Vi har en gigantisk asp, skert 15 meter hg och stammen nrmre en meter i diameter, precis utanfr vr tomtgrns. Den r jttevacker och ska absolut vara kvar, ven om det vore en smrre katastrof om den skulle falla p vrt hus...
Problemet r att den har skjutit rotskott och husets frra gare har ltit rminstone ett av dem vxa fritt. S nu har vi en 5 meter hg asp 2 meter frn huset. Det knns halvbra att ha ett trd som kan bli en riktig bjsse s nra. Eller gr den ingen skada? Den kanske rent av hjlper till att hlla kllaren torr genom att suga upp allt vatten? Kan rtterna skada grunden?
Och OM jag nu skulle ta bort den, hur skulle jag gra? Kan jag sga ner detta frvxta rotskott utan att det kommer mngder av nya, som jag har frsttt r fallet nr man tar ner aspar? Vet inte om jag trs stta ecoplugg eller ngot annat i stubben, tnk om modertrdet skadas? Kan jag kapa roten och grva bort stubben utan att riskera att skada det tora trdet? Om jag kapar den p ca 2 meters hjd, dr den d? Och klarar sig i s fall roten till stora aspen eller dr den ocks?
HJLP!!!