LenaFriman
13-07-2010, 16:53
Hallojsan!
Kan man ta död på åkerfräken med round up??????
Mvh Lena
Gossen Ruda
13-07-2010, 19:18
CITAT (LenaFriman @ 13-07-2010, 17:53)

Hallojsan!
Kan man ta död på åkerfräken med round up??????
Mvh Lena
Ja. Både att spruta och genom avstrykning med exempelvis svampar.
LenaFriman
14-07-2010, 21:40
Tack! de låter toppen.
trodde att de var kört när jag nu har försökt rensa ett stort område för att göra en rabatt, herregud vilka djupa rötter!!
Mvh Lena
KarinSKARA
15-07-2010, 06:27
Har hört någonstans att man var tvungen att skära upp "barret" och stryka på round uppen där inne.
Har aldrig testas så jag vet inte
Jag läste i något av de senaste numren av "The Garden" att man skulle trampa på plantorna innan man sprutar på dem.
kerstin z5-6
15-07-2010, 10:35
Intressant Owe..jag är invaderad jag med ..känns hopplöst utan bekämpning.De har ju rötter i flera nivåer, gräva går inte ..
Bra att veta när man sliter med sina åkerfräknar är att de är närapå lika bra i gödselvatten som nässlor. Innehåller en massa bra ämnen, helt gratis...
Jag jobbar ständigt med åkerfräken i grönsaksodlingarna. Måste säga att jämfört med många andra så gör de inte alls samma skada för det man vill odla. Det är inte hela världen med dem och att man inte får bort dem helt. Och så är de bra för komposten.
Hej
Alla blad från ogräs , man kan lägga i komposten men före ogräs ger blommor. de är rika på näring.
H:Bassam
LenaFriman
17-07-2010, 19:11
Har tagit bort grässvål på ett stort område där jag ska plantera perenner.
Ser hur mycket åkerfräken som helst.
Går det och få bort på mekanisk väg när man rensar ogräs bland de kära perennerna??
Mvh Lena.
Det går att utrota åkerfräken med roundup-jag har gjort det. Mina grannar bryr sig inte. Jag tog mina egna först sen de som kom över gränserna. Numera går jag en runda då och då och penslar på nya som närmar sig. Det gäller bara att vara målmedveten. Om du har många så rekommenderar jag att du gräver bort så mycket du kan först så tar inte projektet onödigt lång tid. Köp koncentrerad round up.
Åsa Viktoria
Solstorm
20-08-2010, 20:28
Man kan koka te på dem. Bra för hår och naglar.
LenaFriman
25-08-2010, 07:07
Jag har använt utspädd roundup, ska försöka med koncentrerad. Använder bara där jag ska ha rabatter nu...områden där de ska bli
rabatter senare täcker jag med plast.
Solstorm, har du provat själv med te på dem, är själv en stor tedrickare, kanske jag ska prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.