Karlstadtös
13-07-2010, 20:42
Vi ska plantera ett prydnadsträd i anslutning till vår uteplats. Nu undrar jag om det är någon som känner till det ultimata trädet?
Zon 4, söderläge, inte alltför törstigt!
Det ska blomma fint på våren.
Ha fin höstfärg.
Få fin utbredd krona.
Max 3 m högt.
Passa bra mot ett gult rappat hus, med röda detaljer.
Jag kan inte komma på vilket träd som kan passa bra. Har ni några tips?
Tack på förhand
Huggorm
13-07-2010, 21:01
Någon syren kanske? Inget vidare höstfärg dock. Den låga höjden begränsar urvalet ordentligt.
Karlstadtös
14-07-2010, 08:57
Tack för förlaget. Syren känns inte intressant. Kanske 3 m är för lågt satt.
Jag vet ju om att jag är ute efter någon typ av prydnadsapel, körsbär, nåt sånt.
Tacksam för fler svar!
Orkidétjuven
15-07-2010, 04:00
Rönn, oxel eller kanske ngn japansk lönn?
Huggorm
15-07-2010, 08:50
CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 05:00)

Rönn, oxel eller kanske ngn japansk lönn?
Fast ingen av dom blommar speciellt fint, och både rönn och oxel blir ju åtskilligt större än 3m. Japansk lönn trivs väll inte helt i ett fritt söderläge, speciellt inte i zon kan jag tro, där vill den nog stå lite skyddad mot vind och även sol
Ezereht
15-07-2010, 10:48
Koreansk lönn, rysk lönn ?
skogstroll
15-07-2010, 10:53
det finns ju körsbärsträd som har mörkt rött bladverk och blommar vackert på våren
kerstin z5-6
15-07-2010, 11:05
Mackia amurensis eller någon fin ur släktet malus
Orkidétjuven
15-07-2010, 11:55
CITAT (Huggorm @ 15-07-2010, 09:50)

Fast ingen av dom blommar speciellt fint, och både rönn och oxel blir ju åtskilligt större än 3m. Japansk lönn trivs väll inte helt i ett fritt söderläge, speciellt inte i zon kan jag tro, där vill den nog stå lite skyddad mot vind och även sol
jaså, tycker du inte det. Jag tycker de har fina blommor. Finare än många andra träd enligt mig. Finns väl dvärgsorter om jag inte misstar mig?
Ah, missade nog på söderläget ang lönnen. Det har du rätt i.
Huggorm
15-07-2010, 12:16
CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 12:55)

jaså, tycker du inte det. Jag tycker de har fina blommor. Finare än många andra träd enligt mig. Finns väl dvärgsorter om jag inte misstar mig?
Ah, missade nog på söderläget ang lönnen. Det har du rätt i.
Jo, det finns ju dvärgsorter av rönn faktiskt, så det är alltid en bra kandidat. Oxel har jag dock aldrig sett i dvärg, och dom blir ju snart femton meter höga och femton meter breda. Faktum är att i stort sett vartenda träd som föreslås här i tråden blir långt över tre meter. Vill man ha ett såpass litet träd måste man antingen välja någon dvärgform, eller kanske skaffa någon buske i stället och stamma upp. En rönnsumak kanske vore något?
kerstin z5-6
15-07-2010, 20:26
Finns flera Malus som stannar vid tre meter .. som sagt..
Karlstadtös
16-07-2010, 07:37
Oj vilken aktivitet!
En Rönnsumak låter intressant. Det har ju flikiga blad och kan ett fint skuggträd. Är det nån som vet om den växer till sig fort?
Ophelia
16-07-2010, 21:12
Jag tycker ginnalalönnar är fina. Förvisso blommar den inte men "mininäsorna" är väldigt dekorativa, vacker höstfärg och fint växtsätt. Acer ginnala "Seminovi" ska inte bli så stor.
Karlstadtös
03-08-2010, 08:47
Hejsan!
Tack för alla fina förslag. Nu har jag äntligen bestämt mig för att det får bli en Rönnsumak. Har varit runt i trädgårdar och tittat och tycker att de ser väldigt fina ut. Jag får sätta mitt vårblommande träd på nåt annat ställe.
Den har rätt egenskaper för att växa på den platsen, höjden är perfekt och den blir som ett parasoll nästan med sin krona och får en vacker höstfärg.
Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar. De är ju inte så hemskt dyra heller vilket är bra.
Anna i Mälardalen
03-08-2010, 09:18
Tänk på rotskott. Köp en sort som ej ger/ ger mindre!
Annars är flikbladig röd fläder Sambucus nigra 'Black Lace' en idé.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.