|
När man väl har fått ned fröerna i jorden, skött dem så de kommer upp - ja då är det dags igen! Fram med små kuvert för nu är det dags att börja frösamlandet inför den kommande vinterns alla frökedjor! JAG HAR REDAN BÖRJAT!
Men hysch! Säg inte det för högt för då får min familj SPADER på mig: ÅH NEJ! INTE IGEN!!!
varghem
11-07-2010, 20:34
Jag har också börjat  först ut var aklejorna
kerstin z5-6
11-07-2010, 20:43
ja i maj
DykUnderYtan
11-07-2010, 21:27
Japp, visst har jag det!!
Jag tänkte försöka samla från stäppsaliva och nävan max frei - men hur ser fröna ut? :S
blomkronan
11-07-2010, 23:46
Ja då... har börjat
Flouee: vet inte om denna sida kan hjälpa dig!
CITAT (Peztis @ 12-07-2010, 20:57)  Flouee: vet inte om denna sida kan hjälpa dig! PRECIS den jag letade efter, tack!
Idag samlade jag in de första fröerna.
Tänkte att jag skulle testa att ta frön från mina egensådda penseer. Blommar fortfarande jättefint. Men hur ser jag att fröerna är färdiga. Vore kul att kunna sätta egna frön, man har ju sina favoriter när det gäller penseer.
kerstin z5-6
14-07-2010, 07:37
Frökapseln brukar öppna sig lite när P. fröet är moget.Dock återgår de gärna till en mindre violform och man kan inte vara säker på färgen.
pikapicha
27-07-2010, 11:04
Har börjat samla men vet inte Vilka ska man spara till våren och vilka som ska ut till jorden före frosten/nu?
Är det bäst låta fröerna sitta kvar tills de mognat på t ex hässleklocka, studentnejlika och lupin?
Jag har inte börjat samla än. Men frökedjan i fjol var så rolig, att någonting ska jag nog kunna bidra med så småningom. Här hemma har jag tyvärr mycket mindre blommor i år än 2009. Hehe, jag ska se vad grannarna eventuellt kan bidra med  Det är väl helt okej, i och med god grannsämja.
Jag har börjat samla från aklejor och riddarsporrar! Kunde inte motstå att ta fröer från alliumbollarna...vet inte om det går att dra fram eller hur och när jag skall så dem! Men det ger sig väl!
kerstin z5-6
27-07-2010, 15:01
Visst gar Alllium, de ar ett stra i borjan och tar ett tag till blombar lok, men det gar!
Ja, här spanar man fröer! Har köpt små påsar också!
pikapicha
28-07-2010, 11:43
CITAT (Peztis @ 27-07-2010, 21:01)  Ja, här spanar man fröer! Har köpt små påsar också! När slänger du ut fröna? CITAT (4:an @ 27-07-2010, 14:24)  Jag har börjat samla från aklejor och riddarsporrar! Kunde inte motstå att ta fröer från alliumbollarna...vet inte om det går att dra fram eller hur och när jag skall så dem! Men det ger sig väl! När slänger du ut fröna till aklejorna?
Solstorm
29-07-2010, 10:29
Det värsta är att det är så roligt att samla och byta frö. Väldigt mycket blir aldrig sått. Fröbanken växer men roligt är det!
Visst har jag börjat samla frö, måste ju vara beredd till fröbyteskedjan börjar.
mimmi 1
10-08-2010, 20:18
hur vet man vilka fröer som ska stratifieras? eller ska man göra så med alla perenner?
kerstin z5-6
11-08-2010, 13:33
Alla behöver inte stratifieras,när du väl vet vad du vill så för sorter ,finns svar i denna avdelning garanterat:)
Picapicha: akleja är det lite olka med, vissa behöver stratifieras medan andra inte behöver det. Vill man göra det enkelt för sig så tar man i okt-nov en kruka med såjord, fuktar jorden och sår. Dagen efter ställer man den skyddat och inte i direkt solljus utomhus. När det kommer snö skyfflar man upp det så att snön jämnar ut temperaturen under vintern-våren. När våren sedan är på gång på allvar får man hålla koll på att krukan inte torkar ut. Man kan även ta in krukan på senvintern och driva upp dem inomhus.
Fröken Knuff
12-08-2010, 21:02
De små kuverten börjar bli fler med härliga små fröer i... och jag måste erkänna att jag idag började titta i frökatalogen och fundera på nästa års odlingar... det är inte riktigt helt friskt tänker jag...
Platinum
12-08-2010, 21:09
CITAT (Fröken Knuff @ 12-08-2010, 22:02)  De små kuverten börjar bli fler med härliga små fröer i... och jag måste erkänna att jag idag började titta i frökatalogen och fundera på nästa års odlingar... det är inte riktigt helt friskt tänker jag...  Fullus till breddus med fröus tror jag bestämt symptomet heter. Jag har endast samlat indiankrasse och aklejafröer ännu.
mimmi 1
12-08-2010, 21:27
CITAT (Fröken Knuff @ 12-08-2010, 22:02)  De små kuverten börjar bli fler med härliga små fröer i... och jag måste erkänna att jag idag började titta i frökatalogen och fundera på nästa års odlingar... det är inte riktigt helt friskt tänker jag...  Joodå, hur friskt som helst  att planera inför nästa sommar, gör ju den tråkiga tiden däremellan lite kortare..
kerstin z5-6
12-08-2010, 21:58
vem orkar vara frisk.. frö är ju det som tar en genom vintern hua
Lilla hjärtat
13-08-2010, 06:29
Åh, så skönt. Det är inte bara jag som går omkring och planerar och drömmer om nästa sommars odlingar. Och jo då, jag samlar fröer för fullt. Skörde flera hundra aklejafrön för fyra veckor sedan. Råkade tappa ut hälften i samma låda - det var definitivt inte meningen - och nu har massor av söta små plantor börjat sticka upp sina första blad ur jorden. I förrgår var det lupinernas tur. Har sparat på två stänglar. En knallrosa och en ännu knalligare rosa. Hoppas fröerna ger samma färg. I så fall kommer det att bli en riktig godisklick till rabatt i trädgården  Solsken //Linda
Solstorm
13-08-2010, 09:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2010, 22:58)  vem orkar vara frisk.. frö är ju det som tar en genom vintern hua Det var riktig djup levnadsvisdom det! Precis så är det! Bevingade ord: vem orkar vara frisk.. frö är ju det som tar en genom vintern huasagt av kerstin z5-6 Tror jag ska skriva ut och sätta upp på väggen när familjen börjar klaga på mina massa frön överallt
kerstin z5-6
13-08-2010, 10:02
HAHA! Tack Här är många frö ännu omogna, jag fingrar på dem ..och försöker komma ihåg vad allt heter.. Jag ser att jag har jättefrukter på Fotbladen-de ska sås färska Så vill nån ha av dem hör av er snart-de måste sås direkt.Gärna under en gammal etablerad perenn DSC02212sm.jpg DSC02217sms.jpg (ja jag vet det är orensat ..) Kom ihåg! vad den heter nu- detta är en lite ovanligare sort med rosa upprättstående,tulpan lika blad i maj Podophyllum hexandrum frukter äggstora eller mer röda from slutet av augusti
Fröken Knuff
14-08-2010, 00:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2010, 22:58)  vem orkar vara frisk.. frö är ju det som tar en genom vintern hua Verkligen sant! Usch jag bävar redan för det kompakta mörkret och funderar på hur jag ska fixa bra och gärna hyfsat snygg belysning så att odlingen kan fortgå inomhus i vinter... någon som har några tips??
kerstin z5-6
14-08-2010, 08:21
Hyfsat snygg -.. hm vanliga lysrör 10 cm från sådd, något högre över plantor går mkt bra kallvita rör
Irene_L
14-08-2010, 09:44
CITAT (Fröken Knuff @ 14-08-2010, 01:24)  Verkligen sant! Usch jag bävar redan för det kompakta mörkret och funderar på hur jag ska fixa bra och gärna hyfsat snygg belysning så att odlingen kan fortgå inomhus i vinter... någon som har några tips??  Den här hyllan har jag i köket: När jag förodlar mina blommor så brukar jag ha mina sådder i min såhylla. Det är en Ikea-hylla som jag har målat vit. Under varje hyllplan har jag två lysrör. På denna bild har jag bara fått upp lysrören under den översta hyllan: jan-feb
När sådderna är små behöver dom ha lysrören nära. Då brukar jag ha ett extra hyllplan som jag sen flyttar ner efter hur sådderna växer. Dessa hyllplan har inga lysrör under:  Sen brukar den bli vääääldigt full med sådder! April -10
Jaaaaa..... jag har börjat samlat fröer men tänkte så lite mindre nästa år! Tror ni mig??
mimmi 1
14-08-2010, 23:42
Kerstin... skulle jättegärna vilja ha en fotbladsfrukt... har du kvar någon?
kerstin z5-6
15-08-2010, 13:33
Du har IM
CITAT (Solstorm @ 13-08-2010, 10:55)  Det var riktig djup levnadsvisdom det! Precis så är det!
Bevingade ord: vem orkar vara frisk.. frö är ju det som tar en genom vintern hua
sagt av kerstin z5-6
Tror jag ska skriva ut och sätta upp på väggen när familjen börjar klaga på mina massa frön överallt Ja du, gnällandet har redan börjat här!  Har idag klarat av en marknad och sålt plantor. Min man som hjälpte mig lite vill inte veta av trädgården på minst ett halvår! Det kan han ju glömma lika fort som han kom på det!
mimmi 1
15-08-2010, 21:08
Å min har varit ute å fixat å donat med dammen hela dagen!! fyllt den med vatten och håvat skräp  en liten parentes bara, i denna tråd...
Fröskörden blir knaper i år………sorkarna tar fröna innan de hinner mogna…..men nog ska det ändå räcka till en fröbyteskedja och till ”Busfrön”.
Det blir nog trädgårdsamatörerna som får färre frön än vanligt.
/Anki
CITAT (Anki V @ 15-08-2010, 22:16)  Fröskörden blir knaper i år………sorkarna tar fröna innan de hinner mogna…..men nog ska det ändå räcka till en fröbyteskedja och till "Busfrön".
Det blir nog trädgårdsamatörerna som får färre frön än vanligt.
/Anki  Det tackar vi för! (Anmäler mig SJÄLVKLART till nästa omgång Busfröer när det sedan drar igång, tror nästan att jag redan vet vad jag ska pracka på er  )
kerstin z5-6
17-08-2010, 18:02
Gudars skymmning..nu ser det ut som ..överallt tidningar kaffefilter, frö på tork, nyser man är det kört!
mimmi 1
17-08-2010, 22:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2010, 19:02)  Gudars skymmning..nu ser det ut som ..överallt tidningar kaffefilter, frö på tork, nyser man är det kört!  jag har lagt mina i kuvert, visst kan man det? de är ju av papper, så det blir väl inte för tätt??
kerstin z5-6
17-08-2010, 22:27
Det blir säkert bra om de är öppna kuvert
mimmi 1
18-08-2010, 09:40
jag har ju inte klistrat igen dom... men satt ett gem över, så dom inte trillar ur... men jag ska genast öppna dom, så dom får torka ordentligt...(fast jag tycker de ser väldigt torra ut??) hur länge måste man ha öppet?
kerstin z5-6
18-08-2010, 14:11
ett par veckor sen förvaras de svalt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|