När vi flyttade hit för 10 år sedan satte jag ett Åkeröträd.
Det har växt med en våldsam kraft, men inte gett någon frukt ännu.
Dock blommade trädet både i fjor och i år, och satt därefter ca 15 kart.
Vid båda tillfällena har karten ramlat av när det varit stora som golfbollar. Jag kan inte se någon anledning. Det har varit stilla väder vid båda tillfällena.
Kan det ha betydelse att jag brukar duscha trädet med slangen för att ge lössen en match?
Jag älskar dessa äpplen, men börjar tappa tålamodet nu.
Niggle
Jan af Lisö
13-07-2010, 08:02
Det tar normalt för ett Åkerö på A2 grundstam mellan 10 och 15 år innan det börjar ge frukt, så du får ha lite mera tålamod, det är inte så många år kvar.
Jag brukar ondgöra mig över att plantskolorna informerar så dåligt om sina alster, man får inte reda på att t.ex det tar 10-15 år för vanligt Åkerö på A2 att ge frukt samt att trädet är mycket känsligt för fruktträdskräfta. Man talar mest om de vackra och goda frukten.
Jag har allt tålamod i världen, egentligen.
Trädet ger en mycket angenäm skugga numera och därstädes intager jag under stundom en pilsner.
niggle
Huggorm
13-07-2010, 21:52
CITAT (niggle @ 13-07-2010, 22:03)

Jag har allt tålamod i världen, egentligen.
Trädet ger en mycket angenäm skugga numera och därstädes intager jag under stundom en pilsner.
niggle
Variera dig ibland med att ta en cider, bara för sakens skull
15 golfbollsstora äpplen på ett Åkerö som sattes för tio år sedan är inte så dåligt resultat... Det kan ta 15 år innan man ser ens den första frukten (som sedan trillar av).
Du kan hjälpa trädet att vilja prioritera att behålla och utveckla frukterna (som tar mycket energi) genom att vattna med spridare på en natt i veckan juni och juli och augusti om det är torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.