Full version: Vad är det för fel?
Sairys
Hej!
Vårat almträd ser ut att vilja ge upp totalt. Nästan alla blad är vissna, samt de smala grenarna bladen sitter på förutom små partier här och där.

Förra året vissnade toppen av trädet och verkar vara dött.
Nu undrar jag då vad som är fel? Kan det vara almsjukan eller när det något annat? Går trädet att rädda på något vis?

Tog lite bilder på trädet, samt bladen.

Tack på förhand!

Bassam
Hej
Jag tycker att den torkat på grund av varm vädret och lite vatten..

H:Bassam

Huggorm
Låter som om det kan vara almsjukan ja. Usch vad mycket den sjukdomen förstör sad.gif

CITAT (Bassam @ 12-07-2010, 00:05) *
Hej
Jag tycker att den torkat på grund av varm vädret och lite vatten..

H:Bassam

Fast toppen vissnade ju redan förra året?
Sairys
Bassam: Jo, det skulle kunna vara så, men som Huggorm sa så vissnade ju toppen förra året, och då var det precis bara toppen som vissnade och ingen annan del av trädet såg minsta besvärad ut.

Huggorm Ja usch, hemska sjukdom! Jag kommer sakna det stora, vackra trädet som prytt gräsmattan under alla år något otroligt om det inte klarar sig.

Sen tänkte jag bara fråga, man bör väl inte plantera en ny alm i närheten av där dethär stod (om det nu dör och måste tas bort) med tanke på att det kan vara almsjukan? Eller man kanske inte kan ha någon alm på tomten alls? Insekterna som sprider sjukdomen borde väl finnas kvar här och angripa det nya trädet direkt då?
Huggorm
Vill du plantera en alm igen, så bör du plantera en av de framtagna sorterna som är mer resistenta mot almsjukan. Att plantera en vanlig alm idag är meningslöst, förr eller senare kommer den bli angripen i alla fall. Men jag vet inte om det finns någon resistent hängalm, och inte heller de resistenta sorterna är hundraprocentigt skyddade.
Myosotis
Vilket vackert träd, vad sorgligt! Här finns det inga almar kvar, alla har dött i almsjuka sad.gif
Cilla
Jag kan inte svära på att det är almsjukan men det är ju tyvärr troligt. Så synd på ännu ett karaktärsfullt träd!

Rekommendationen är att inte sätta alm där alm just dött av almsjuka, ja. De flesta kommuner sätter inte alm över huvud taget, men testar de som verkar ha resistens. I de värst drabbade områden där jag ofta är ser jag att stubbskott och unga frösådder inte är drabbade - än.

I områden i Europa där almsjukan tagit död på närapå alla individer finns alltid någon alm kvar. Tycker man om alm så tror jag det är värt att testa någon av de nyare sorterna. Och kanske sätta ett träd till (men inte ask då som också är hårt drabbad av askskottsjuka) som kan bli lika karaktärsfullt så småningom. Ek kanske?
Huggorm
CITAT (Cilla @ 14-07-2010, 04:27) *
I de värst drabbade områden där jag ofta är ser jag att stubbskott och unga frösådder inte är drabbade - än.

Det skall tydligen bero på att det krävs en viss bladmassa innan almsplintborren angriper trädet och därmed för över sjukdomen. Vart gränsen går vet jag inte, men förmodligen går den någonstans före träden är stora nog att sätta frö. Sedan duger det förmodligen med mindre träd när dom stora tagit slut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon