norea
Förra sommaren fanns dessa inte i min trädgård. Nu har de dykt upp. Har ingen aning om vad de är. Den med de många lilarosa blommorna har "ludna" blad så jag trodde först det var lammöron. men sen kom blommorna. tror inte lammöron får sådana blommor?

[attachment=52266:IMG_1991.JPG]

[attachment=52267:IMG_1992.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Bild 1: myskmalva

Bild2: Purpurklätt
norea
[quote name='Åsa, mälardalen zon 2' date='14-07-2010, 21:43' post='1254611']
Bild 1: myskmalva

Bild2: Purpurklätt
[/quot

vad kul du kunde båda. undrar var de kommer från . där myskmalvan står fanns ingen rabatt förra året.
och purpurklätt fanns inte heller förra året. möjligen blommade de inte då utan jag trodde kanske det var lammöron...
DykUnderYtan
Purpurklätten är tvåårig (eller kortlivad perenn läste jag nånstans), så de kan påminna om lammöron första året då det bara är en grågrön bladrosett. smile.gif
Platinum
Jag har oidentifierad malva i min trädgård och den verkar frösprida sig ordentligt, så räkna med att den poppar upp på en annan plats nästa år.
norea
CITAT (Platinum @ 14-07-2010, 23:41) *
Jag har oidentifierad malva i min trädgård och den verkar frösprida sig ordentligt, så räkna med att den poppar upp på en annan plats nästa år.

låter bra tycker jag. den är jättefin. ska man ta av döda blommorna eller låta de sitta kvar så att fröna sår sig själv?? gäller samma med båda blommorna?

har lupiner och riddarsporre som jag vill få fler av också. ska man inte klippa av blommorna då? isåfall kommer väl inga nya blommor fram.

norea
en till blomma som dök upp. nån som vet vilken?
[attachment=52304:IMG_1998.JPG]
norea
CITAT (norea @ 15-07-2010, 21:48) *
en till blomma som dök upp. nån som vet vilken?
[attachment=52304:IMG_1998.JPG]

ingen som vet denna sista?
varghem
Rallarros...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon