Full version: Växthusuppvärmning
petrea
Hej Alla!

Har ett växthus på ca 10m2 och undrar nu på att skaffa någon slags uppvärmning.
Kassan är inte den största just nu, men en fotogenvärmare funderar jag på.
Hittade en på Jula för ca 1000kr.
Har tidigare anv en elbyggfläkt men det blir lite dyrt i drift...

Någon som vet något billigare (bättre) alternativ?

Funderar dessutom på att extraisolera växthuset på något sätt.
Har isolerplast 6mm (willabs) på själva växthuset.

Skulle dessutom kunna tänka mig att avgänsa växthuset på något sätt för att inte behöva värma upp hela. (skall använda växthuset till förgroning,
fast mest när det är dags att plantera om växterna.)
Några bra ideér eller tips om detta??

Tacksam för alla tips och ideér från Er!!

MVH Petra tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Hejsan,

Sök på gamla inlägg det finns mkt kul å hämta där.

Ja VAD skall Du dra upp då? Det bestämmerockså en hel del kassan för uppvärmning.
Själv har vi bubbelplast å en Willabfläkt. Julas fotogenvärmare är bra menden ger förmkt värme för det mesta tycker då vi.
Avgränsning är en god ide fast tvår i praktiken. jag hade i så fall byggt en egen propagator för växter typ ett skåp med armatur i taket, en sandbädd med värmeslinga - typ ett stort Dabo ifårn Classicum.

Hälsar Ingrid
petrea
Tack för snabbt svar.
Kollade på willabs hemsida och de har just nu erbj på tropic värmefl. 1000-2000 W.
Är den bra eller för liten?
Finns det isolerplast på fler ställen eller är willabs mest prisvärd/billig?
Hur fung. byggplast?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Den duger åt oss som har ett halv 10 kvm på upphöjd sockel åsså bubbelplast i zon 2. Beror ju på hur ofta den skall gå samt hur varmt du vill ha i växthuset.

är isolerplast bubbelplast eller menar Du polykarbonaten? Det finns billigare i vissa kvaliteter vet ej hur det är med dera standardkvalitet jämförtmed t ex byggvaruhus men sm det är nu lönar det sig alltid å kolla. De tar ut exp avgift 95 kr för order under 5000.
Tjaaa-a hur menar du hur fungerar byggplast? rolleyes.gif

Till en inomhuspropagator elelr avskärma?

Hälsar ingrid
petrea
Tjena igen!

Jag menade om det måste vara ngn spec plast men såg i ett annat inl. att det skulle va det, misstänkte iof det själv men man kan ju kolla!!

Har tyvärr ingen plats för ett sådant skåp just nu, evt senare om vi fixar till garaget!

Bor i zon 4-5, ganska kallt ganska länge.

Klarar en fläkt med 1000-2000 W att värma till "växttemp?".

Odlar för eget bruk enbart som hobby!
Men har så trångt inne på våren med alla lådor så det vore skönt att ha en del i växthusrt när jag nu har fått ett!!!

Petra
kerstin z5-6
jag värmer 10 växthus med just en sån i z 5-6 start mars
Går fint, förutsatt att du mest drar upp perenner -sommarblommor kanske man väntar till april med -köldknäppar är ju som bekant mycket mer förödande för sådana -medan små perenner klara en -4 natt galant
petrea
Hej igen!

Om jag nu skall köpa bubbelplast, skall den täcka alla sidor i växthuset, även gavlarna?
Eller räcker det med vägg å tak?

Blir nog en fläkt från Willab iaf.
petrea
Oj en fråga till som jag glömde skriva, är det verkligen skillnad på en byggfläkt och en växthusfläkt.

Strider med min sambo om detta som tycker att jag gott kan nöja mig med den!

Fläkten går för övrigt att ställa i olika lägen, vad tycker ni?

Är det skillnad på förbrukningen av el på dem?

Detta är inte bara bara....
Ingrid på Västkusten
En växthusfläkt är ju smidigare med sina olika effektlägen och sina inställningar. En byggfläkt är väl dyrare i samma effektintervall elelr har jag fel för mig?

Bubbelplasten skall täcka allt. Helst...

Finns en makalös mackapär som kallas twist in bult som man sätter fast bubblet med.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
jihaaa- lyssna inte på gubben för en byggfläkt har helt fel funktioner för detta
1. du vill att fläkten sätter igång när tempen sjunker under + 7 -gör byggfläktar det automatiskt -NEJ

2. Du vill att den stannar när det är lagom temp dagtid o solen ligger på -Gör den -NEJ

3. Du vill ha en vettig elräkning -fär du det -NEJ

¤.Du vill inte bli grillad -blir du det -ev -

Köp dej en växthusfläkt anpassad för våtutrymmen -en del karlar och fruar utan trädgårdsintresse föreslår tom kupevärmare hua smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
petrea
Hejsan!

Tack för bra argument till min fördel!!

Undrar bara på växthusfläkten i Willab 1000-2000 W som kostar 695 på rea just nu.
Den verkar inte ha tempmätare men den kanske duger iaf?

Skall inhandla bubbel och en fläkt inom kort!!

MVH Petra
kerstin z5-6
Den behöver inte ha tempmätare men nån typ av "avkännare finns säkert -fråga -har en jättebillig variant själv utan tempinställning men tre lägen för fläkten och en skala" att vrida på för effekt
Köp dig en termometer i stället som visar min o max temp under ett dygn -finns på bensinmackar tex
Kör fläkt o temp i växthuset ett dygn innan du sätter ut dyrgriparna så vet du sen ..
Viktigast är ju att den går igång när tempen sjunker .. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Jag vill slå ett slag för en termometer med fuktavläsare också . Man skaffar sig en bra känsla för vattning också och när man kanske bör dyka upp igen för vattning om t ex man har mkt låg luftfuktighet.
Då torkar det fortare. Har man kanske hög luftfuktighet säg på hösten å man vill övervintra då är det käckt att dra på värmen å torka lite - det ger en mkt bra hum genom att ta 'pulsen' på växthuset, alltså intebara tempen som är bra å veta utan även luftfuktigheten.

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (petrea @ 19-01-2004, 11:27)
Hej igen!

Om jag nu skall köpa bubbelplast, skall den täcka alla sidor i växthuset, även gavlarna?
Eller räcker det med vägg å tak?

Blir nog en fläkt från Willab iaf.

Jag byggde in halva växthuset med bubbelplast. 1gavel 2 meter av långsidorna samt lät plasten hänga ner ca 2 meter från plastad gavel.
Från långsida till långsida sträckte jag snören som takplasten vilade på.
Sänkte på detta sätt takhöjden.
Ingrid på Västkusten
Ja Uno det är ju första VINTERN för Dig!!

hur går det?

I morse var det minus 11 grader igen.

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-01-2004, 13:51)
Ja Uno det är ju första VINTERN för Dig!!

hur går det?

I morse var det minus 11 grader igen.

Hälsar Ingrid

Hej Du.

Nej ännu har jag inte startat i växthuset. Mars kanske.
Men i källaren lyser både högtrycksnatrium och metallhalogen för fullt på några kryddlådor.
Uno
pejahren
Jag får säga som Uno, Växthuset har jag tänkt väcka till liv i början på Mars. Tills dess får jag drömma om vad jag skall göra, samt handla in det som behövs för att sätta i gång.

Än behövs bubbelplast, och inte att glömma, frö och såjord. Annars tror jag mig ha fått på plats det mesta.

Med hälsningar från en galen norrman laugh.gif
GroPia
Hejsan ! Läste precis er diskussion om fläktar till 10kvm växthus. Jag har både fläktar från Willabs och typ byggfläktar med termostat köpta på Jula.

Skulle jag köpa ytterligare en skulle jag klart välja 2000kw fläkt från Jula, då det är betydligt mer gedigna och håller längre. De har precis samma funktioner.

Willabsfläktarna brukar börja skramla efter ngr år.

Hälsn.
ThomasJ
Jag köpte en sådan här;

Den är på 2000W och har en inbyggd termostat, går att köra bara på cirkulation också.
Har funkat mycket bra under vintern.

//Thomas
TeliaNet
hej.
använd jordfelsbrytre det är en billig livförsäkring.
när ni skaffar fläkt skaffa en med hög ip.
Ingrid på Västkusten
Skulle jag köpa en ny och hade större växthus så skule jag inte köpa någotdera utan en för proffsodlare istället,

Hälsar Ingrid
uno
God morgon Ingrid.

Intressant det där med värmare för proffsodlare. Får jag kanke besvära Dig om mer info.

Mvh
Uno
Ingrid på Västkusten
LOL Uno - tror itne det :-) det är ju växthusfläkt modell större alltså.

Hälsar Ingrid
GroPia
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-03-2004, 07:33)
Skulle jag köpa en ny och hade större växthus så skule jag inte köpa någotdera utan en för proffsodlare istället,

Hälsar Ingrid

Ja du Ingrid, ska man va proffsodlare skall man väl ha olje-eldning med panna.
Ingrid på Västkusten
Jo, jag har kikat lite på den lösningen men måste erkänna att jag är mera svag för lösningen med polytunnel och dubbla skikt med plast och så varmluft emellan. Men det beror ju också på vad man skall dra upp också.,.....

Hälsar Ingrid
fiffigafrun
ThomasJ, var har du köpt din fläkt någonstans? Och vad kostade den?

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon