|
Orkidétjuven
15-07-2010, 07:12
Växter kan minnas och reagera på information som finns i ljus, enligt forskare i Polen. Växter kan förmedla uppgifter om ljusstyrka och kvalitet från blad till blad i ett mycket liknande sätt som våra egna nervsystemet. Ganska intressant studie. Läs mer här: http://www.bbc.co.uk/news/10598926
Myosotis
15-07-2010, 07:18
Spännande! Har sett något liknande på tv, fast det var mest kommunikation via kemiska ämnen genom luften osv.
ängsvädd
15-07-2010, 08:42
Mycket intressant, tack för info
spännande! Jag är dock inte förvånad!
Alexander-VG-zon3
15-07-2010, 09:49
ja det var intressant att läsa.
det är härligt när gamla traditionella uppfattningar bryts upp... att säga att växter kan "tänka" gör att många ser rött, men varför skulle vår form av intelligens vara den enda?
Gossen Ruda
15-07-2010, 12:43
Det är väl känt från tidigare försök att växter har olika signalsubstanser som även kan vidarebefordras till andra växtindivider men att av detta och försöken redovisade i artikeln hävda att växter kan tänka är nog att göra en höna av en fjäder. Enkla biologiska reaktioner är nog rätt benämning.
fuchsian
15-07-2010, 13:34
Hej alla, Det var intressant att läsa era egna erfarenheter. Det är det mest ärliga vägen. Som sagt var, har även växter sin egenart och energi, men den är väldigt substil. Men jag sitter inte med mina växter och snackar, ursäkta, med dom. det handlar om olika energier och var och en unik på sitt sätt. Det är nog inte menngen att vi ska förstå allt, för det gör man inte förrutom dessa personer som använder det alternativa och okända utan att ens fatta hur fel det är. Mitt motto har varit att det jag SER, det TROR jag också på. En seriös person som behandlar med healing mot smärtor och liknande och även har förmågan att se dem som inte finns längre på jorden. Den personen jobbar ofta ensam och inte bröstar sig och föder sitt ego och pengar, pengar .... näe det köper inte jag. Ang. energier från växter, har man gjort en hel del seriösa upptäckter som man inte kan förklaras. Ca. 2 år sedan upptäckte jag att det fanns något i luften när mina krukväxter ville ha vatten. En envis rackare i bottenvåningen började ge ljud ifrån sig ... ett sånt där som myggor har. Jag vattnade den och efter att tag återkom samma fenomen. Jag flyttade upp växten och den fick plats mellan andra på fönsterbänken. Men nu började de andra växterna imitera det myggilandet. jag var under utbildning och jag meilade till kursgården om detta och fick svaret att det stämmer, jag är inte tokig, men jag kan göra ett "avtal" med dom att vissa dagar kommer jag vattna, men sedan vill jag inte höra ett pip ens från er. Jag har ingen bättre kunskap att ge än att denna lila historia gav mig en ny dimention och en läxa .. för att jag hade inte haft tid åt dom och deras behov. Det hände mig ...  ... fuchian ...
*Stintan*
15-07-2010, 14:15
Är du säker på att du inte har tinitus fuchian?
Jag vattnar också bestämda dagar annars är det för lätt att glömma.
Venusfällan tycker jag är en liten tuffing.
CITAT Det är väl känt från tidigare försök att växter har olika signalsubstanser som även kan vidarebefordras till andra växtindivider men att av detta och försöken redovisade i artikeln hävda att växter kan tänka är nog att göra en höna av en fjäder. Enkla biologiska reaktioner är nog rätt benämning. Våra tankar är ju också mest enkla biologiska reaktioner...
Chamomille
15-07-2010, 15:17
Jag hoppas att mina växter inte minns hur dom blev behandlade förra sommaren för då hade dom nog kommit och klubbat ihjäl mig.
skogstroll
15-07-2010, 15:18
hoppas du inte har spikklubbor då  ja mina skulle nog inte heller va så himla glada...
Chamomille
15-07-2010, 15:26
CITAT (skogstroll @ 15-07-2010, 16:18)  hoppas du inte har spikklubbor då  ja mina skulle nog inte heller va så himla glada...
*Stintan*
15-07-2010, 15:34
Men kan det vara blommornas fel att man känner sig så klubbad  Jag som försöker skylla på värmen.
skogstroll
15-07-2010, 15:39
jag har dåligt samvete som om jag haft en ensam hund hemma.... sitter på jobbet och känner mig skyldig att jag inte är hemma och vattnar  men å andra sidan skulle jag inte ha något att vattna om jag inte jobbade  nåja snart semester då ska jag skämma bort dem
fuchsian
15-07-2010, 15:53
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2010, 15:15)  Är du säker på att du inte har tinitus fuchian?
