Mina rosor växer så det knakar, men det är fullt av bladlöss på de flesta. Jag har försökt klämma och spruta bort dem med vatten, men det känns ganska hopplöst. Hur gör ni? Spruta med något?
Och de där rosensteklarna (o andra steklar?) som man ska göra sig av med, hur ser de ut egentligen?
kerstin z5-6
11-07-2010, 22:47
man lär sig leva med det-en del går att klämma o spruta..men inte allt...
Hej
Du kan duscha dem ofta också du kan spreja dem på blandning (1 msk såpa +1 Msk t sprit + 1L vatten ).
H:Bassam
vanjalarsa
12-07-2010, 06:46
Jag använder Pyretrum. Ett par gånger sprutar man sedan är problemet i stort sett slut. Att hålla på och dutta med såpa tror jag är ett evighetsjobb. Har aldrig sett någon effekt av det.
mvh vanjalarsa
Gunilla T
12-07-2010, 13:18
Fundera åtminstone en gång till innan du väljer att använda ett pyretrumpreparat. Det är kortsiktigt och leder ofta till att man måste fortsätta bespruta eftersom det även dödar nyttoinsekterna - även humlor och bin. Bladlössangrepen brukar minska denhär tiden då nyttoinsekterna hinner ifatt.
Vi behöver pollinerare i våra trädgårdar.
http://www.caminomagasin.se/bloggar/camino...uren-tjanar-dig
Hej
Du kan göra blandning 1/2 cup stark paprika + +3 cup vatten lägga dem en dag sen du kan sila dem och sen du kan spreja på vatten som kommer.
H:Bassam
Ezereht
13-07-2010, 23:48
Om det är mycket på rosor jag bryr mig lite mera om brukar jag spruta såpvatten (en matsked till 1L ungefär), har en sån orange pumpflaska så man pumpar upp ett tryck och sen bara trycker på en knapp för att spreja. Bäst att göra på kvällen för om solen lyser på bladen med såpa kan dom bli lite bruna i kanten.
Mellan det vattnar jag och drar med fingrarna eller låter spindlar och nyckelpigor ha kul.
På etablerade rosor brukar man inte behöva bry sig om bladlössen. De ställer inte till någon nämnvärd skada trots att de kryllar av dem. Låt naturen sköta det (fåglar & nyckelpigor mm).
/S
Titta i mitt album/Sjuka rosor, där finns bilder på de vanliga bekymmer man får. Jag sprutar mina stamrosor ibland för dom är få och jag vill ha dom fina men alla de övriga i trädgården plockar jag det jag kan och orkar. Jag vattnar jag alltid mycket då vi aldrig får regn på den här östra delen av Sverige så lössen brukar sällan ta över här. ( Vi har inte fått regn på en månad ) Har man mycket rosor som vi är många här som har så blir man tokig om allt ska sprutas. Om någon rosbuske ser för gräslig ut klipper jag ner den och slänger i soptunnan, efter det brukar en friskare ros komma upp.
AK i Sura
16-07-2010, 09:37
Jag har och har haft en hel del bladlöss men det får man nog lära sig leva med. Tycker inte att rosorna påverkas nämnvärt men visst klämmer jag ihjäl de som jag kommer åt. Tidigt på våren har jag alltid några små läbbiga bruna larver som rullar in sig i bladen och gör att bladen klibbar ihop och förtvinar. Dessa larver klämmer jag också ihjäl och tar bort angripna blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.