Elrandhir
Det mesta står i texten, men om den senaste frågan gäller, då undrar jag varför borde det inte skada rabarbern om man drar upp den med roten?
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar dra bort rabarberbladen och inga rötter brukar följa med. Skördar man på unga plantor (vilket man inte bör göra) kanske plantorna hoppar upp men inte etablerade plantor.
Peztis
Som Åsa skriver, man drar upp stjälken så att fästet följer med. Känner man att hela roten är på väg att följa med så får man hålla emot med andra handen. Man ska alltså inte klippa av så att det blir en stump kvar.
Fru JD
Peztiz, varför ska man inte klippa av stjälkarna?...undrar en som gjort precis det.... whistling.gif
Peztis
Vet faktiskt inte, har alltid får lära mig att man ska dra upp så att inget sitter kvar. Antar att det annars lätt kan börja ruttna eller angripas av skadedjur el liknande.
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 13-07-2010, 16:51) *
Som Åsa skriver, man drar upp stjälken så att fästet följer med. Känner man att hela roten är på väg att följa med så får man hålla emot med andra handen. Man ska alltså inte klippa av så att det blir en stump kvar.

tummenupp.gif
mimmi 1
ujuj.. har haft rabarber i 25 år, stor fin sort... har alltid skurit av dem med kniv längst ner och har aldrig haft bekymmer med skador av något slag....
Det har to.m. förekommit år, då jag inte skördat alls, och rabarbern har då vissnat ner, och jag har bara tagit bort allt på hösten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon