CITAT (malcolm @ 13-07-2010, 13:35)

Jag tycker det är mer fjärilar i år än vad det brukar vara, i alla fall på min tomt och det kanske beror på att jag inte orkat göra någonting i trädgården denna sommar pga. sjukdom så nässlor och annat ogräs har fått växa tämligen ohämmat till grannens förtret men kan det gynna fjärilarna och andra insekter så må det vara hänt.
Du har en poäng där. Fast jag beklagar att du varit sjuk, förstås. Men "ogräs" och "ostädat" är ju ett par förutsättningar för fjärilar i trädgården. Behöver inte gälla just själva trädgården men i alla fall måste detta finnas i omgivningarna. Annars finns det ingenting larverna kan leva av, och då kan det ju inte heller finnas några fjärilar.
Olika fjärilars larver kräver olika växter att äta av. Saknas värdväxten, saknas också fjärilen. De viktigaste värdväxterna för våra vanligate fjärilar är:
Brännässla
Korsblommiga växter till exempel löktrav och ryssgubbe
Ärtväxter, t.ex. käringtand och kråkvicker
Violer
Gräs (av olika sorter).
Och så sol och värme till detta, och konstgödsel dödar kan vara bra att veta.
Jag har mängder med fjärilar just nu. Fler än jag kan räkna upp. Nu har jag en del mark, och förutsättningar att värna den natur jag äger. Samt en del omgivningar som har bra förutsättningar (än så länge, till slut är det bara jag kvar, och då får vi se hur det går).
Gårdagens gäster i oreganon (bland fjärilarna) var luktgräsfjäril, pärlgräsfjäril, sandgräsfjäril, almsnabbvinge, nässelfjäril, påfågelöga, rapsfjäril, kålfjäril, ngn blåvinge, vitfläckig guldvinge, mindre guldvinge, mindre tåtelsmygare, och HURRA- en ny art för mig och tomten:
silversmygare!!! (rödlistad). Jag har säkert glömt några.
I hagen finns även liten och sexfläckig bastardsvärmare, flera arter pärlemorfjärilar, violettkantad guldvinge, skogsnätfjäril, ängssmygare. Puktörneblåvingarna ser jag inte till just nu, men det har varit en hel del av dem. Någon annan blåvinge (oidentifierad än så länge) flyger däremot omkring.
Den som vill kan gärna kika på gårdagens besök här:
http://krypisar.blogspot.com/