Full version: Ökenrosor
Gertie
Sådde en del Ökenrosor för 10 veckor sedan.
Nu är de 12 - 13 cm, och ser ut så här:

Ökenros

Kommer de att bli långa och rangliga, eller...?

De står i minidrivhus i lysrörshylla.
På dagtid flyttar jag ut dem i uterummet. Söderfönster.
Hur göra för att de ska växa "rätt"? g.gif
Alis
Hej! Fina ökenrosor smile.gif

Jag har själv sått frön för ett tag sen, mina stog i full sol redan som små groddplantor och dom har växt på bra - dock är inte mina lika "långa" som dina, så mer sol kanske inte skulle skada...

Läste någonstans att just groddplantorna ska skyddas från full sol , men så gjorde inte jag och mina lever o frodas och har riktiga knölar "där nere"..
Gertie
Snälla, berätta mer. Jag vill ju också ha "knölar där nere".

Hur gamla är dina?
När kom "knölarna"?
Står de ute dygnet runt, eller...?
Har du dem i minidrivhus?

Jag har sått i tre omgångar. De jag visade foto på är äldst,
så det finns kanske hopp om de som är yngre.
För de som nu är 12 - 13 cm är det väl kört?
Det kommer väl inga "knölar" nu?
Alis
Jag är ganska "grön" på just ökenrosor, sådde fröna i februari ca .
Har haft dom i det soligaste fönstret sen sådd , inte utomhus ... men i detta fönstret gassar solen på rejält - när det är sol vill säga wink.gif
Knölarna kom så fort de började växa mer eller mindre , mina inte alls så höga som dina trots att dom snart är 5-6 månader , utan mer knubbiga filurer ...
Har inget tillskottsljus alls, utan endast ljuset från fönstret de står i ...
Planterade om dom när dom hade fått ca 4-6 blad vardera, satte dom då en o en i små krukor med kaktusjord .. Har inte gett näring eller liknande, men är nog snart dags för en till omplantering !

Mer erfarenhet än detta har jag tyvärr inte, men finns säkert fler som vet därute .. jag kör på magkänsla med mina växter, o hitills har det gått finemang smile.gif

Hoppas dina rosor behagar att blomma snart och att dom ombestämmer sej och skaffar en klumpig fot wink.gif Fast spretiga ökenrosor är säkert fint det med !? Knölen är väl inget måste ?
Gertie
Tack för svaret.
Jo, jag tycker att "knölen" är ett måste.
Men med tanke på hur du har gjort med dina, så är den större chans
att mina yngre plantor får "knölen". De står ju i uterummet hela den ljusa tiden
av dagen.
Alis
Ja, vi får hoppas det då !! Tänker ha kvar mina i samma fönster i vinter också - får hoppas dom fortsätter växa såhär snällt smile.gif

Lycka till då !!
Gertie
CITAT (Alis @ 13-07-2010, 08:36) *
Lycka till då !!

thanks.gif Detsamma.
aldo
Jag sådde 3 sorter och nu kommer 1 av dem upp bravo.gif
Jag har dem ute på hylla under tak .
Gertie
Har bara EN grott???
De behöver nog lite undervärme.
Jag har diskmaskin under diskbänken.
Det blir väldigt varmt där när diskmaskinen är igång.
Där sätter jag mina sådder. (Heter det sådder?)
Då gror fröna så snällt.

Sen ger jag inte fler råd, för mina ökenrosor vill gärna växa sig höga,
och det är INTE så jag vill ha dem.
aldo
Diskmaskin får jag vara själv numera =)
Satte dem ute nu när värmen kom även hit men skall kanske ta in dem på nätterna .

Gertie
Här är en hel del att läsa om Ökenros-sådd:

http://www.vaggivagg.se/?p=p_38&sName=...m-Obessum%29-b-

Står bl.a:
"Frön gros vid en temperatur på inte lägre än 24º C och stark belysning. Den optimala temperaturen för groprocessen är 28-35 ºC. Vid tillfredställande förhållanden kan de första skotten komma redan efter 3-15 dagar

Vid groning av frön i temperaturen under 22-24º C och alltför blöt substrat sjunker grobarhetsprocenten avsevärt (till nära 0) och tiden det tar för de första skotten att komma fram ökar."

Hoppas att fler frön gror hos dig.
aldo
CITAT (Gertie @ 15-07-2010, 22:55) *
Här är en hel del att läsa om Ökenros-sådd:

http://www.vaggivagg.se/?p=p_38&sName=...m-Obessum%29-b-

Står bl.a:
"Frön gros vid en temperatur på inte lägre än 24º C och stark belysning. Den optimala temperaturen för groprocessen är 28-35 ºC. Vid tillfredställande förhållanden kan de första skotten komma redan efter 3-15 dagar

Vid groning av frön i temperaturen under 22-24º C och alltför blöt substrat sjunker grobarhetsprocenten avsevärt (till nära 0) och tiden det tar för de första skotten att komma fram ökar."

Hoppas att fler frön gror hos dig.

Jag väntar fortfarande men de som kommit upp av 1 sort växer och har fått varsin kruka idag .

Imorgon kommer paket på posten från Småland ;spännande !
Gertie
CITAT (aldo @ 19-07-2010, 21:22) *
Jag väntar fortfarande men de som kommit upp av 1 sort växer och har fått varsin kruka idag .

Imorgon kommer paket på posten från Småland ;spännande !

Innehåller det paketet en STOR ökenros?
aldo
CITAT (Gertie @ 19-07-2010, 22:19) *
Innehåller det paketet en STOR ökenros?

Ja,en större =)
Jättefin .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon