Full version: Fjärilsbrist
Snöflinga

Undrar varför det är så få fjärilar i sommar g.gif Trots att jag har "fjärilsväxter" så har jag bara sett ett fåtal.
Är det bara jag eller är det fler som saknar dem ?
xlxl67
Det är nog för tidigt att summera fjärilssäsongen redan men den kalla inledningen på året har förskjutit flygningen för mga arter. Inte alla men jag tycker nog också att det är en ganska dålig säsong hittills. Sedan så hade en kulturfjäril som Tistelfjärilen en högsäsong förra året men iår har jag inte sett ngn alls. Bara en Amiral dessutom.
Gunilla T
Jag tycker också att det är betydligt mindre än vad det brukar vara...
Myosotis
Jag är inte ute så jag ser inga fjärilar, men visst brukar det vara lite senare det blir riktigt mycket fjärilar? Fast jag har redan sett en amiral.
Olle A
Här är det gott om nässelfjärilar och pärlgräsfjärilar, men inte så mycket annat. En och annan rapsfjäril, luktgräsfjäril och blåvinge, men inte så mycket som det brukar tycker jag.

Olle
malcolm
Jag tycker det är mer fjärilar i år än vad det brukar vara, i alla fall på min tomt och det kanske beror på att jag inte orkat göra någonting i trädgården denna sommar pga. sjukdom så nässlor och annat ogräs har fått växa tämligen ohämmat till grannens förtret men kan det gynna fjärilarna och andra insekter så må det vara hänt.
amaira
CITAT (malcolm @ 13-07-2010, 13:35) *
Jag tycker det är mer fjärilar i år än vad det brukar vara, i alla fall på min tomt och det kanske beror på att jag inte orkat göra någonting i trädgården denna sommar pga. sjukdom så nässlor och annat ogräs har fått växa tämligen ohämmat till grannens förtret men kan det gynna fjärilarna och andra insekter så må det vara hänt.

Du har en poäng där. Fast jag beklagar att du varit sjuk, förstås. Men "ogräs" och "ostädat" är ju ett par förutsättningar för fjärilar i trädgården. Behöver inte gälla just själva trädgården men i alla fall måste detta finnas i omgivningarna. Annars finns det ingenting larverna kan leva av, och då kan det ju inte heller finnas några fjärilar.

Olika fjärilars larver kräver olika växter att äta av. Saknas värdväxten, saknas också fjärilen. De viktigaste värdväxterna för våra vanligate fjärilar är:

Brännässla
Korsblommiga växter till exempel löktrav och ryssgubbe
Ärtväxter, t.ex. käringtand och kråkvicker
Violer
Gräs (av olika sorter).

Och så sol och värme till detta, och konstgödsel dödar kan vara bra att veta.

Jag har mängder med fjärilar just nu. Fler än jag kan räkna upp. Nu har jag en del mark, och förutsättningar att värna den natur jag äger. Samt en del omgivningar som har bra förutsättningar (än så länge, till slut är det bara jag kvar, och då får vi se hur det går).

Gårdagens gäster i oreganon (bland fjärilarna) var luktgräsfjäril, pärlgräsfjäril, sandgräsfjäril, almsnabbvinge, nässelfjäril, påfågelöga, rapsfjäril, kålfjäril, ngn blåvinge, vitfläckig guldvinge, mindre guldvinge, mindre tåtelsmygare, och HURRA- en ny art för mig och tomten: silversmygare!!! (rödlistad). Jag har säkert glömt några.

I hagen finns även liten och sexfläckig bastardsvärmare, flera arter pärlemorfjärilar, violettkantad guldvinge, skogsnätfjäril, ängssmygare. Puktörneblåvingarna ser jag inte till just nu, men det har varit en hel del av dem. Någon annan blåvinge (oidentifierad än så länge) flyger däremot omkring.

Den som vill kan gärna kika på gårdagens besök här:

http://krypisar.blogspot.com/

biggrin.gif
xlxl67
Jisses du kan det där med att dra åt dig fjärilar! smile.gif
Gunilla T
Tack för ett trevligt och informativt inlägg amaira.

Ja, det är viktigt att värna om naturen och det liv som finns där och vi som har trädgårdar kan nog göra en hel del i vår lilla värld.

Jag odlar ekologiskt av många olika skäl men jag visste faktiskt inte att konstgödsel dödar fjärilar - kan du berätta lite utförligare om hur konstgödsel påverkar fjärilar och insekter?
amaira
Det är fjärilarnas larver som inte klarar konstgödseln.
Sen vet jag inte mera, det måste jag ju ta reda på, tack för frågan! smile.gif
xlxl67
Är det inte gödsling över huvud taget som gör att marker växer igen o kväver alla små värdväxter? Eller är det konstgödslet i sig tro?
ängsvädd
Naturgödsel innehåller ju så mycket mer ämnen än konstgödsel. Kan det vara därför?

Jag har iaf fått massor med bra tips på organisk gödning av Mentha-Arvensis i denna tråd:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1256171

Jag ska göra en lista av dem under gödning i min artikel om att odla kryddväxter inomhus, är inte klar ännu:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulater...terinomhus.html

Det var en liten parentes om organisk gödning - men jag hade ingen aning om att det finns så mycket att välja på. En av fördelarna med organisk gödning är ju att det inte går åt en massa energi till att framställa det som med konstgödsel. Samt att mullhalten ökar. Det bildas inte en massa kadmium heller.

Men gödsla med måtta även om det är organisk gödning smile.gif

amaira
CITAT (xlxl67 @ 18-07-2010, 10:36) *
Är det inte gödsling över huvud taget som gör att marker växer igen o kväver alla små värdväxter? Eller är det konstgödslet i sig tro?

Båda delarna, som separata fenomen. Som givetvis kan kombineras också. Men även var för sig är detta problematiskt.
zaaritha
Här är också dåligt med fjärilar--tyvärr!
Trots s.k. fjärilsväxter!
Anders zon 1
Visst är det härligt med fjärilar! Gäller som sagt att plantera växter som lockar dem. Just nu är det främst lavendel och buddleja som drar till sig fjäilar och en massa andra nektarsökade insekter här i trädgården. Här har det också varit lite dåligt med fjärilar tidigare i år men nu verkar det ha kommit igång ungefär som vanligt. Skrev upp alla arter jag såg i går i trädgården: rovfjäril, kålfjäril, slåttergräsfjäril (massor), luktgräsfjäril, tistelfjäril, påfågelöga, nässelfjäril, puktörneblåvinge, rödfläckig blåvinge och gammafly (massor). Buddlejan brukar dra till sig en massa amiraler men i år har jag inte sett en enda ännu. Inte lika många kul arter som du har Amaira (grattis till silversmygaren!) men här mitt ute på den skånska slätten är det inte så många fjärilsarter som trivs så man får vara glad för det som finns! smile.gif
zaaritha
Här är verkligen dåligt med fjärilar----tyvärr!
Bara nå´n enstaka nässelfjäril o citronfjäril!
Här brukar finnas påfågelsöga, nässelfjäril. blåvingar, m fl.
malcolm
CITAT (xlxl67 @ 18-07-2010, 10:36) *

Tyvärrr är det så att många hagar tillåts att växa igen numera vilket har en negativ inverkan på tex. fjärilsbeståndet, bönder får EU-bidrag för att göra sig av med kossorna och Alvaret på Öland håller på att ersättas med ett allt vidlyftigare bestånd av enar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon