Pillalilla
12-07-2010, 20:13
Jag har ärvt en fantastisk clivia, den kommer från min mormorsmor och är alltså jättegammal. Den har stått i samma kruka i åtminstone trettio år och vad den levt av vete gudarna. Jag har dragit mig för att plantera om den, tänkte att den skulle få slag ;-), men så tog jag mod till mig för två veckor sen. Delade upp den i fyra stora krukor, bra jord, vattnade igenom allt och ställde ut krukorna i skuggan. Men nu ser den hemsk ut! Bladen är gula men inte gula=torra utan som om allt liv runnit ur den :-(. Vad ska jag göra? Känns hemskt om den stryker med, den är ju åtminstone 90 år gammal..
Hej
Du kan ta bort dåliga blad och lägga den på solig plats med bra ljus, jag tycker att dem ska komma igen.
H:Bassam
Ja, Pillalilla, det är lite svårt med äldre växter som har levt sitt liv i många år, man kan inte shocka dem på en gång med allt nytt... ny kruka, ny omgivning, ny uteklimat... Livet kan rinna ut på en stund även hos växter som överlevt på en annan plats åtskilliga år... Ja vet inte om din clivia kommer att klara detta men du kan underlätta för henne på svalare plats, absolut inte solig men ljus, det kan vara på nordsidan av huset, vattna inte för mycket; clivior (enligt mig) är bra att vattna efter omplanteringen tills vatten rinner från bottenöppningarna på krukan och sen vänta tills du ser tecken på liv hos blad... Viktigt är att inte röra på krukorna i onödan, clivior måste anpassa sig och det tar tid... ännu längre om man oupphörligt flyttar runt krukan eller rör på dem hela tiden. Det kan ta ett år tills clivia har tillräckligt utvecklat rotsystem i en ny kruka.
Lycka till!
MVH/clivia
Pillalilla
14-07-2010, 15:57
Tack för svar! Jag har krukorna på nordostsidan, så dom får lite sol på morgonen, sen är det hyfsat skuggigt, har vattnat rätt försiktigt men kanske det är så varmt att dom torkar ut väldigt snabbt? Hur är det med näring förresten? Som sagt var jag ju väldigt tveksam om jag skulle våga plantera om - men jag var nog så illa tvungen, krukan var helt spräckt av rötterna och det fanns inte en tillstymmelse till jord kvar

. Jag frågade både i blomaffären och hos en granne som är trädgårdsmästare och dom sade att jag skulle göra såhär. Ja, kan bara hoppas att dom klarar sig, annars kanske mormor och mormorsmor kommer och spökar för mig?
Jag vet inte hur mycket vatten den fått för att om det är en stor kruka händer det ibland att man vattnar för lite och för ofta på ytan och nedre delen är torr om man är mycket försiktig därför föredrar jag att duscha dem rejält och sedan vänta minst en vecka, bra dränering är ett måste... Försök att ge den lite vatten underifrån och observera om det försvinner eller inte, du måste ta reda på om de inte är torra runt fötterna... det kan vara orsaken till att det inte finns liv i bladen... Glöm näringen, de har ju ny jord och ännu inte börjat växa... Tills rotsystemet inte är igång behöver de inte något tillskott i form av gödning, det skulle bara förvärra situationen. Om vatten underifrån inte hjälper måste du titta på rötterna om det inte finns skadade och sjuka rötter i krukan som förhindrar upptagning av vatten, inte alls ovanligt när man omplanterar och delar äldre clivior i mycket varma eller mycket kalla förhållanden. Ibland är det bättre att ha de delade plantorna i en hink med vatten ett par dagar, då är det lättare att se vilka rötter ska bort och vilka inte, ja man måste byta vatten ibland. I en hink med vatten kan du rädda stora clivior helt utan rötter....
Problemet hos dig är att de är så gamla och var anpassade att leva i "snåla" förhållanden i många år... Det är en shock för dem att vara i jorden nu... Ungefär som om en undernärd människa plötsligt fick tillräckligt med mat..., man bör göra gradvisa förändringar... Det är min åsikt...
MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.