Full version: Bygga upphöjd damm?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

har en mkt lös fundering här......flera år i framtiden ;-) men jag funderar på att göra en upphöjd damm......och så ha en näckros i den. Finns det några minimimått man bör undvika på höjden och diametern som 'helt' förkastliga? Vi kan ju anta jag skall göra en cirkulär damm ( nej den skall i n t e bli det men geometrisk skall den bli) för enkelhetens skull.
70 cm upphöjt tex och 1,5 meter i diameter? Och hur lit ekanman komma undan med att ha den ner i backen då? Som sagt var problemet här är ju att jordmånen är extremt tunn ibland och att berget dår i dagen på ett flertal ställen så damm här lär la bli en upphöjd historia.

Nån som har gjort en?

Hälsningar ifårn Ingrid
Virgo
Det finns mininäckrosor som du kan ha i en liten "upphöjt damm".
T.ex en vid låg trätunna som du lägger en dammfolie i, eller om du har tur så kanske du hittar en som är tät.

Måtten du nämner duger gott. Du kan plantera lite andra vattenblomster i den oxå och då i krukor som du ställer på uppånervända krukar i baljan.
Ingrid på Västkusten
Det skall ähum inte bil en balja utan jag tänker alltså mura en. I år testar vi att se om vi kan övervintra näckrosen isin tunna med värmekabel å frigolit men han behöver en damm en vacker dag. Och funderar på om han kan leva i en upphöjd damm eller inte. Borde ju bli kalalre i en sådan än i en nedsänkt....

Funderar Ingrid
Virgo
De brukar klara sig bara de inte blir djupfrysta.

Annars är det enkelt om näckrosen är planterat i en kruka. Man tar upp krukan klipper bort bladverket och förvarar den i en hink med torv, ungefär som med andra knölväxter som inte kan vara ute på vintern.
Men skölj av näckrosknölen ordentligt först.
kerstin z5-6
Annars får du välja en härdig näckros smile.gif inte en z 1 a smile.gif
Vad du kan fundera på är ju om du trots att du inte har fisk -ändå ska ha lite cirk vatten i dammen så den inte bottenfryser helt,
Och ett sand lager på minst 20 cm där näcken ska sitta ...'
Aldrig testat men funderar
Ingrid på Västkusten
Här är han - tror jag. Escarboucle ;-)
Buckle
Virgo
Den var snygg, måste införskaffa denna.
Det roliga med en del näckrosor är att de blommar på "kontorstid", hur mycket än solen skiner så öppnar de sina blommor mellan 0900 och 1700.

Näckrosor vill nog helst ha lerig o dyig botten, varje fall de jag har haft.
Då blir det många blommor och blad.
Och en filterpump med vattencirkulation är ju ett måste om man inte vill byta vatten varannan dag.
kerstin z5-6
Mina växer i enbart sand smile.gif Förutom nämnda Escarb.som inte alltid blommar sad.gif har jag två Madame Wilfron Gonnère rosa -och en vit -Denver -rätt ny sort fylld
ger endast näringskulor som jag stoppar ner på våren
leran spolar jag bort omdelbart vid köpet
jag har inga korgar utan de växer fritt i sanden och får mycket snabbt gigantiska rotsystem
dammen är 1 40 på det djupaste stället
Tar aldrig in mina -trots hög zon.Västerbotten
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag har ju Buckle i tunna å vi byter aldrig vatten fyller på ibland. Däremot så får han akvarieväxter sådana som skall rena vattnet.
Hopas han överlever vårt nypåfund till övervintring, en värmekabel i baljan ett frigolitlock och ett liggunderlag.
Fast jag har alltid trott näckrosor inte vill totalfrysa?!?

Hälsar Ingrid
Ralf
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-01-2004, 13:31)
Det skall ähum inte bil en balja utan jag tänker alltså mura en. I år testar vi att se om vi kan övervintra näckrosen isin tunna med värmekabel å frigolit men han behöver en damm en vacker dag. Och funderar på om han kan leva i en upphöjd damm eller inte. Borde ju bli kalalre i en sådan än i en nedsänkt....

Funderar Ingrid

Problemet för dig är väl att få dammen tät. Vad skall du mura med för sten?
Ja det kvittar nog för all sten är mer eller mindre genomsläpplig. Så då är frågan hur du skall få dammen vattentät o hur du skall bygga den.
Det finns ju två vägar att välja mellan. Gummiduk eller asfaltätning. Såvida du inte vill gjuta en bassäng i vattentät betong
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag hade tänkt gjuta i betong ursprungligen åsså ha några dekorativa stenar på utsidan d v s tänka allting i innerskal tätt och dekorativt ytterskal.

Asfalttätning har jag inte hört talas om vad är det? Gummiduk vill jag slippa i upphöjd damm då övergången inte är något jag ens kan visualisera hur man gör snyggt.

Mera funderingar ifårn Ingrid
Ralf
Allting läcker mer eller mindre, utom möjligtvis gummiduken och vattentät betong, men det är alltså INTE vanlig betong.
Virgo
Det går att måla med 2komponentslack för betong.
Och då kan man få det vattentätt om man målar i många lager och är väldigt nogrann
Ingrid på Västkusten
Todeloo,
Nej jag är på det klara på att det inte är vanlig betong fast om det är speciell teknik som krävs vid murning med sådan betong vet jag däremot inte. Man kanske kan kombbinera - lite duk i 'bonnen' också? Tja jag vet inte.....men det är kanske enormt svårt att få en murad damm att bli tät?

Jag kikar ju på alla snygga formella å upphöjda dammar i vissa böcker - de TROR jag inte har dammduk alls. Så fort man har nedsänk är det la dammduk som används?

Hur gör man förresten när man gjuter betongpooler? De måste ju om något vara täta?

Det låter som det itne är otroligt att jag kanske får läckage problem om ett tag eller tänker jag fel nu?

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Om man murar en bytta, otätt, och lägger i en "påse" av supertät dammfolie, viker den över kanten och sen murar ett skift till med släta snygga stenar lite bredare(innåt) än själva byttan så...
"Påsen" får ju vikas och knölas till men ett lager sand i botten skall väl dit i alla fall. Jag tror detta skulle kunna bli osynligt.
Virgo
CITAT
Hur gör man förresten när man gjuter betongpooler

med vattentät betong + målas med 2 komponents färg

eventuell kakling går oxå bra
Ralf
Men kakling innebär ju att man måste ha ett tätskikt bakom.

Det är svårt att få något vattentät. Därför har man tagit fram dessa dukar för dammar. Dom ger liksom en färdig yta, som är vattentät.
Virgo
Ja det är sant , dessa dammdukar är bäst och enklast att använda.

Men alla har väl varit i en simmhall eller slängt sig i polen på nåt semesterparadis.
Så visst kan man göra på olika sätt.
Gjuta med betong och all efterarbete målning osv är ingen hit, men har man tid o ork och inte tänker flytta på dammen ja då är det bara att börja.

Och ska man anlägga en damm på ett berg eller i sluttning så är det ett bra alternativ.

Glömde bort.
Det finns ju färdiga plastdammar i olika storlekar. Dyrt men praktiskt för den late.
Men här finns väl inga lata , eller?
Ingrid på Västkusten
Tack för alla goda synpunkter. Nä plastdamm inget alternativ här inte LOL

Hälsar Ingrid
Hannele
Ingrid, du använer väl en pallkrage till upphöjd damm? tongue.gif
Jag har använt en zinkbalja och bara en våning...
Ingrid på Västkusten
Till en femkantig damm?

Njae hade jag itne tänkt. Dessutom funderar jag på dekorativa stenar på utsidan LOL

Hälsar ingrid
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-01-2004, 13:00)
Dessutom funderar jag på dekorativa stenar på utsidan LOL

Dekorativa stenar passar utmärkt ihop med pallkragar.
Pallkragar är inte fyrkanter - det är lätt att fixa en 'ruter'.

hälsar
Hannele
som försöker övertyga Ingrid om pallkragarnas förträfflighet
tongue.gif
TobbeGarden
Det är snyggt med upphöjda Dammar särskilt om man har altan framför och låter vattnet rinna ner i Damm på lägre nivå
Lena N
Hittade denna bild och kom då att tänka på den damm som jag såg på Malmö-mässan. Den var byggd av betongstenar direkt på golvet och med dammfolie inuti.

Maggan H
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-01-2004, 14:31)

Funderar Ingrid

Bifogad bild är en murarbalja för ca 100-lappen och trästallaget har maken spikat ihop. Kanske kan du mura runt den istället?
Och näckrosen kan grävas ner i komposten över vintern, i en ev korg eller 'naken'. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon