Har fått ett problem. Planterade om mina svärmorstungor ihop till en stor växt i en mastodont-kruka.
Kan omöjligen ha denna kruka i fönstret och undrar nu hur jag ska kunna ge växten ljus.
Jag skulle bli förkrossad om den dog nu efter jag slitit med att köra hem världens kruka och stått och planterat om allting...
Har hört att såna där växt-lampor är bara skit eftersom det är för dåliga reflektorer i dem
Vad ska jag göra?
kentbra
14-07-2010, 15:25
växten "svärmors tunga" behöver inte stå i ett fönster. jag har mina (även dessa ganska stora) på golvet, en meter in och vid ett fönster.
De klarar sig gott på detta.
Jag skulle också ställt den på golvet, men dock så nära fönstret som möjligt.
Jo men den kommer stå ca 3 meter in i ett rum. Det är enda stället den kommer få plats.....
Men en växtlampa är väl i alla fall bättre än inget...
Min mamma har sina ca 1 m in något till vänster i ett västerfönster och där trivs den bra, den får alltså ljus först framåt kvällen egentligen.
Hon har den alltså på golvet?
Mina har alltid stått i söderfönster så det blir väl en chock för dem.
Den kommer antagligen inte blomma mer om jag ställer den så långt från fönstret men det gör inget,
tycker det luktar alldeles för starkt av blommorna
Har du så att den kan vara ute nu över sommaren ?
Jag har en på golvet utan speciell lampa o det går bra .
CITAT (ehlana @ 15-07-2010, 12:53)

Hon har den alltså på golvet?
Mina har alltid stått i söderfönster så det blir väl en chock för dem.
Den kommer antagligen inte blomma mer om jag ställer den så långt från fönstret men det gör inget,
tycker det luktar alldeles för starkt av blommorna
Nä, de står i en ställning i ett kopparfat, ca 1 m över golvet. Och de blommar väl någongång då och då...
Nej tyvärr har jag ingen balkong eller uteplats. Just nu står den på en pall alldeles framför fönstret och då går det väl bra men hur snyggt o praktiskt är det? Den är ivägen nu....
Dessutom täcker den ju allt dagsljus nästan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.