Jag är lite osäker på om jag skulle sätta denna tråd i köksträdgården eller pallkrageklubben - men eftrsom det jag är ute efter att göra är en upphöjd bädd - bara större än en pallkrage, kändes detta som det mest naturliga stället. Om det blev fel får GÄRNA en admin flytta tråden.
Jag har ett nyvaknat odlingsintresse och håller i år på att (för första gången) odla grönsaker i kruka ute på landet - en ö i Göteborgs skärgård. Vi har en klipptomt, med mycket begränsad tillgång på jord. Den enda plätt på våran tomt som har jord stod det fram till för en vecka sedan en hammok på. Nu är hammoken uppflyttad upp på berget, och plätten skall få bli friland, tjohooo!
Jag har aldrig gjort detta förut och vill väldigt gärna göra rätt ifrån början - så därför passar jag på att skriva ett antal frågor här som jag hoppas att mer erfarna forumare kan tänka sig att svara på - men alla råd och tips är välkomna även utöver frågorna.
Platsen som skall bli upphöjd bädd är ungefär 3x4 meter - men jag kommer inte att bygga bädd hela vägen ut till kanterna. Den ytan jag kommer att använda är c:a 2x3 meter. Idag växer där vildgräs - som inte mår jättebra efter torkan. Där finns också ett antal stora stenar - men de flesta av dem tror jag nog att jag kan flytta på. Så här ser det ut idag:

Friland före - kortsida Så här ser platsen för mitt friland ut före något är gjort, från kortsidan

Frilandet före - långsida Så här ser platsen för frilandet ut från långsidan
Jag vet inte riktigt hur djup jorden är här - men troligen bara någon decimeter. Jorden är ganska näringsfattig - den klarar som synes knappt att hålla liv i vildgräs om det inte regnar mycket.
Det jag hade tänkt att gära är:
- Bygga en "låda" på 2x3 meter av tryckimpregnerat trä. Bara en bräda hög.
- Bygga in lådan med sten får att få den att se naturlig ut, och möjligtvis höja kanten men bara med sten efter första brädlagret.
- Fylla lådan med en blandning av planteringsjord och kogödsel.
- Voila, ett upphöjt friland! Eller?
- Först och främst, det jag beskriver ovan - låter det som en bra idé eller skall jag göra på annat sätt?
- Vad blir bäst här - skall jag täcka över nuvarande gräsyta med någon form av täckduk och lägga den nya jorden ovanpå, eller skall jag repa upp allt gräs jag kan och sedan bara fylla på med jord för att få ytterligare djup? (kunna utnyttja befintligt jorddjup om jag skulle vilja ha t.ex morötter eller annan rotfrukt?)
- Hur mycket djup skall jag satsa på att få i lådan?

MVH
Emma