Magnuspagnus
Jag har groddat käror från kalamondin och citron, och undrar, kan dessa ge frukt? Jag vet att citrusträd ofta tar lång tid på sig att ge frukt, men dessa två varanter skiljer ju sig också från tex tangerin (tror jag) eftersom de är hybrider... det står visserligen på wikipedia att kalamondin är en egen species men också en hybrid (?). Det jag är ute efter här är att en korsning mellan två arter kan inte (per defination) ge fertil avkomma (väl?), så betyder det att trädet från citronkärnan är infertil, och i så fall inte kommer ge frukt?

Mycket tacksam för svar!

Alexander-VG-zon3
Citron är en naturlig hybrid, den heter Citrus x limon. Citron är en av de citrusar som tar längst tid på sig innan dom blommar och ger frukt. det kan ta 10-50år innan dom blommar. förutsatt att dom får rätt skötsel och klimat. det kan bli olika saker när dom väl ger frukt antigen blir det en ny art/sort, eller går den tillbaka till någon av föräldrarna, eller så blir det samma som du tog kärnorna från. detta gäller alla citrus-hybrider (de flesta är hybrider).

Kalamondin är också en hybrid, den heter Citrus × microcarpa, föräldrarna här är Citrus reticulata (Småcitrus som är en art) och Citrus japonica (Rund kumquat även detta är en art).

kalamondin tar ockås väldigt lång tid på sig innan den blommar.

hur det är med tangerin är än lite oklart, Tangerin har innan varit en egen art, en variant av små citrus och en hybrid. wiki beskriver den som Citrus × tangerina dvs en hybrid. medan skud benämner den som Citrus reticulata Tangerina-Gruppen, men så som skud beskriver citrusar med ''grupper'' tycker jag inte riktigt funkar.
Magnuspagnus
Hm intressant. Men detta förvirrar väl artbegreppet?

Stort tack för svaret! Då verkar det som att odlingen av dessa fått mening.

När jag ändå är igång, finns det mer lämpliga frön att odla citron/kalamondin från?

Också; finns det något enkelt sätt för mig att odla suckatcitron (Citrus medica) (alltså att få tag i en sådan frukt i Sverige)?
Alexander-VG-zon3
när det gäller citrus och dess namn så är dom ganska förvirrande ibland. inte ens dom största experterna inom området är överens i alla lägen. plus har dom ändrats ofta.

sedan finns det ju hybrider med hybrider.

Citrus medica är en ganska sällsynt frukt i sverige, den används ju inte så mycket till att äta.

men utländska matbutiker kan kanske ha. ett annat problem är att många sorter av citrus medica har väldigt tjockt skal så att deras fruktkött och kärnor är dåligt utvecklat. anars så kan du kolla på ebay-sajterna (varje land har ju en egen). på ebay kan man både hitta sticklingar , plantor, frön. annars kan du kolla dessa två plantskolor de har/brukar ha citrus medica till salu

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/in...b0bc55177256645

http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Citrus-Fruits.html

annars om du är intresserad av frösådd så är det bara att köpa en massa olika frukter och se vad du hittar för kärnor. och även här så kan det finnas kärnor av olika arter på ebay och tradera.

en annan är http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/StoreFront (fast dom har rörligt sortiment).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon