havstrollet
14-07-2010, 23:45
Den dök upp detta är och är näst intill neongul när den blommar på kvällen. Nästa morgon har gårdagens blomma vissnat
Bifogar en bild så att den kanske känns igen. Luktar inget och är ca 80 cm hög.
Hälsningar
Havstrollet[attachment=52269:20100713481.jpg]
Red Top
14-07-2010, 23:57
Om jag inte tar fel, så är det Nattljus, Oenothera biennis L. Om det är nattljus, borde du kunna se den blomma även om det är riktigt mulet en dag.
Men vilken vansinigt vacker blomma

men tyvär vet jag inte vad det är har aldrig set något liknande

Vilken landsdel bor du i ?sådana blommor vill jag också ha här
Gossen Ruda
15-07-2010, 05:31
Jag skulle nog närmare gissa på Jättenattljus Oenothera glazioviana. Det finns ett par arter nattljus som odlas i Sverige och någon inhemsk. De flesta är tvååriga så vill man ha kvar den måste föställningarna stå kvar och de ettåriga bladrosetterna får inte rensas bort, de liknar fö maskrosor. jag har den här i trädgården i Göteboerg där den frösår sig vilt, i Landvetter bara ett par mil härifrån har den svårt att klara sig över vintern. Det är nog närmast fukten den inte klarar. I Skåne, Blekinge och Halland ser man den ofta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-07-2010, 07:17
vi säger kl 8 blomman för att den alltid slårut sina blommer vid samma tid , kl 9 när vi hat sommartid (skulle ju vara 8 utan sommartid)
Aqvakul
15-07-2010, 08:23
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2010, 06:31)

I Skåne, Blekinge och Halland ser man den ofta.
nästan status som ogräs..
Gossen Ruda
15-07-2010, 09:03
CITAT (Aqvakul @ 15-07-2010, 09:23)

nästan status som ogräs..

Fröna är små, mycket små och väldigt många. Kan dessutom ligga i jorden flera år innan de gror. Eller mellan plattorna på gången.
skogstroll
15-07-2010, 10:02
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-07-2010, 08:17)

vi säger kl 8 blomman för att den alltid slårut sina blommer vid samma tid , kl 9 när vi hat sommartid (skulle ju vara 8 utan sommartid)
intressant

har den inbyggd väckarklocka?
Gossen Ruda
15-07-2010, 11:12
CITAT (skogstroll @ 15-07-2010, 11:02)

intressant

har den inbyggd väckarklocka?
Man kan nästan tro det. Det roligaste är nog att stå och titta när blommorna slår ut, ibland går det bara några minuter från knopp till fullt utslagen blomma.
havstrollet
18-07-2010, 22:03
Hej och tack för ditt svar. Jag bor i Bromma och denna dök som sagt upp detta år och är helt otrolig vacker. Jag har också kommit fram till att det måste vara någon sorts Nattljus och då kan man väl göra fantastiska eteriska oljor etc etc.
CITAT (Motti @ 15-07-2010, 00:59)

Men vilken vansinigt vacker blomma

men tyvär vet jag inte vad det är har aldrig set något liknande

Vilken landsdel bor du i ?sådana blommor vill jag också ha här

havstrollet
18-07-2010, 22:09
Tusen tack för samtliga svar angående min kl 8 blomma.
Nu får jag fundera över om jag skall spara eller slänga... fast jag tycker nog om mina klockan 8-blommor vad det nu än måtte vara. Jag tror i min hjärna att det är jättenattljus, känns bättre så.
På återhörande
Blomstertanten
19-07-2010, 06:32
CITAT (havstrollet @ 18-07-2010, 23:09)

Tusen tack för samtliga svar angående min kl 8 blomma.
Nu får jag fundera över om jag skall spara eller slänga... fast jag tycker nog om mina klockan 8-blommor vad det nu än måtte vara. Jag tror i min hjärna att det är jättenattljus, känns bättre så.
På återhörande

Doftar underbart kan tilläggas!
FYI
Fick detta svar när jag frågade en av de ledande botanikerna i landet om Nattljus:
Nattljus Oenothera är ett av de mest komplicerade släkten vi har i floran. Den kommande "Flora Nordica 6" tar upp knappt 40 arter (och knappt 10stabiliserade hybrider därtill) från Norden, varför såväl Krok & Almquist,Mossberg m.fl. som "Den virtuella floran" blott redovisar ett litet urvalav de vanligaste arterna hos oss. Om du vill ha en "bra" nyckel tillnattljus får du vänta på att "Flora Nordica 6" utkommer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.