Jag har planer för att bygga en köksträdgård och den del av trädgården som jag ska/kan använda skulle behöva lite tillfixning. Biten av tomten ligger mellan husets långsida (12 m) och en tre meter hög hagtornshäck. Avståndet mellan häcken och huset är 3,7 meter och tyvärr är inte området optimalt men alla andra platser i trädgården upptagna.
Tomtsnutten sluttar från huset ned mot häcken, lutningen är ca 15 cm, tomtbiten sluttar även längs huset med ett par cm. Inte en riktig sluttning som kan terraseras men inte plant heller. Jag vill odla upphöjda bäddar, kanske pallkragar.
Jag skulle vilja ha ett plant område att odla mina grönsaker på och har funderat på hur detta skall åstadkommas.
Jag tänker mig att jag skulle kunna bygga en "terrass" för att höja marknivån så att den blir plan. Det blir en upphöjd bädd som har upphöjda bäddar på sig. Ett köksträdgåds rum så att säga. Det kanske är överdrivet men jag vill inte odla i en mes-sluttning.
Problem:
Hagtornshäcken skulle i så fall hamna utanför det upphöjda området. Jag tänker att det inte gör något, mellan upphöjningen och häckens stammar kan man lägga häckklipp för att mota ogräs i grind.
Hur går man smartast till väga? Jämnar till genom att omfördela den jord man har och sedan fylla på med matjord eller bark?
Jag ska försöka göra en bild på hur jag tänker så kanske det är lättare att komma med goda råd.
Hälsningar, S