EmmaHj
Jag befinner mig på en ö på västkusten där vår tomt är en naturtomt med mycket klippor, ändå växer det en hel del träd (fast de ofta inte bliur så stora) och naturligtvis en hel massa enar. De senaste åren har våra rönnar blivit mer och mer ledsna och princip stannat i växten. De blir tidigt på säsongen, så fort bladen kommer, prickiga - och sedan blir det bara värre allteftersom sommaren fortskrider.

Jag har tillbringat en hel del tid med att söka och TROR att det är någon form av rost, som jobbar mellan rönn och en, men jag skulle gärna vilja höra er åsikt om vad detta är - samt om det finns NÅGOT jag kan göra annat än att ta bort antingen alla rönnar eller alla enar.
Framsida angripet rönnlöv

Baksida angripet rönnlöv

Tack på förhand!
Emma
Bassam
Hej

Att bort Enar hjälper inte på grund att (uredospore) som flyttar sjukdom varje år sover på skadad blad , men nu vad ska du göra :

1 ta bort alla skadad blad som ramla på vinter och bränna dem.

2 ta inte mycket gödsel som inhåller kväv.

3 ge dem gödsel som innehåller bra kalium (K) för att kalium stärka växter mot sjuk dem.

H:Bassam
Gossen Ruda
Ser inte ut som hornrost, var är hornen? Helst skulle jag vilja dissekera föremålen men jag tycker mer det liknar galler. Alltså inte fransmän utan bildningar med små insektslarver som lever inne i knutorna. I så fall behöver men inte göra något men säker är jag inte på bestämningen.

Mittåt, nu ser jag några små horn.
Cilla
En rostsvamp skulle jag gissa, Gymnosporangium, även om utseendet inte är helt likt de jag är van att se på rönnar. Har du kollat enarna?

http://sallsamheten.blogspot.com/2008/12/a...lrost-p-en.html
http://www.google.se/images?hl=sv&q=Gy...ved=0CCUQsAQwAA

Om det är en naturtomt skulle jag ha låtit naturen ha sin gång, och betraktat rostens goda och mindre goda år. Både rönn och en tillhör ju bohuslandskapet, och ibland kommer perioder när de får goda år, och sämre år. Om det är rönnar du är rädd om och du har tillgång till vatten så hjälper bevattning dem att klara att leva bättre med rosten, som ju här tar mycket av bladmassan.

Jag har själv inte experimenterat med att ta bort rosten från enarna. Däremot har jag sett rost i rönnar på ostkusten och också sett den försvinna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon