortsida Så här ser platsen för mitt friland ut före något är gjort, från kortsidan

Frilandet före - långsida Så här ser platsen för frilandet ut från långsidan

Jag vet inte riktigt hur djup jorden är här - men troligen bara någon decimeter. Jorden är ganska näringsfattig - den klarar som synes knappt att hålla liv i vildgräs om det inte regnar mycket.

Det jag hade tänkt att gära är:
  1. Bygga en "låda" på 2x3 meter av tryckimpregnerat trä. Bara en bräda hög.
  2. Bygga in lådan med sten får att få den att se naturlig ut, och möjligtvis höja kanten men bara med sten efter första brädlagret.
  3. Fylla lådan med en blandning av planteringsjord och kogödsel.
  4. Voila, ett upphöjt friland! Eller?
Så till frågorna:
  • Först och främst, det jag beskriver ovan - låter det som en bra idé eller skall jag göra på annat sätt? smile.gif
  • Vad blir bäst här - skall jag täcka över nuvarande gräsyta med någon form av täckduk och lägga den nya jorden ovanpå, eller skall jag repa upp allt gräs jag kan och sedan bara fylla på med jord för att få ytterligare djup? (kunna utnyttja befintligt jorddjup om jag skulle vilja ha t.ex morötter eller annan rotfrukt?)
  • Hur mycket djup skall jag satsa på att få i lådan?
Alla, verkligen ALLA, tips och råd mottages med tacksamhet smile.gif
MVH
Emma
EmmaHj
Oj, jag kunde kanske ha läst forumet lite mer noggrant innan jag skrev mina frågor, sorry =)

Så, inget gräs-rens men tjocka lager fuktiga tidningar i botten verkar vara bäst lösning efter att ha gått igenom många frågor här. Finfint. Fortsatt önskan om alla möjliga tips finnes dock =)
EmmaHj
Hmm, försöker igen med en mer specifik fråga och hoppas få åsikter smile.gif

Efter att ha vält bort de stenar jag orkade (några fick bli kvar tyvärr - men men..) och täckt den tänkta odlingsytan ser det ut så här:

Växtplats - tidningstäckt

Nu börjar jag bli allt mer osäker på om jag skall göra en enda stor odlingsyta av det här - eller om jag kanske skall göra TVÅ upphöjda bäddar med en gång i mitten.
Det som talar FÖR detta är:
  • Kan bli bökigt att komma åt mitten på odlingen utan gång
  • Ytan sluttar lätt nedåt . Finsnickring av lådan kommer att behövas för att inte den också skall slutta = bökigare att göra bädden. Alltså är det det så att om det blir två så går gången mitt i gångsidan och det blir två långsmala bäddar, inte 2 kortbreda.
Det som talar MOT det är:
  • Detta är den ENDA plats jag har möjlighet att göra odling av. Att göra gång i mitten kommer att ta bort ett par kvadratmeter av denna odlingsbara yta. Kan vara värt lite bök kanske?
Vad hade NI gjort i den här situation?
MVH
Emma
Bassam
Hej

Du kan göra rabatter på täcka marken på markduk eller tidningar och på kanten, du kan ställa torvblock som säljer på Plantagen
H:Bassam
Peztis
Varför inte göra en stor odlingsbädd nu och känner du att det inte funkar så får du fixa till det senare.

Såg att du hade en väldig massa vackra stenar... Varför använder du inte dem som ram istället för att köpa en massa brädor? Det skulle bli jättesnyggt i den miljö du har och du kan lägga pengarna på fröer/plantor i stället.

Fyll nu på med en massa jord. Har du något stall eller liknande i närheten? Be dem om gödsel som du kan lägga ut, blanda med gräsklipp och löv nu i höst. Till våren har du en väldig massa fin jord att plantera i!
EmmaHj
Vi har en himla massa brädor också, över från förra årets foderbyte på huset. Det jag tänkte (och också håller på med just nu) är att bygga en ganska låg ram av brädor som jag staplar stenar runt om (så brädorna inte syns). Sen kan jag fortsätta att bygga på höjden med sten om jag vill men träramen kommer att hjälpa till att hålla bottenjorden i lådan eftersom odlinsplasen sluttar.

Låter det som en plan?

Oh, glömde nämna - stenarna i bakgrunden är en stengärsgård - den kan jag inte sno ifrån smile.gif

Men, hela detta projektet utspelar sig på en ö i Bohusläns skärgård, så det är inte direkt ont om sten laugh.gif
kerstin z5-6
Trampstenar kan du lägga ut på ytan där det passar dej att gå.Så kan du sköta om hela odlingen utan en bred gång, även om gång är mer praktisk
Solstorm
Det blir ju mycket jord att frakta dit. Du skulle kunna bottna med tjocka lager med tång ovanpå tidningarna.
Anja Danmark
Jeg ville lave to bede med en smal gang i midten. Det er meget lettere at passe - og ellers er du nødt til at træde ind i bedet, og så får du ikke den gode, løse jord, som planterne kan lide at vokse i..

Og jeg ville ikke bruge trykimprægneret træ til spiselige afgrøder - i hvert fald ikke uden at lægge et lag kraftig plast på indersiden, måske bassinfolie.

Men ellers lyder det som en god idé at fylde jord, kompost, grøntaffald og den slags op i år, så du har en god jord at bruge til foråret!

Mvh
Anja

Peztis
EmmaHJ: Nu är jag ju nyfiken: hur blev det sedan? Kan du inte ta kort?!
Zanpat
Är inne på att göra något liknande hemma men började undra på tryckimpregnerat trä fäller det ut något "giftigt" ifrån planken eller hur fungerar det?
Taraxacum
Jag är också nyfiken på hur det gick!?

(Tryckimpregnerat trä innehåller gifter för att det inte ska angripas av mikroorganismer. Det fälls ut i jorden).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon