Full version: Identifieringshjälp
inglan
Hej!
Nån som vet vad detta är för någon blomma/buske? Blir 1-1.5 meter hög och tar stor plats när den vuxit till sig, har flyttat den i vår så denna är liten. Blommar nu, är så fin att ha i buketter tycker jag och det vore kul att veta vad den heter.
hälsningar Inglan

SSC_1905.JPG

CillaM
Troligen en vippslide, en slide är det iaf. Och försök INTE att gräva upp den för hand för den har en pålrot som är det jäkligaste jag varit med om.
inglan
Tack!!! tummenupp.gif
Ja det ser ut att stämma precis det med Vippslide. Lite kul att veta tycker jag. Jag har ju grävt upp den för den växte där vi skulle bygga växthus, och grävandet var ett elände! Jag trodde att jag hade tagit död på den helt för roten var helt i bitar så jag hade slängt allt på komposten, men förra året så såg jag att den grodde där så då fick den en bättre plats i en rabatt istället. Och nu kommer den så snällt så, men nu får den nog stå där den står!
Tack för hjälpen!
hälsningar Inglan thanks.gif
anne-li i olofstorp
Bara som kuriosa, mitt x mamma hette Inga och jag fick en sådan av henne.
Med varning, den växer som ogräs.
så hemma hos mig går den under namnet "Ingas ogräs". rolleyes.gif
Eva 33c
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-07-2010, 11:15) *
Bara som kuriosa, mitt x mamma hette Inga och jag fick en sådan av henne.
Med varning, den växer som ogräs.
så hemma hos mig går den under namnet "Ingas ogräs". rolleyes.gif

På vilket sätt växer den som ogräs hos dig? Fröspridning eller rotskott eller vad? Jag frågar eftersom jag haft min i många år utan att den blivit annat än en större och vackrare tuva för varje år.Så här är det ingen ogräsvarning alls på den, men sånt kan ju variera med odlingsplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon