Platinum
14-07-2010, 22:38
Jag brukar mata fåglar vintertid och som ibland äter inte fåglarna upp allt, så det som inte äts upp kastas bort i ett hörn bredvid fågelhuset när det fylls på nytt.
Nu har det börjat dyka upp växter som jag behöver ha identifierade, solros har jag identifierat och havre men så har det kommit ett par till...dels en som jag tycker ser ut som bilder jag sett av cannabis....kan det vara så från en vildfågelfröblandning? Sen finns det en till som påminner om tagetes i bladverk, vad kan det va? Tackar ödmjukast för hjälp om det kan fås utan bild.
Törnsångare
14-07-2010, 23:33
Hej!
Det du tror är cannabis är rätt, hampa (hampfrö) kallas det också. Sedan vet jag inte mer än att man kan ha i hirs som är ett sädesslag och korn.
Hoppas att det var till hjälp.
Törnsångare
Den som påminner om tagetes i bladverket är nog malörtsambrosia. Många gör misstaget att spara den eftersom de först tycker att bladen är vackra, och upptäcker för sent att den har pollen som är mycket besvärligt för allergiker. Mitt råd är alltså att ta bort den!
Olle
Myosotis
15-07-2010, 06:52

Om det är ambrosia
måste du ta bort den!!! Den har spritt sig något så fruktansvärt på kontinenten, de har stora problem med den. Vi hade några plantor vid ett tillfälle, när jag väl kommit fram till vad det var ryckte jag upp dem (med handskar!). Det kanske var så att de hade följt med fågelfrön. Vi måste försöka se till att den inte får fäste i Sverige också!!
[attachment=52279:ambrosia...siifolia.jpg]
Den andra kan mycket väl vara hampa, i så fall är det nog olagligt

Risken för kontroll är dock obefintlig. Jag hade en planta en gång som jag lät stå hela sommaren.
Platinum
15-07-2010, 15:45
Tackar så mycket för hjälpen med identifiering, malörtsambrosia verkar det mycket riktigt vara efter att ha kikat på bilder på nätet. Skall jag genast ta och rycka upp plantorna då jag har allergiska astmatiker i familjen.
zaaritha
17-07-2010, 23:15
Och varför kan inte nya växter o djur få etablera sej i vårt land?
Vad har vi att skydda?
Myosotis
18-07-2010, 09:03
Oftast tränger nya arter ut de inhemska. I vissa fall råkar det gå bra som med kanadagåsen, men i de allra flesta fall leder det till att inhemska arter dör ut eller minskar enormt, Även alla arter som var beroende av den arten dör ut med den. Dessutom finns det vissa nya arter som utrotar bytesdjuren i det nya landet eftersom dessa inte är anpassade till det nya rovdjuret. Minken är t.ex. inte naturlig i Europa, den har dels konkurrerat ut flodillern som nu är utrotningshotad, dels äter den så många fågelägg och -ungar att den är ett hot mot kustens fåglar. Det är inget fel på minken i sig utan felet är när människan lägger sig i och rubbar balansen. På andra håll kan det vara igelkottar som är faran; här är de inhemska där de fyller sin funktion och behöver vår hjälp, men introducerade till fågelöar kan de bidra till utrotning av andra hotade arter. Råttor förstör på samma sätt på många håll där inte råttan finns naturligt, det finns öar utan rovdjur där fåglar mist flygförmågan och flyktinstinkten. Släpper man ut råttor där kan de bara gå fram till fåglarna och börja äta upp dem ungefär. Läs
Orkidétjuvens blogg för mer info, han kan beskriva det mycket bättre än jag kan och har många konkreta exempel från Nya Zeeland.
Även växter kan vara ett hot när de tränger ut inhemska arter eller på annat sätt påverkar miljön. Eukalyptusträdet sänker grundvattennivån där det planterats i Spanien t.ex., du kan ju tänka dig att alla inhemska växter torkar ihjäl då, djuren dör, bönderna måste lägga ner sina lantbruk. Granen i Skåne har jag skrivit mycket om här i forumet tidigare.
Orkidétjuven
18-07-2010, 22:18
Precis som jags krev i biologiska mångfaldstråden med : ArtDatabanken om svenska rödlistan i år. Här bedöms 4127 arter vara rödlistade. Av dessa placeras närmare 2000 arter inom de högre hotkategorierna. Det betyder att arterna löper hög till extremt hög risk att dö ut i vilt tillstånd. Bland de mest hotade arter vi finner i bara Blekinge tex kan flera skalbaggsarter nämnas, mnemosynefjäril, grönfläckig padda, tjockskalig målarmussla, skräntärna, flodkräfta, saffransticka, sydfladdermus och grynig påskrislav.
Så vi har redan mycket problem att arbeta med och många arter att skydda även om många människor inte varken tror eller vet det.
På tal om frön till fåglar !så upplevde jag att de flesta fåglar vi matat i vinter föredrog solrosfrön ,äpplen päron russin det gick hem här och lite annat,men blandfrön dom fick vi dras med in i våren,inte alls lika poppis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.