Fröken Knuff
Mina sockerärtor står i full blom och jag funderar på om hur jag ska göra för att pollinera dem (de står på balkongen). Är de självfertila så jag bara kan snärta till blommorna lite eller behöver jag fram med penseln? Blommorna är ju rätt svåra att komma in i... confused.gif
Preussen
CITAT (Fröken Knuff @ 14-07-2010, 15:13) *
Mina sockerärtor står i full blom och jag funderar på om hur jag ska göra för att pollinera dem (de står på balkongen). Är de självfertila så jag bara kan snärta till blommorna lite eller behöver jag fram med penseln? Blommorna är ju rätt svåra att komma in i... confused.gif

du behöver inte vara på och pollinera dem, det sköter insekter och dem själva.
kulnog
Stjäl tråden lite och frågar varför mina sockerärtor är så svaga?
De står i en balkonglåda med leca och hål i bott och kossa och plantjord över. Sådde dem i början av juni, de har haft det bästa läget på balkongen och allt annat har växt ordentligt, men de här är runt 15 cm. Det ska vara en låg sort, men det här kan ju inte stämma?
Fröken Knuff
CITAT (Preussen @ 14-07-2010, 20:14) *
du behöver inte vara på och pollinera dem, det sköter insekter och dem själva.

Tack för svaret! Saken är att jag bor på tredje våningen och har därför brist på insekter, de flyger inte så högt upp tyvärr. Men du skriver att de sköter det själva, menar du att de kan pollinera sig själva då och inte behöver pollen blommor emellan? Tror att naturen skulle behöva lite hjälp..
Preussen
CITAT (Fröken Knuff @ 15-07-2010, 23:08) *
Tack för svaret! Saken är att jag bor på tredje våningen och har därför brist på insekter, de flyger inte så högt upp tyvärr. Men du skriver att de sköter det själva, menar du att de kan pollinera sig själva då och inte behöver pollen blommor emellan? Tror att naturen skulle behöva lite hjälp..

naturen behöver ingen hjälp. den ska kultiveras wink.gif.
den sköter nog polineringen själv ska du se. även på 3e våningen flyger något fä förbi ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon