krafth
Min habanero har på ganska många veckor endast producerat en enda frukt som dessutom är väldigt liten. Det kommer mycket blommor men går veckorna och inget händer.
Den får sol mellan ca 6 och 12. Har haft på gödning samt vattnat regelbundet. Har dock inte låtit den torkat så mycket mellan varven. Står den för varmt? Ska jorden torka mellan bevattningarna?

För övrigt har den mått bra hela tiden.... Jag tjuvade av en hel gren eftersom jag tänkte att den fick för mycket att göra om den skulle bilda alla frukter samtidigt- Den gjorde ingen skillnad alls.
Bredvid min habanero har jag en annan chili som producerar mycket frukt och mår utmärkt. Mår en chili sort bra som borde den andra också göra det tänkte jag...
rosita
Jag har också habanero för första gången och den är väldigt långsam. Men sommaren är lång och det hinner säkert bli en hel del att skörda innan hösten.
Preussen
CITAT (rosita @ 13-07-2010, 16:49) *
Jag har också habanero för första gången och den är väldigt långsam. Men sommaren är lång och det hinner säkert bli en hel del att skörda innan hösten.

sorter av C.Chinense är oftast lite senare än andra men det kan variera. skaka om plantan lite lätt så kanske det gör sitt till.
Mentha-Arvensis
Chinensen är riktigt långsam.

Men jorden ska torka upp lite mellan bevattningarna för att bilda bra frukt,
och ge den helst inte någon näring (utom möjligen chilli focus),

spraya med vatten över plantan.
krafth
CITAT (Mentha-Arvensis @ 14-07-2010, 18:54) *
Chinensen är riktigt långsam.

Men jorden ska torka upp lite mellan bevattningarna för att bilda bra frukt,
och ge den helst inte någon näring (utom möjligen chilli focus),

spraya med vatten över plantan.

Ok, tack för tipsen. Dessvärre har jag gjort precis tvärt om på samtliga dina tips så det kan ju vara en anledning till att det går så sakta =)
swix13
Oj, ska man inte ge chilisarna närning? Gäller det alla sorter? Är det när de börjat få blommor eller alltid?
Jultorpet
CITAT (swix13 @ 10-08-2010, 22:24) *
Oj, ska man inte ge chilisarna närning? Gäller det alla sorter? Är det när de börjat få blommor eller alltid?

Säger det samma!

Jag brukar plantera om flera ggr i större och större kruka för att de ska få ny jord med mer näring och det är ju då de sätter fart, både med att växa och bilda frukter!?
Mentha-Arvensis
Man ska ge dom så lite som det bara är möjligt
av vatten och näring efter och under blom.

Plantan ska tro att den är påväg att dö, men inte göra det.

Resultatet blir starka frukter.

Om den får för lite dör den,
om den får mycket blir det paprika(...ungefär.) smile.gif
Anja Danmark
Jeg synes, at 3 timers sol om dagen er i underkanten - har du ikke mulighed for at give den lidt mere?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon