Full version: Vad är detta?
krafth
Vet inte vad detta är, ser ut som jag fått upp någon slags sallad men det har jag inte odlat vad jag vet- =)

marya
Tagetes?
krafth
CITAT (marya @ 13-07-2010, 22:12) *
Tagetes?

Nej, jag odlar bara saker man kan äta..
Tulipanaros
Tagetes går ju att äta. biggrin.gif
skogstroll
jag gissar på ruccola eller ogräs. Om du luktar på den kanske du kan känna om det är ruccola (eller tagetes giggle.gif)
Tulipanaros
Jag tycker också att bladen ser ut som rucola, men växtsättet stämmer inte riktigt, eller? "Ogräs", vad är det för art egentligen? giggle.gif
Mentha-Arvensis
Jag tror också rucola.

Men det kan också vara cikoria,
eller möjligtvis någon senap.
jenniepennie
Precis en sån där fick jag upp i min tagetessådd smile.gif Sparade den ett tag för skojs skull, men sedan rök den när jag städade på balkongen. "Rent ogräs" skulle jag gissa. Har ingen aning om närmare vad det är för nåt.
Eva 33c
Min gissning är också ogräs, kanske någon slags korsört, det är ett vanligt ogräs som kan dyka upp lite här och var. Antingen fanns fröet i jorden eller så har det kommit flygande.
Korsörter
krafth
CITAT (Eva 33c @ 15-07-2010, 17:39) *
Min gissning är också ogräs, kanske någon slags korsört, det är ett vanligt ogräs som kan dyka upp lite här och var. Antingen fanns fröet i jorden eller så har det kommit flygande.
Korsörter

Ok, och om det nu är ogräs så har fröet hamnat mitt i krukan så att det ser ut som att jag satt det själv. =) Undra på att man blir förvirrad....
Någon ruccola har jag inte satt så jag får väl acceptera att det är ett ogräs då. =)
Eva 33c
Du säger att du bara sått ätliga saker, och jag kom just att tänka på att jag nångång sått nåt som hette Shungiku, en ätlig chrysanthemum. Den skulle kunna ha såna där blad kanske, jag minns inte riktigt hur den såg ut i det stadiet. Fast man brukar inte så fröerna ett och ett i krukor utan mer som plocksallad, tätt i en rad.... Och det är bladen man äter, men annars utvecklas en en gulvit blomma som är söt också. Chrysanthemum coronarium heter den.
Peztis
CITAT (Mentha-Arvensis @ 14-07-2010, 18:42) *
Jag tror också rucola.

Men det kan också vara cikoria,
eller möjligtvis någon senap.

Rucola heter på svenka strandsenap...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon