Sisilisko
Jag har planer för att bygga en köksträdgård och den del av trädgården som jag ska/kan använda skulle behöva lite tillfixning. Biten av tomten ligger mellan husets långsida (12 m) och en tre meter hög hagtornshäck. Avståndet mellan häcken och huset är 3,7 meter och tyvärr är inte området optimalt men alla andra platser i trädgården upptagna.
Tomtsnutten sluttar från huset ned mot häcken, lutningen är ca 15 cm, tomtbiten sluttar även längs huset med ett par cm. Inte en riktig sluttning som kan terraseras men inte plant heller. Jag vill odla upphöjda bäddar, kanske pallkragar.
Jag skulle vilja ha ett plant område att odla mina grönsaker på och har funderat på hur detta skall åstadkommas.
Jag tänker mig att jag skulle kunna bygga en "terrass" för att höja marknivån så att den blir plan. Det blir en upphöjd bädd som har upphöjda bäddar på sig. Ett köksträdgåds rum så att säga. Det kanske är överdrivet men jag vill inte odla i en mes-sluttning.
Problem:
Hagtornshäcken skulle i så fall hamna utanför det upphöjda området. Jag tänker att det inte gör något, mellan upphöjningen och häckens stammar kan man lägga häckklipp för att mota ogräs i grind.
Hur går man smartast till väga? Jämnar till genom att omfördela den jord man har och sedan fylla på med matjord eller bark?

Jag ska försöka göra en bild på hur jag tänker så kanske det är lättare att komma med goda råd.

Hälsningar, S
Peztis
Jag skulle nog lägga någon typ av "avslutning" mot häcken. Du kan t ex göra det med lecablock, stenar, stödmur i cement eller köpta murblock, en träsarg. Jag hade nog valt det första eller andra alternativet.

Sedan är det dags för att jämna ut... Ta vad du kommer över! Kanske du har någonannanstans på tomten du kan ta jord ifrån? Kompost? Eftersom du ändå ska bygga odlingslådor kan du ju även bygga dem och sedan fylla upp när du kommer över material, så att säga.
Sisilisko
CITAT (Peztis @ 12-07-2010, 21:08) *
Jag skulle nog lägga någon typ av "avslutning" mot häcken. Du kan t ex göra det med lecablock, stenar, stödmur i cement eller köpta murblock, en träsarg. Jag hade nog valt det första eller andra...

Tack för ditt svar. Precis min linje. Min käre livskamrat oroar sig för avslutningen mot hagtornshäcken. Han tror att det skulle se fult ut med en kant mot häckstammarna. Själv skulle jag vilja göra häcken till ved och sätta upp ett plank eller något vintergrönt.
Jag ser det som att jag skapar ett rum i trädgården, lite upphöjt, närmare himlen.

Vore det inte för att jag är höjdrädd och för att jag har ännu mindre hum om hur jag skulle gå tillväga skulle jag starta en köksträdgård på garagetaket. Full sol och nära köket. Men då måste jag beräkna hållfasthet och det kan jag inte...

Hälsningar, S
mino
Hur skulle det bli om ni i stället för att terrassera upp till högsta punkten gräver ur marken vid huset så att marken blir plan i höjd med lägsta punkten vid häcken? Så blir det ett litet trappsteg ner till köksträdgården. Med tanke på att det inte diffar mer än 15 cm är det ju lätt att göra en jättesnygg kant tex med storgatsten i granit.
EKLO
Jag antar att du kollat hur mkt hus och häck skuggar den yta du vill odla på - jag gjorde nämligen misstaget att en sen höst utan sol lägga ner rätt avsevärt arbete på en yta som sedan visade sig vara rätt hopplös för köksväxter eftersom ett träd och husgaveln skuggade mer än jag mindes...
kina3
Låt marken luta men palla under pallkragen på "dalsidan" så den står horisontellt?

Oavsett lösning: var försiktig så vatten inte rinner mot huset. (sluttningen är ju bra för att skydda huset)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon