Full version: Grekiska blommor m.m.
Wargen
Nu har jag lagt till ännu ett album....Grekiska blommor. Hav överseende med kvaliteten på bilderna, jag har ingen diascanner utan har projicerat bilderna på duk och sedan fotat av dem med digitalkamera, därefter bearbetat i datorn....ska jobba lite mer med några av bilderna. Promise! rolleyes.gif Jag är mer intresserad av om ni känner igen några av blommorna, namn osv. Vore kul att veta vad jag fotat....men detta föreställer iallafall en rosbuske med flerfärgade blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
" Gula blommor och akrobatisk hund. " : Blommorna ser ut som någon Gazania (påfågelsblomster).

Den Alienliknande blomman bland stenarna får mig att tänka på någon Arum eller Dracunculus men jag kan inte hitta någon bild på Google som stämmer helt överrens.
Wargen
Om jag minns rätt så luktade kolvblomman rätt illa....Den växte högst upp på ett berg, dit jag klättrade och sedan inte höll på att komma ner igen...Höjdskräck som gjorde att jag ålade mig ner för stigen på rygg.... ohmy.gif
Berith
Kan blomman på bilden " Utsikt från ett berg på Kalymnos " vara en törel?

Till exempel en Euphorbia cyparissias
Wargen
Skulle kunna vara törel....men om jag kommer ihåg rätt, (ca 8 år sedan bilden togs) så var det en mer suckulent växt än törel. Har tittat på originalbilden men är osäker...
Blomman på bilden med hunden är nog en Gazania, ser likadan ut i Impectakatalogen.
Åsa K, zon 1
Kolvblomman kan vara en Dracunulus vulgaris, drakkalla-djävulblomma.
Wargen
Har sökt på ett flertal ställen efter en bild på Dracunulus men inte hittat någon. Sätter in min egen bild, få se om någon vet var man hittar en bild att jämföra med.
Berith
Den här blomman är ju ganska lik men blader skiljer sej lite.

Dracunculus canariensis
Wargen
Det är nog en Dracunulus att döma av blomman, canariensis låter ju som om den växer på Kanarieöarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon