kickifranzen
12-07-2010, 21:24
Planterade 2 st bollpilar för några år sedan. Har vuxit bra. Såg igår att den ena är alldeles full av gula blad i mitten av kronan. När jag tog i dem så bara rasade det av en massa blad. Även lite svarta fläckar på några av bladen, samt några svarta hårda prickar. Svårt att se om det var kusar eller inte.
Det har ju varit extremt varmt den sista tiden, har inte vattnat dem. kan det vara därför?
Huggorm
12-07-2010, 21:34
Pil är väldigt törstiga träd, i naturen hittar man dom nästan enbart längs stränder, så det är nog inte osannolikt att dom har torkat
mimmi 1
14-07-2010, 20:57
Jag har samma problem med mina bollpilar.... dom är inne på sin tredje sommar, och har vuxit till sig rätt bra.. men nu är den ena full med gula blad, och gräset under trädet är fullt med nedfallna gula blad, de andra två har bara några enstaka gula blad... vi har dock vattnat rätt bra, men kanske för sent??
Jag har inte hittat nån ohyra, och jag gav dem näring på försommaren... så det måste väl vara torka ändå?
KarinSKARA
15-07-2010, 06:47
Förmodligen inget att oroa sig över. Pilar (liksom björkar) är törstiga träd, får de inte tillräckligt med vatten fäller de bladen för att rädda sig. Våra 4 är snart 20 år och detta inträffar med jämna mellanrum.
Dessutom blir de helt tomma innuti med åren, bara så ni vet i förtid, att det är också helt naturligt.
Huggorm
15-07-2010, 08:47
CITAT (KarinSKARA @ 15-07-2010, 07:47)

Dessutom blir de helt tomma innuti med åren, bara så ni vet i förtid, att det är också helt naturligt.
Japp, det lönar sig ju inte för trädet att ha löv inuti kronan där det ändå inte kommer in mycket sol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.