tvilling77
Ska strax ut och svetsa ihop lite armeringsjärn så att han får nåt att klättra i men då började jag fundera om det inte skulle vara kul med en klematis ihop med honom! jag har ju tidigare frågat om klematis ihop med Flammentanz men det inköpet har inte gjorts i år.....jag får ta det nästa år! Nån som har nåt tips på en lämplig klematis som är hyfsat lätt att få tag på?? rose.gif
kerstin z5-6
Jag har CL Potaniini med William B.Det är kanske lite för starkväxande för min smak då william inte blir mer än 2 m här, goda år
behöver aldrig bry mej om klippgrupp då CL klipps av vintern här alltid.
Kajsa
Titta i mitt album/Klematis, välj gärna en sen stor blommig eller viticella som börjar blomma nu när mycket rosor har blommat över första ggn. och dom klipps ner sen höst och börjar om nerifrån på våren, jag har många av dom i mitt album.
tvilling77
Tack för era förslag! Jag ska kolla ditt album Kajsa!
tvilling77
hmm..utbudet var inte så stort på plantskolan märkte jag..ändå lyckades jag komma hem med clematis "the President" och "Södertälje" Skulle nån av dom kunna funka? Annars hittar jag nåt annat ställe åt dom! ;-) Jag frågade om jag skulle klippa ner dem vid plantering men hon sa nej.....ska man inte det??
Ezereht
Jag tror Södertälje är nästan samma färg som w baffin. Är det inte lite snyggare med "annorlunda" färg, jag skulle satt The President.

Södertälje är också väldigt starkväxande, den blir fort hög. Jättefin biggrin.gifbiggrin.gif

Jag skulle klippt ner dom lite. Det beror ju på hur höga dom är nu.

För att "låna" din tråd lite... jag står och väljer mellan att besöka Zetas i Stockholm, eller om jag och moster ska orka köra med bil till Trädgården i Söderfors nära Tierp. Den senare tror jag har massssssssor av klematis wink.gif Fast jag hade ju egentligen tänkt försöka få med mig en till ros hem.

Annars om du vill ha klematis kan du beställa från www.hortogreen.com också. Dom har en som jag har tittat på ett tag, Maria Cornelia. Sen Hanskogs i Umeå har en del, om du är förbi där något.

Södertälje var för övrigt en favorit hos mig, jag gillade den verkligen. Tyvärr dog den eftersom jag min nöt flyttade den två gånger. Den gillade inte att flytta runt.

Multi Blue har blivit riktigt stor i år biggrin.gif Hoppas den blommar. I två år har den bara stått och stampat. Sen har jag Emilia Plater också, och en tidig storblommig i lila/cerise, Miss Bateman, och en blå atragene (Atragene får vissa år dom där äckliga klematislarverna, så jag undviker dom klematisarna).
tvilling77
Jo tanken var att sätta The president ihop med William! Jag tror det skulle kunna bli läckert! Tänkte ev sätta Södertälje i samma rabatt som John Davies som ju är rosa....oj vad man känner sig som en nybörjare på detta!! wacko.gif
Jag har kollat lite på Hortogreen, dom hade mycket fina, hur levererar dom under sommaren?
Kajsa
Självklart ska du klippa ner dom till ca 20 cm, annars växer dom för fort och kan vissna sedan, rötterna klarar inte den snabba tillväxten. Vattna mycket, plantera gärna med Rosjord och ta ett par nävar benmjöl i botten.

The President är tidig stor blommig grupp 2. Har dock sett på mina två att dom blommar bra ändå om dom klipps ner helt ibland. Annars ska man låta rankorna vara till den är för yvig.

Södertälje är en viticella och ska klippas sen höst okt/nov.

Tror inte Hortogreen leverar nu i juli, vänta till slutet av sommaren. Annars har jag köpt många där och varit nöjd, Cedergren i Råå har också en massa sorter, men då får du ringa efter deras katalog först.
tvilling77
Tack Kajsa! Misstänkte ju att det var så!! Sitter här och är lite rädd att dom ska bli för stora för att klättra tillsammans med W Baffin i ställningen jag byggt...den är ca 2 meter hög och inte jättebred....Måste jag tänka om? Eller bygga en större? ;-)

Jag ska självklart klippa ner dom..litar mer på er!! biggrin.gif

Kajsa
Södertälje blir stor ca 4 m, alla viticellorna tar plats, men ge den ett högt stöd och snurra rankorna. The President är bättre mot William Baffin, lite mera lagom. Annars välj en sen storblommig tex Jackmanii Purpurea som blommar så ljuvligt nu, den var nog från Hortogreen, den är så enkel och bra och den där blå/lila färgen, kolla i mitt album. Det är bättre att plantera klematis mot aug/sept då det blir lite svalare om du vill ha några till då.

Dom här stöden köpte jag flera av i våras av Kullagården för stora klematis dom är 2.40 höga men ska ner i jorden en bra bit, för mina större viticella sorter.
Så nog bör du klara dig på 2 m har en massa som är så.
Emilia Plater, viticella på bilden.
tvilling77
Letade efter jackmanii Purpurea men den hade dom inte! Typiskt..hmm..kanske beställer den från Hortogreen och placerar den tillsammans med Baffin istället? Jag tror jag får tänka om med Södertälje..ge den ett högre stöd där den får klättra för sig själv...Då kan jag kanske sätta The President i rabatten där John Davies står....

Ska man klippa ner dem efter att man planterat dem eller före?
Kajsa
Låter bra, tittade på Hortogreens hemsida och där var Jackmanii Purpurea med, det står att det som var slut för våren finns igen i mitten av augusti.
Klipp när du grävt ner klematisen.

Titta också på denna Dark Eyes från Hortogreen, den är fin med alla rosor, köpte jag i våras, blå/svart viticella.
Ezereht
Plantera och klipp sen, annars vet du ju inte hur djupt dom hamnar, det blir ju alltid lite upp/ner när man trycker til jorden/vattnar. Min tanke bara, egentligen spelar det väl ingen roll.
tvilling77
CITAT (Kajsa @ 15-07-2010, 17:23) *
Låter bra, tittade på Hortogreens hemsida och där var Jackmanii Purpurea med, det står att det som var slut för våren finns igen i mitten av augusti.
Klipp när du grävt ner klematisen.

Titta också på denna Dark Eyes från Hortogreen, den är fin med alla rosor, köpte jag i våras, blå/svart viticella.

Wow! Den gillar jag! Blir till att beställa den också tror jag! whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon