|
stennie
14-07-2010, 19:41
För 3 år sedan köpte jag en Cardinal De Richelieu genom Odla.nu. satt och tittade på bilder på nätet idag och insåg att det inte är en CDR som jag har fått Beskrivning på växtsätt och övrigt stämmer , men inte färgen, vad kan jag ha fått ?
kerstin z5-6
14-07-2010, 19:53
Ne def ingen cardinal...Höjd? taggar? hur ser bladen ut,är de som på bilden ,halvblanka?matta? knoppen ?
stennie
14-07-2010, 20:12
Här kommer lite mer detaljerade bilder... Jag tror den kan bli stor, första året trodde jag den skulle dö, men förra året blev den ca 1 m, i år är de högsta skotten ca 170-180 cm. Den blommar bara en gång !   
kerstin z5-6
14-07-2010, 21:21
Den liknar en Gallica, men vilken av dem vågar jag inte gissa...Är den rosa färgen någorlunda rätt?=verkligheten ?
Den här köpte jag hösten 2007 som Cardinal de Richelieu från odla.Att det inte är Cardinalen ser jag redan nu,spännande när den slar ut.Rosen på den undre bilden ska vara en Hippolyte även den från Odal förra hösten. [attachment=52305:2010_07_...__Large_.JPG] [attachment=52306:2010_07_...__Large_.JPG]
stennie
16-07-2010, 10:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-07-2010, 22:21)  Den liknar en Gallica, men vilken av dem vågar jag inte gissa...Är den rosa färgen någorlunda rätt?=verkligheten ? Inte så knallig som på första bilden, det beror på solljuset, den är mjukt rosa med inslag av lite violet ju äldre den blir! CITAT (renate @ 15-07-2010, 22:30)  Den här köpte jag hösten 2007 som cardinal de Richelieu från odla.Att det inte är cardinalen ser jag redan nu,sännande när den slar ut.Rosen på den undre bilden ska vara en Hippolyte väen den från Odal förra hösten. [attachment=52305:2010_07_...__Large_.JPG] Den ser ut att ha en helt annan färg än min......
Det kan inte vara Ispahan, blommar en ggn. Rosen blir riktigt stor med tiden 2 - 3 m. Titta i mitt album/Damascena - gruppen för flera bilder.
Hmm,  nu har jag varit ute och tittat på min Ispahan, och jag är tveksam, tror inte det är den. Själv funderade jag på Great Western, men är lika tveksam där. Är blommorna fyrdelade med gult/grönt öga, el skymtas ståndare i mitten? Silvriga på undersidan? Hur ser bladen ut, (både nya och gamla gärna)? Doft (stark/svag, t ex citrus, myrra el sötaktigt)? Fler bilder? Tricky. Det finns ju en och annan rosa ros att välja på... /S
Ezereht
16-07-2010, 20:38
BLomman vet jag inte men bladen med den där rosa grejjen på skaftet är lik min MMe Boll.
stennie
18-07-2010, 06:23
Är blommorna fyrdelade med gult/grönt öga, el skymtas ståndare i mitten? Som synes på de nya bilderna där syns det i mitten men det är inte på alla blommor, de flesta har varit helt fyllda!Silvriga på undersidan? (glömde kolla, ska göra det idag!)Hur ser bladen ut, (både nya och gamla gärna)? Doft (stark/svag, t ex citrus, myrra el sötaktigt)? Stark doft (jag är jätteförkyld och kan nästan inte lukta , men denna är inget problem!)Färgerna på dessa bilder stämmer (i alla fall på min dator) till nära 100% Jag har lagt in större bilder så att man kan se det mer detaljerat!  
Mme Boll blir inte så hög och blommar om. Tänker också att Odla har aldrig sålt några ovanliga rosor utan det mest vanliga, men man kan rört till det på plantskolan också ? Great Western har jag och den blommar en ggn och blir hög 2- 3 m, lägger in en bild på den rosen.  Gå in på www.helpmefind.com och sök bilder på Great Western och så funderar jag lite på Bourbonrosen Bourbon Queen, blir hög, stark doft och blommar en ggn.
gulmåra
18-07-2010, 22:32
Kanske det kan vara en damascena ändå? Tycker taggarna passar en smula. Jag har tidigare letat med ljus och lykta efter en passande damascena till min okända som inte var Mme Zoetman och då hittade jag bl.a en som påminner mycket om din. Den heter Coralie. Sök på helpmefind.com och se vad du tycker. Det är inte den vanligaste förstås men man vet ju aldrig....
Det var en besvärlig en.  Great Western verkar det inte vara nej. Knappast heller Bourbon Queen, särskilt inte om de flesta blommor varit helt fyllda. Funderade på Kazaanlik, men den har heller aldrig helt fyllda blommor, samt att dess kronblad är mer oregelbundna/rufsiga. Ispahan är jag också tveksam till. Bifogar några bilder som referens. Bourbon Queen [attachment=52453:Bourbon_Queen_2010.JPG] Bourbon Queen [attachment=52454:Bourbon_...lomma_31.JPG] Ispahan [attachment=52455:Ispahan1.JPG] Ispahan [attachment=52457:Isphahan_i_knopp.JPG] Mme Boll [attachment=52456:Mme_Boll...hambord1.JPG] /S
stennie
19-07-2010, 08:00
Tack alla för ert engagemang och expertis,  har tittat på många bilder nu  Och jag lutar nog åt Ispahan. Noterade en liten konstghet som jag ska fota när jag kommer hen, på några utblommade kart sitter det liksom en extra"blomma" en hård knöl med, som det ser ut, packade kronblad! Nu är det slut med blommningen för i år, men kanske med hjälp av nyponen så kan jag kanske komma närmre en lösning. Måste ochså säga att det inte var Odlas fel att det blev fel, för den var märkt med CDR !!!
stennie
20-07-2010, 18:29
Här kommer äntligen bilderna på dom konstiga utväxterna! Som synes så har blade tom börjat fällas ut på den nedersta, ser mycket märkligt ut, eller detta är kanske vanligt på vissa rosor? 
De extra knopparna är vanligt hos Adele Prevost,men det tror jag inte din är heller.MP är mycket mer fylld än din ros. [attachment=52654:2010_07_...__Large_.JPG] Adele Prevost [attachment=52656:2010_07_...__Large_.JPG] hela busken AP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|