Aurojra
12-07-2010, 15:04
Hej!
Vi skulle behöva en häck som insynsskydd och avgränsning mot mindre positiv granne. Problemet är att det är ett område där vi lade väldigt mycket sprängsten vid bygget. Det finns jord men mycket sten... alla storlekar. Det är 35 meter lång tomtgräns.
(Tyckte det var smart då att slippa betala för att frakta bort dem... visste inte att grannar inte alltid var glada och trevliga...)
Så hur mycket måste vi minst rensa bort sten (djup och bredd) för att kunna plantera thuja? de behöver bli 2-3m höga för att fylla vårt behov? Västra götaland, zon 2.
Förstår ju att ju större område med jord desto bättre men vad är minimum? Så får vi se om vi kan klara för hand eller om vi måste ta till maskin. Eller komma på annat förslag för insynsskydd.
Tacksam för all input! :-)
Hej
. jag tycker att minimum är 50cm L *50cm Bre * 50cm djup
H:Bassam
Jan af Lisö
13-07-2010, 08:20
Jag skulle försöka ta dit någon med en liten Bobcat, alternativ att hyra en Bobcat grävare själva om ni är någorlunda händiga. Att gräva 35 meter långt, 50 cm brett (ju bredare dessto bättr) samt 40 cm djupt för hand bland stenar är ju en omännsklig uppgift. Det är 7 m3 jord och stenar det handlar om.
Sen fyller ni diket med en lastbil trädgårdsjord av bra kvalité.
Tänk också på att det finns många olika sorters thujor (Drabant, Smragd) som blir olika höga och framför allt olika breda med olika växtkraft.
Tänk också på att Eran elaka granne har rätt att klippa av allt som kommer över på hans sida, dvs grenar och rötter.
Jag antar också att thujorna inte står längs en bilväg som saltas på vintern, de gillar nämligen inte vägsaltet.
Aurojra
13-07-2010, 21:21
Hej!
Tack för svar!
Ingen bilväg som saltas nära.
Grannen har en mur en bit ifrån vår tänkta plantering så nån sorts rotspärr åt hans håll vill jag ha. Vill inte riskera klagomål, hellre livrem och hängslen... Om något kommer nära tomtgräns så blir det problem.
Ska kolla upp de olika typerna, tack.
Jo, det blir en himla massa att gräva... Funderar också på minigrävare, hyrde en när vi grävde för altanen. Maken blev riktig fena på att köra efter lite övning. Så detta borde han klara.
Funderar dock på om vi ska välja att strunta i grannen och göra något enklare, kullersten eller annat som inte kräver så mycket grävande.
Det äre en slänt, ifrån oss och ner mot tomtgräns det gäller, där en ev häck skulle anläggas högst upp med kullersten bakom, mot grannen. För att kunna klippa osv och vara på vår tomt. En yta vid garageuppfarten som vi inte använder och inte ser mer än när vi kommer eller åker.
Grannen blir ju trots allt bara jobbig om vi låter honom påverka oss :-)
Funderar vidare.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.