mattias_
Har för några veckor sedan köpt ett par olika "exotiska" växter. De stod först kvar i sina plantskole-krukor i ett par veckor innan jag planterade om dem i större krukor, men de har stått i de större krukorna 2-3 veckor nu. Det är en japansk kottepalm (Cycas revoluta) och en Cordyline australis (röd färg). Båda två står utomhus. Jag har blandat i en hel del grus i jorden för att få bra dränering och de får ganska mycket sol där de står.

Men jag är lite orolig för att de inte trivs helt.
På Cordylinen så har det blivit lite gul vid spetsen på en del blad. På en del andra blad så är det lite brun- och grönaktiga områden. Detta började redan innan jag planterade om den men det har inte blivit bättre, utan lite sämre efter omplanteringen.
På kottepalmen så finns det också lite gult ytterst på några blad, är dock inte så orolig för detta. Däremot så tycker jag bladen börjat böja sig uppåt en del, dvs som att de är på väg att rulla ihop sig. Det är bara en liten böj än så länge men jag tycker det blir mer och mer hela tiden.

Så jag undrar om det är någon som vet vad som kan vara fel och vad jag kan göra? För mycket eller för lite vatten? För mycket eller för lite sol? Annat?
Orkidétjuven
Båda tål att växa i full sol, men hur var det med utplaceringen, fick de tid på sig att acklimatisera sig från där du köpte dem eller inomhus till utomhus miljön? Visserligen ganska härdade arter. Hur mycket vattnar du? dränering? Zon?

Ta lite bilder. Det blir alltid lite lättare att förstå då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon