siberia
Jag köpte fel sorts tomat till min lilla kolonilott upptäckte jag lite för sent, kom hem med plommontomaten Colibri, som jag satt ner på friland på en liten lott. Jag har inget att fästa ett snöre att binda upp den i ovanför plantan (för visst blir den rätt hög om jag tjuvar den, svårt att stödja den på bambupinnar om den blir högre än mig själv...). Vet någon av er om det funkar att låta bli att tjuva alla skott, så att den grenar sig lite grann - och alltså blir bredare istället för högre?

Tack på förhand

/Nils
DykUnderYtan
Troligtvis får du inte lika stor skörd, då plantan lägger sin kraft på tjuvarna istället för fruktsättning.
Anja Danmark
Den bliver ikke flere meter høj på friland, så hvis du binder den op til en bambuspind på ca. 1,80 så skulle det passe helt fint!
rosita
Alla tomater kan odlas som busktomater.
EmmaHj
#4 Vad är det då som gör en "äkta" busktomat? Att den orkar sätta massor av frukt utan tjuvning? Att den inte behöver bindas är det i varje fall inte - 2 av mina 3 skulle brytas på mitten och dö direkt om de inte var uppbunda...
rosita
CITAT (EmmaHj @ 12-07-2010, 17:48) *
#4 Vad är det då som gör en "äkta" busktomat? Att den orkar sätta massor av frukt utan tjuvning? Att den inte behöver bindas är det i varje fall inte - 2 av mina 3 skulle brytas på mitten och dö direkt om de inte var uppbunda...

Även busktomater behöver stöd. Den sätter nog fler tomater än en "lian"tomat som får växa som buske. När man ska låta en liantomat växa som buske, bör man helst låta den göra det från början. Då blir den inte så hög, men bör ändå stödjas.

Innan jag hade växthus, odlade jag ibland liantomater som busktomat och jag fick massor av tomater. I växthus blir det bättre plats att odla på höjden, så numera har jag bara busktomater på friland. Och ja, en busktomat orkar säkert sätta massor av frukt, eftersom den är just en busktomat.

Det går säkert också att tjuva en busktomat och få den att växa på höjden. Men den ger nog inte lika många tomater.
siberia
Tack för alla svar!

De första 3-4 sidoskotten tog jag bort innan jag insåg problemet, så det blir en slags kompromiss tror jag - jag sätter upp nån slags bambuställning som blir så hög jag kan göra den, o låter ett par sidoskott vara kvar så att plantorna inte blir alldeles för rangliga... Så får vi se!

/nils
Anja Danmark
Det lyder som en fin idé - jeg lader ofte mine høje tomater vokse op med et sideskud eller to, så den har flere stammer. Hvis man har plads til det, giver det rigtig mange tomater!
kulnog
Jag odlar tomat för första gången i år och har testat lite olika metoder på mina 20 plantor. Har 5 tomatplantor "elin" varav två har fått växa som lianer, på den tredje låtit ett tjuvskott växa från början, den 4:e delade sig och den 5:e fick en tjuv börja växa rätt sent in på plantan. Har överlägset mest frukt på den sistnämnda. Tycker överlag det verkar som de som har 2 stammar kommer ge mest, men jag får se lite längre in på säsongen, inget som mognat än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon