Full version: Anlägga kräftdamm
jakob123
Hejsan!! jag hade tänkt lägga i några kräftor i mina dammar, finns det något jag måste tänka på innan jag lägger i dom? jag har 2 st dammar en är medelstor och en är liten.

Mvh Jakob
Orkidétjuven
Tänk på att de kan vandra iväg i fuktig väderlek, så vill du behålla dem så bör du ha ett bra rymmningsäkert skydd runt dammarna. Dessutom var noga med att det inte är signalkräftor som kan vandra iväg och sprida sig. De är en introducerad pest art.
KarinSKARA

1. Du måste lägga i tegelpannor, halvstora stenar eller annat som de kan ha till boplaser INNAN du tar dit dem så det står klart. Ju fler rösen desto fler kräftor kan du ha.
2. När du får hem dem MÅSTE du "sumpa" dem innan du släpper ut dem i dammen så de vänjer sig vid vattnet. Kommer inte ihåg hur många dagar det var men uppimot en vecka skadar nog inte. KOM IHÅG att mata dem under sumptiden, med nässlor, potatis, gröt eller liknande annars äter de upp varandra.
3. Finns det mat till dem? De äter massor med växter så har du prydnadsväxter du vill behålla bör dessa flyttas först.
Finns säkert fler "måsten" men det där är väll det viktigaste tror jag.

Karin i Marum //
jakob123
CITAT (KarinSKARA @ 15-07-2010, 06:53) *
1. Du måste lägga i tegelpannor, halvstora stenar eller annat som de kan ha till boplaser INNAN du tar dit dem så det står klart. Ju fler rösen desto fler kräftor kan du ha.
2. När du får hem dem MÅSTE du "sumpa" dem innan du släpper ut dem i dammen så de vänjer sig vid vattnet. Kommer inte ihåg hur många dagar det var men uppimot en vecka skadar nog inte. KOM IHÅG att mata dem under sumptiden, med nässlor, potatis, gröt eller liknande annars äter de upp varandra.
3. Finns det mat till dem? De äter massor med växter så har du prydnadsväxter du vill behålla bör dessa flyttas först.
Finns säkert fler "måsten" men det där är väll det viktigaste tror jag.

Karin i Marum //
okej tack för svaret biggrin.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 05:05) *
Tänk på att de kan vandra iväg i fuktig väderlek, så vill du behålla dem så bör du ha ett bra rymmningsäkert skydd runt dammarna. Dessutom var noga med att det inte är signalkräftor som kan vandra iväg och sprida sig. De är en introducerad pest art.
okej då vet jag de biggrin.gif tack
andersen
Det är ett brott att flytta levande kräftor, som kan ge fängelse.
kerstin z5-6
Gäller väl bara Signalkräftor? Flodkräftor ska ju bevaras ?
andersen
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2010, 21:07) *
Gäller väl bara Signalkräftor? Flodkräftor ska ju bevaras ?

Vad jag förstår så gäller det alla kräftor, just för att flodkräftor skall bevaras= det kan vara svårt att veta om flodkräftorna har pesten.
KarinSKARA

CITAT (andersen @ 15-07-2010, 18:12) *
Det är ett brott att flytta levande kräftor, som kan ge fängelse.

Det är inte förbjudet att flytta kräftor, massor av kräftor säljs levande.
Därimot krävs tillstånd för att starta kräftodling, de får heller inte förvaras hur som helst enligt djurskyddslagen.

CITAT (andersen @ 16-07-2010, 13:56) *
Vad jag förstår så gäller det alla kräftor, just för att flodkräftor skall bevaras= det kan vara svårt att veta om flodkräftorna har pesten.

Flodkräftor dör inom någon månad om de smittas och dessa kräftor är mycket skygga = svåra att fånga

Fler kräftor smittas av fiskeredskap och båtar som fraktas mellan friskt och sjukt vatten, än av andra kräftor tyvärr. Detta tänker inte folk på som åker omkring i och mellan olika sjöar och åar. Det har också påvisats smitta kvar i badkläder som inte torkats/tvättats ordentligt.

andersen
CITAT (KarinSKARA @ 16-07-2010, 20:53) *
Det är inte förbjudet att flytta kräftor, massor av kräftor säljs levande.
Därimot krävs tillstånd för att starta kräftodling, de får heller inte förvaras hur som helst enligt djurskyddslagen.
Flodkräftor dör inom någon månad om de smittas och dessa kräftor är mycket skygga = svåra att fånga
Fler kräftor smittas av fiskeredskap och båtar som fraktas mellan friskt och sjukt vatten, än av andra kräftor tyvärr. Detta tänker inte folk på som åker omkring i och mellan olika sjöar och åar. Det har också påvisats smitta kvar i badkläder som inte torkats/tvättats ordentligt.

fiskeriverket

Läs dom översta raderna på sidan 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon