foxylejdy
Hela min gård är helt översållad med smörblommor, djuren äter dem inte och jag vill inte ha dem.. Inte överallt i alla fall..

Finns det något de inte gillar som skulle kunna göra livet lite svårare för dem, vill de ha mycket/lite näring osv.. De har tagit över ALLT! Precis allt..
Chamomille
Nämen... Dom som är så vackra. Jag älskar dom smile.gif
Likaså tycker jag om allt annat som växer i gräsmattan. Tusenskönor, maskrosor, puttickor.... Så vackert.
skogstroll
konstigt det där, vi har alla våra små ogräs... själv har jag nävor, gräs och vallört som gärna vill vara överallt. har tröttnat på att rensa hela tomten på dem så det blir trimmern
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 12-07-2010, 15:14) *
konstigt det där, vi har alla våra små ogräs... själv har jag nävor, gräs och vallört som gärna vill vara överallt. har tröttnat på att rensa hela tomten på dem så det blir trimmern

Just nu vissnar tom ogräset här... :/
skogstroll
ja det har minskat kan man säga, komiskt att inte ens ogräset vill växa... asparna rasslar med knapriga blad, flädern slokar... hur ska det sluta om det bara kommer en liten fjutteskur
Chamomille
sad.gif Det slutar som för nåt år sen. Gula blad i augusti.
skogstroll
öken helt enkelt
Chamomille
Jaa... http://www.youtube.com/watch?v=SMKqki1qPB0
kerstin z5-6
revsmörblomma är hatbjekt nr 1
Gör ont att dra upp dem, blir en bit kvar kommer de igen ..avskyvärda att ha i rabatterna
Enda bot är rensning och hålla gräsmattan mkt kort ett par säsonger
foxylejdy
Tack Kerstin!
Det blir till att klippa mina fyra hektar mark kort då så ofta som möjligt..
Rabatterna är nog det enda stället som inte är invaderat av dessa smörblommor, gräsmattan är grön och fin men består av stjälkar från smörblommor i högre grad än gräs.
fuchsian

Klöver, smörblommor och dom taggiga tistlarna ---- det blir min utmaning när skuggan vänder åt det hållet, annars vad är vackrare än helt orörd sommaräng i full blom! ..... whistling.gif ... Fuchian ...
Peztis
Men om du hela tiden klipper gräsmattan, vad gillar smörblommorna det då?

Själv har jag en väldigt låg variant som är hur söt som helst i gräsmattan - fast jag klippte visserligen bort dem för ett par dagar sedan. slap.gif

Huuu vad torrt det är. Blev dock glatt överraskad när jag gick barfota i gräsmattan nu i kväll, den var hur mjuk som helst! Trodde det skulle knastra...

Fast det är klart, ge det ett par dagar till utan väta så... då blir det knaster.
kerstin z5-6
Det som gäller är att inte låta dem gå i frö.man vill ju inte ha fler av dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon