Full version: Hjlp, min clivia!
Pillalilla
Jag har rvt en fantastisk clivia, den kommer frn min mormorsmor och r allts jttegammal. Den har sttt i samma kruka i tminstone trettio r och vad den levt av vete gudarna. Jag har dragit mig fr att plantera om den, tnkte att den skulle f slag ;-), men s tog jag mod till mig fr tv veckor sen. Delade upp den i fyra stora krukor, bra jord, vattnade igenom allt och stllde ut krukorna i skuggan. Men nu ser den hemsk ut! Bladen r gula men inte gula=torra utan som om allt liv runnit ur den :-(. Vad ska jag gra? Knns hemskt om den stryker med, den r ju tminstone 90 r gammal..
Bassam
Hej

Du kan ta bort dliga blad och lgga den p solig plats med bra ljus, jag tycker att dem ska komma igen.
H:Bassam

clivia
Ja, Pillalilla, det r lite svrt med ldre vxter som har levt sitt liv i mnga r, man kan inte shocka dem p en gng med allt nytt... ny kruka, ny omgivning, ny uteklimat... Livet kan rinna ut p en stund ven hos vxter som verlevt p en annan plats tskilliga r... Ja vet inte om din clivia kommer att klara detta men du kan underltta fr henne p svalare plats, absolut inte solig men ljus, det kan vara p nordsidan av huset, vattna inte fr mycket; clivior (enligt mig) r bra att vattna efter omplanteringen tills vatten rinner frn bottenppningarna p krukan och sen vnta tills du ser tecken p liv hos blad... Viktigt r att inte rra p krukorna i ondan, clivior mste anpassa sig och det tar tid... nnu lngre om man oupphrligt flyttar runt krukan eller rr p dem hela tiden. Det kan ta ett r tills clivia har tillrckligt utvecklat rotsystem i en ny kruka.

Lycka till!

MVH/clivia
Pillalilla
Tack fr svar! Jag har krukorna p nordostsidan, s dom fr lite sol p morgonen, sen r det hyfsat skuggigt, har vattnat rtt frsiktigt men kanske det r s varmt att dom torkar ut vldigt snabbt? Hur r det med nring frresten? Som sagt var jag ju vldigt tveksam om jag skulle vga plantera om - men jag var nog s illa tvungen, krukan var helt sprckt av rtterna och det fanns inte en tillstymmelse till jord kvar crying.gif . Jag frgade bde i blomaffren och hos en granne som r trdgrdsmstare och dom sade att jag skulle gra shr. Ja, kan bara hoppas att dom klarar sig, annars kanske mormor och mormorsmor kommer och spkar fr mig? fear.gif
clivia
Jag vet inte hur mycket vatten den ftt fr att om det r en stor kruka hnder det ibland att man vattnar fr lite och fr ofta p ytan och nedre delen r torr om man r mycket frsiktig drfr fredrar jag att duscha dem rejlt och sedan vnta minst en vecka, bra drnering r ett mste... Frsk att ge den lite vatten underifrn och observera om det frsvinner eller inte, du mste ta reda p om de inte r torra runt ftterna... det kan vara orsaken till att det inte finns liv i bladen... Glm nringen, de har ju ny jord och nnu inte brjat vxa... Tills rotsystemet inte r igng behver de inte ngot tillskott i form av gdning, det skulle bara frvrra situationen. Om vatten underifrn inte hjlper mste du titta p rtterna om det inte finns skadade och sjuka rtter i krukan som frhindrar upptagning av vatten, inte alls ovanligt nr man omplanterar och delar ldre clivior i mycket varma eller mycket kalla frhllanden. Ibland r det bttre att ha de delade plantorna i en hink med vatten ett par dagar, d r det lttare att se vilka rtter ska bort och vilka inte, ja man mste byta vatten ibland. I en hink med vatten kan du rdda stora clivior helt utan rtter....

Problemet hos dig r att de r s gamla och var anpassade att leva i "snla" frhllanden i mnga r... Det r en shock fr dem att vara i jorden nu... Ungefr som om en undernrd mnniska pltsligt fick tillrckligt med mat..., man br gra gradvisa frndringar... Det r min sikt...

MVH/clivia
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon