|
Full version: Vi bara klagar
aanderss
11-07-2010, 18:43
i vintras var de för mycket snö. nu är de för varmt
är vi aldrig nöjda
Jodå är alltid nöjd - nu är det varmt o skönt o snart är hösten här med det svala regnet igen
Huggorm
11-07-2010, 20:21
Äsch, jag har egentligen inte så mycket emot värmen, bara man får vara på platser där det inte gör någonting om halva tröjan är täckt av svettfläckar. Dricker man bara mycket vatten är det helt okay. Då tycker jag insekterna är värre, här ute på bondvischan kan man inte vara ute varken dag eller natt utan att bli totalt uppäten av flugor, bromsar, mygg och knott.
Aqvakul
12-07-2010, 07:07
Håller med - jag vägrar att gnälla när värmen äntligen är här...
Jag har under större delen av mitt yrkesliv jobbat ute på bygge. Vi hade ofta praktikanter från högskola förut (idag är det inte obligatoriskt längre med praktik för högskoleingenjörer!). Dom klagade ofta på värmen och visst står man i en berggrund eller på ett svart tak så kan det kännas extra hett. Jag brukade be dom komma tillbaka o ta nån praktikvecka i januari...... Det var aldrig någon som gjorde det.
Monica M zon 4
12-07-2010, 07:12
Jag klagar inte! Jag jublar absolut inte över denna värme men jag tänker inte klaga heller. Jag trivs bäst när det är runt 20 grader.
Myosotis
12-07-2010, 08:30
CITAT (aanderss @ 11-07-2010, 19:43)  är vi aldrig nöjda Det uppfattas så för att det alltid är någon som gnäller. Visst finns det väl vissa personer som aldrig är nöjda. Själv njöt jag av vintern, jag gillar ju snö och kyla. Jag är lite som flaxss, gillar allt extremt väder utom hetta då, men storm, åska, ösregn, hagel osv är häftigt. Jag är trött på att uppfattas som att jag alltid gnäller över vädret. Jag har aldrig sagt att jag längtar efter sommar, jag hatar sommar och det sa jag redan i vintras. För mig kan vi gärna hoppa över maj-augusti i princip. Om resten av sommaren blir kall och regnig nu är jag jättenöjd. När jag njuter av vintern får jag lyssna på en massa gnäll om snö och kyla, men när ni andra njuter av sommaren och jag säger att det är för varmt för mig beskylls jag genast för att alltid klaga, bara för att det märks mer när man avviker. Jag får nästan panik av värmen. Jag längtar ut, för jag sitter bara inne hela dagarna. Jag lider verkligen, sover nästan inte, har huvudvärk. Rastlösheten pga instängdheten har gått över nu för att jag är så utmattad, känner mig som en zombie. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Igår tillbringade jag eftermiddagen liggande på det kaklade badrumsgolvet som känns svalt, men jag orkade inte läsa. Hur kul tror ni att det är att då få höra hur skönt det är ute?!
Aqvakul
12-07-2010, 08:34
Myo - jag vet att du inte gillar värme och förstår att du lider i hettan. Du gnällde inte heller över kylan i vintras.
Det finns andra människor som nästan alltid gnäller över vädret. Det är bra trist, tycker jag...
Myosotis
12-07-2010, 08:37
CITAT (Aqvakul @ 12-07-2010, 09:34)  Myo - jag vet att du inte gillar värme och förstår att du lider i hettan. Du gnällde inte heller över kylan i vintras.  Då var det nog tur att datorn låste sig igår så mitt ilskna svar till dig försvann som jag hade skrivit i mt för jag uppfattade det som att du tyckte att jag gnällde  Orkade aldrig skriva om det...
Aqvakul
12-07-2010, 08:39
CITAT (Myosotis @ 12-07-2010, 09:37)   Då var det nog tur att datorn låste sig igår så mitt ilskna svar till dig försvann som jag hade skrivit i mt för jag uppfattade det som att du tyckte att jag gnällde  Orkade aldrig skriva om det... Myo, jag har aldrig, säger aldrig, uppfattat dig som gnällig...
Myo, jag tycker också att det är jättejobbigt så vi köpte en ac som står på hjul så att man lätt kan ta fram den när det blir för varmt. Utan den skulle jag inte kunna sova en blund just nu.
/Mollis
Myosotis
12-07-2010, 08:45
Åååhh... AC på hjul... *drömmer* Var köper man den? Vad kostar det? Hur mkt ström drar den? Hur mycket kan man få ner temperaturen? Väsnas den? CITAT (Aqvakul @ 12-07-2010, 09:39)  Myo, jag har aldrig, säger aldrig, uppfattat dig som gnällig... 
CITAT (Myosotis @ 12-07-2010, 09:45)  Åååhh... AC på hjul... *drömmer* Var köper man den? Vad kostar det? Hur mkt ström drar den? Hur mycket kan man få ner temperaturen? Väsnas den?  Vi köpte den på Coop Bygg men oj jag måste kolla upp allt det andra men temperaturen får man ner till man börjar frysa om man vill, så mycket vet jag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-07-2010, 08:51
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-07-2010, 08:12)  Jag klagar inte! Jag jublar absolut inte över denna värme men jag tänker inte klaga heller. Jag trivs bäst när det är runt 20 grader. samma här. 20-25 Grader är lagom till mig. Men hellre varmt än den långa, kalla vintern. Gick ibland en hel vecka innan jag kom utan för dörren. Överallt bara is. Kylan kryper in i varje led, nej fy för vintern.
Aqvakul
12-07-2010, 08:56
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-07-2010, 09:51)  samma här. 20-25 Grader är lagom till mig. Men hellre varmt än den långa, kalla vintern. Gick ibland en hel vecka innan jag kom utan för dörren. Överallt bara is. Kylan kryper in i varje led, nej fy för vintern.
Myosotis
12-07-2010, 08:58
CITAT (Mollis @ 12-07-2010, 09:49)  Vi köpte den på Coop Bygg men oj jag måste kolla upp allt det andra men temperaturen får man ner till man börjar frysa om man vill, så mycket vet jag. Härligt!
malcolm
12-07-2010, 09:50
Jag köpte en AC till sonens rum förra sommaren eftersom det blir olidligt hett där inne under varma dagar, beställde den via nätet, varifrån minns jag inte men det är en Panasonic och kostade ca. 4.500:-. Har sett billigare varianter sedan på andra ställen men sonens är bra, går nog att få ner temperaturen i hans rum så mycket att det mer eller mindre går att använda som "kylskåp". Jag har inget emot sol och värme bara jag får vara i närheten av vatten där man kan ta sig ett svalkande dopp. Finns inget härligare än att bege sig ut på en kanottur en varm sommardag och bara njuta. [attachment=52193:PICT0023.JPG] [attachment=52194:PICT0019.JPG] [attachment=52195:Vinter.JPG] Vilket föredrar ni?
herkules
12-07-2010, 10:09
det är för det mesta helt ok att klaga på snö och kyla men inte på värme, vi ska vara glada när den äntligen kommer. jag älskade den vinter som var och hoppas innerligt att det blir en likadan vinter i år. tanken på snö och kyla hjälper mig att stå ut i värmen.
Själv älskar jag all väder,men det finns människor som verkligen lider av värme!
malcolm
12-07-2010, 10:22
Jag vill INTE ha en likadan vinter till, inte så mycket beroende på den myckna snön och kylan i sig utan för att jag fick elräkningar (har elpanna) som inte var av denna världen. 6 - 8000/månad är mycket pengar och frestar hårt på ekonomin, annars är det rätt häftigt med extremväder.
Ja, jag har fast elpris.
*Stintan*
12-07-2010, 10:40
Är det extremväder åt något håll så tycker jag knappast man kan ta ogillande som klagan. Då är det ju mera ett konstaterande att "nu är det föör mycket". Värre när man klagar när vädret är "normalt" varm, kallt, regnigt, snöigt osv som faktiskt många gör. Själv konstaterar jag att den här värmen mår jag inte bra av och att om det inte kommer massor med regn snart så "slipper" jag gå ut i skogen och leta svamp framöver. Värst är dom som klagar på allting och inte kan se något positivt
herkules
12-07-2010, 11:06
CITAT (malcolm @ 12-07-2010, 11:22)  Jag vill INTE ha en likadan vinter till, inte så mycket beroende på den myckna snön och kylan i sig utan för att jag fick elräkningar (har elpanna) som inte var av denna världen. 6 - 8000/månad är mycket pengar och frestar hårt på ekonomin, annars är det rätt häftigt med extremväder.
Ja, jag har fast elpris. så klart att det känns när elräkningarna blir så höga! fast var vintern så extrem? alltså jag tänker överlag, jag vill minnas att jag upplevt ganska många kalla och snörika vintrar.
malcolm
12-07-2010, 11:15
Det hade i alla fall inte varit så mycket snö och så kallt i Sthlm:s-området sedan vintern 87/88 enl. statistiken, det var fö. första vintern i radhuset men då låg elpriserna på en helt annan nivå och jag reagerade inte nämvärt över räkningarna då vad jag minns.
Huggorm
12-07-2010, 11:30
I Uddevalla har det inte varit så mycket snö sedan man började mäta för typ hundra år sedan, det var 82cm vilket är 15cm mer än det gamla rekordet från 1966. Det tycker jag nog att man kalla extremvinter. Att snötäcket låg från före jul till slutet av mars är också extremt, man kan jämföra med vintern 07-08 då det i stort sett var regn hela vintern med bara några enstaka dagar med snö.
malcolm
12-07-2010, 12:10
CITAT (aanderss @ 11-07-2010, 19:43)  i vintras var de för mycket snö. nu är de för varmt
är vi aldrig nöjda Klagar man på dem som klagar så klagar man också.
fuchsian
12-07-2010, 15:34
Ja ni .... det går att klaga om vad som helst om man vill. Jag erkänner att dessa heta dagar har varit jobbiga, men så är det bara .... man får väl gilla läget? .... men hur lätt är det, är en annan fråga. En enda positiv tanke när man vaknar i sin dygnsura säng är att det finns kallt vatten att duscha sig med. Dagarna tar jag lugnt och den takt som jag orkar. Kom hem fr. Vadstena, så jag har inte landat än, men huuuganamej vad det har växt under dessa 2 veckor! Tar itu med det vid skuggsidorna av huset för jag vill åka ut med båten, sommaren är ju så kort när den väl kommer .....  ....Fuchian ...
Huggorm
12-07-2010, 16:33
Jag har en tomtplätt på en ö utanför Luleå som jag tänkte bygga en mindre stuga på att fly till under den värsta sommarhettan, men tyvärr är det ju lika varmt där. Om någon har en markbit i fjällen och vill byta så hör av er... På Island duger också, eller nordnorge eller Färöarna
fuchsian
12-07-2010, 16:45
Du huggorm, du låter desperad och jag undrar inte på det alls.....  vi har en undervånig i huset där just nu är lagom temp. + 19-20 och det finns gästrum och gått om plats. ett annat vore vårt båthusets gäststuga, där finns det svalt just nu över +15 men inte mer än +20. alla bekvämligheter. Har tänkt på detta själv om värmen fortsätter, men vi har endast en soffa där för en person. Har tänkt skaffa en rejäl bäddsoffa. Det enda är att ska du på toa så skogen finns och sedan klubbhuset. Något annat ovanför Stockholm känner jag inte till. .... Lite tröst ... det är snart lite svalare, även för dig. .....Fuchian
ninnisky
12-07-2010, 17:35
CITAT (Myosotis @ 12-07-2010, 07:45)  Åååhh... AC på hjul... *drömmer* Var köper man den? Vad kostar det? Hur mkt ström drar den? Hur mycket kan man få ner temperaturen? Väsnas den?  en av sönerna köpte denna på Elgiganten förra sommaren. http://www.elgiganten.se/product/hem-husha...ro-airconditionDen fungerade alldeles utmärkt då - men nu när det blev varmt i helgen började den låta och slutade funka. Han har reklamerat den idag. En AC är tyvärr aldrig tyst och jag har svårt att sova med det ljudet - ca 45 db - men med öronproppar kanske det går....
Aqvakul
12-07-2010, 17:43
De enklaste apparaterna kostar 3000 - 4000 och kyler ett mindre rum. De är inte särskilt tysta, ibland över 50 db, och drar ca 1,5 kwh (ca 1,50 i timmen).
Huggorm
12-07-2010, 17:50
De flesta luft-luft värmepumpar har även kylfunktion, så kan man slå två flugor i en smäll
ninnisky
12-07-2010, 17:54
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 16:50)  De flesta luft-luft värmepumpar har även kylfunktion, så kan man slå två flugor i en smäll under förutsättning att man har installerat en luftvärmepump, jaa, så funkar det - och det tror jag alla som har en också vet....
Huggorm
12-07-2010, 17:58
CITAT (ninnisky @ 12-07-2010, 18:54)  under förutsättning att man har installerat en luftvärmepump, jaa, så funkar det - och det tror jag alla som har en också vet.... Det är inte säkert. Jag vet en som satt värmepumpen på 18 grader, och de gamla elradiatorerna på 20 grader, sedan värmde elementen medan pumpen kylde. Det gick åt mycket ström innan dom kom på det
ninnisky
12-07-2010, 17:59
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 16:58)  Det är inte säkert. Jag vet en som satt värmepumpen på 18 grader, och de gamla elradiatorerna på 20 grader, sedan värmde elementen medan pumpen kylde. Det gick åt mycket ström innan dom kom på det  ovanligt korkat folk du känner....
Huggorm
12-07-2010, 18:04
CITAT (ninnisky @ 12-07-2010, 18:59)  ovanligt korkat folk du känner.... Har du vaknat på fel sida idag eller är det något annat som tynger dig? Berätta i såna fall vad det är, så kanske jag kan hjälpa dig lite med goda råd?  Anledningen till att jag från början nämnde värmepumpen är att man kanske lika gärna skall satsa på en sådan än en lös rums-AC. Den kostar lite mer, men du spar ström hela året om du annars värmer med elradiatorer. Dessutom har den bttre verkningsgrad än de lösa AC-aggregaten, du får alltså mer kyla per kW. I tillägg väsnas dom mindre, även om dom inte är direkt tysta.
ninnisky
12-07-2010, 18:19
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 17:04)  Har du vaknat på fel sida idag eller är det något annat som tynger dig? Berätta i såna fall vad det är, så kanske jag kan hjälpa dig lite med goda råd?  Anledningen till att jag från början nämnde värmepumpen är att man kanske lika gärna skall satsa på en sådan än en lös rums-AC. Den kostar lite mer, men du spar ström hela året om du annars värmer med elradiatorer. Dessutom har den bttre verkningsgrad än de lösa AC-aggregaten, du får alltså mer kyla per kW. I tillägg väsnas dom mindre, även om dom inte är direkt tysta. Fel sida vaknar jag aldrig på... Visst, det är jättekäckt med en luftvärmepump om du bor i eget hus (jag gör) men vilken patentlösning har du för ett lägenhetsboende... knappast en luftvärmepump???? Hej då!
Gossen Ruda
12-07-2010, 19:32
Klaga och klaga, men visst är det varmt. Det är först nu efter kl 8 som tempen gått ner under 30 grader. Men i morran skall vi få härlig åska. För elementens raseri, bevare oss käre herre XXXXXXX.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2010, 20:32)  Klaga och klaga, men visst är det varmt. Det är först nu efter kl 8 som tempen gått ner under 30 grader. Men i morran skall vi få härlig åska. För elementens raseri, bevare oss käre herre XXXXXXX.  jag ber hellre till dom gamla asarna. Framförallt Tor som kommer på besök imorgon.
ninnisky
12-07-2010, 20:06
CITAT (gnon49 @ 12-07-2010, 18:46)  jag ber hellre till dom gamla asarna. Framförallt Tor som kommer på besök imorgon. ser fram emot hans besök imorgon
Huggorm
12-07-2010, 20:17
Åska och snustorrt i terrängen kan ge lite väl spännande resultat CITAT (ninnisky @ 12-07-2010, 19:19)  Fel sida vaknar jag aldrig på... Visst, det är jättekäckt med en luftvärmepump om du bor i eget hus (jag gör) men vilken patentlösning har du för ett lägenhetsboende... knappast en luftvärmepump????
Hej då! Bor man i lägenhet har man vanligtvis fjärrvärme eller liknande, och då lönar det sig inte med en luftvärmepump nej. Men jag såg inte att det stod något om att det var just lägenhet?
Meriona
12-07-2010, 20:26
Jag gnäller - japp. Jag har alltid gnällt på värmen på sommaren. Folk gillar inte mig för det. För jag har alltid velat ha en helt annan sommar än alla andra. Det är därför jag älskar hösten. Och tidig vår. Då är det sol men man kan fortfarande andas. Äckelvärmen som är nu vill jag INTE ha. Jag har heller aldrig gnällt över en riktig vinter, som den vi hade iår. Jag behöver inte skotta snö, annat än från min bil, jag tycker att det var underbart iår. Därför gnäller jag över värmen med gott samvete.
ja, nu är det definitift något som mullrari väster. Och det är inte min mage.
Gossen Ruda
12-07-2010, 21:25
För en stund sen kom det några regndroppar, gjorde ingen mer verkan än att det blev ännu klibbigare. Men lite senare började det blåsa riktigt ordenligt. Det blev till att rusa runt och stänga alla fönster som stod vidöppna. Inga skador mer än att min jättekaktus blåste ner på golvet. Den som satte några taggar i mina fingrar en gång. Detta drabbade nu mattan, jag får gå försiktigt där.
Snöflinga
12-07-2010, 21:27
Faktiskt är det ganska många som dör pga värmen. Främst gamla människor. Läste att det inte är ovanligt att det inte ens finns fläktar på vissa äldreboende. Hemskt Själv hatar jag värme överstigande 26 gr. Gnäller ej, utan hatar Kan inte någon ta fram visan "Nu är den fb sommar'n här" av ... nej min hjärna ... help
Huggorm
12-07-2010, 21:30
CITAT (Snöflinga @ 12-07-2010, 22:27)  Faktiskt är det ganska många som dör pga värmen. Främst gamla människor. Läste att det inte är ovanligt att det inte ens finns fläktar på vissa äldreboende. Hemskt Själv hatar jag värme överstigande 26 gr. Gnäller ej, utan hatar Kan inte någon ta fram visan "Nu är den fb sommar'n här" av ... nej min hjärna ... help  Här kommer den låten: http://www.youtube.com/watch?v=cIpUe7X_mD0Annars kan jag även rekommendera den här med samma budskap, älskar dialekten: http://www.youtube.com/watch?v=uovQlEOYB30
CITAT (Snöflinga @ 12-07-2010, 22:27)  Faktiskt är det ganska många som dör pga värmen. Främst gamla människor. Läste att det inte är ovanligt att det inte ens finns fläktar på vissa äldreboende. Hemskt Själv hatar jag värme överstigande 26 gr. Gnäller ej, utan hatar Kan inte någon ta fram visan "Nu är den fb sommar'n här" av ... nej min hjärna ... help  Nu är den förbannade sommarn här
Aqvakul
12-07-2010, 21:31
CITAT (Snöflinga @ 12-07-2010, 22:27)  Faktiskt är det ganska många som dör pga värmen. Främst gamla människor. Läste att det inte är ovanligt att det inte ens finns fläktar på vissa äldreboende. Hemskt Själv hatar jag värme överstigande 26 gr. Gnäller ej, utan hatar Kan inte någon ta fram visan "Nu är den fb sommar'n här" av ... nej min hjärna ... help  Vals om sommaren...
Huggorm
12-07-2010, 21:31
Ha ha, vad långsamma ni är
Jag klagar på den uteblivna riktiga sommaren. Vi har ungefär varannandagsväder ... ena dan kalla vindar, andra sol och kvav värme. För mig passar ca 18 - 23 plus .. får gärna fläkta lite också.
Blir det varmare så har jag fläktar att ha igång, de svalkar lagom .... har inte behövt plocka fram dem i sommar.
Gossen Ruda
12-07-2010, 21:39
MULLLLLLER. Jag klagar inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|