Jag vattnar också bestämda dagar annars är det för lätt att glömma. Stintan, ....  Nej, jag har inte tinnitus i någon form, inte så länge sedan kollades även den biten när jag hade haft ett par jobbiga förskylningar och min högra sida är skadad, men inte så att det skulle påverka något. Men när jag blir förskyld, täpper det till lättare på den skadade sidan. men när det är tyst omkring mig så är det också tyst från öronen. Min mor hadde svår tinnitus och hon kunde bli rätt irriterad av det. Inte hittade de något mer än vax i ena örat. detta gjorde jag efter att mina krukväxter satte i gång. Mitt fel, för jag har märkt i min agenda när det är dax för orchideer att få sin dos, men hade rent ut sagt slarvat med de andra. Jag hade inte tid och det blev som det blev men nu är balansen återställd och allt funkar som de ska. ack, vår vackra fauna ... Förresten, i morgon kväll är det om fuchsior på Engelska trädgårdar på TV2 ...Fuchian
Gossen Ruda
15-07-2010, 16:16
CITAT (Fny @ 15-07-2010, 16:08)  Våra tankar är ju också mest enkla biologiska reaktioner...  Ingen vet ännu hur hjärnan och minnet exakt fungerar men enkelt är det inte. Nya synapser bildas mellan cellerna mm. Det är långt ifrån när ett blad tillverkar ett ämne och skickar runt i växten.
fuchsian
15-07-2010, 16:25
Gossen Ruda,
Det finns säkert massor att upptäcka även under vår tid och sedan i kommande generationer, men man undrar vart är vi på väg? Det går inte jämföra på samma sätt växternas och vår hjärnans framfart och det enkla blir mer och mer komplicerad, men så är det ....Fuchian ...
CITAT (fuchian @ 15-07-2010, 14:34)  Hej alla, Det var intressant att läsa era egna erfarenheter. Det är det mest ärliga vägen. Som sagt var, har även växter sin egenart och energi, men den är väldigt substil. Men jag sitter inte med mina växter och snackar, ursäkta, med dom. det handlar om olika energier och var och en unik på sitt sätt. Det är nog inte menngen att vi ska förstå allt, för det gör man inte förrutom dessa personer som använder det alternativa och okända utan att ens fatta hur fel det är. Mitt motto har varit att det jag SER, det TROR jag också på. En seriös person som behandlar med healing mot smärtor och liknande och även har förmågan att se dem som inte finns längre på jorden. Den personen jobbar ofta ensam och inte bröstar sig och föder sitt ego och pengar, pengar .... näe det köper inte jag. Ang. energier från växter, har man gjort en hel del seriösa upptäckter som man inte kan förklaras. Ca. 2 år sedan upptäckte jag att det fanns något i luften när mina krukväxter ville ha vatten. En envis rackare i bottenvåningen började ge ljud ifrån sig ... ett sånt där som myggor har. Jag vattnade den och efter att tag återkom samma fenomen. Jag flyttade upp växten och den fick plats mellan andra på fönsterbänken. Men nu började de andra växterna imitera det myggilandet. jag var under utbildning och jag meilade till kursgården om detta och fick svaret att det stämmer, jag är inte tokig, men jag kan göra ett "avtal" med dom att vissa dagar kommer jag vattna, men sedan vill jag inte höra ett pip ens från er. Jag har ingen bättre kunskap att ge än att denna lila historia gav mig en ny dimention och en läxa .. för att jag hade inte haft tid åt dom och deras behov. Det hände mig ...  ... fuchian ... Men herregd, hur dum får man vara egentligen? Artikeln är baserad på växters bearbetning av ljus och hur de kan "minnas" ljus. Det är inte så att man har upptäckt att de nu kan kommunicera genom energier och tala om eller utstråla att de vill ha vatten och blabla som ni skriver i tråden "tala med djuren". Vad f-n är energier egentligen?  Jag känner bara till en enda energi och det är solenergin.
fuchsian
16-07-2010, 16:47
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 15:09)  Men herregd, hur dum får man vara egentligen? Artikeln är baserad på växters bearbetning av ljus och hur de kan "minnas" ljus. Det är inte så att man har upptäckt att de nu kan kommunicera genom energier och tala om eller utstråla att de vill ha vatten och blabla som ni skriver i tråden "tala med djuren". Vad f-n är energier egentligen?  Jag känner bara till en enda energi och det är solenergin. Men nöj dej med det om du inte har något att komma med än din sol så borde du ta vara på den till kommande tider. Man är dum när du inte fattar att vad har du att komma med, kanske inte så lyckad att visa det. Stick ditt finger i eldosan, så får du känna på energier ....  ... Fuchian ...
CITAT (fuchian @ 16-07-2010, 17:47)  Men nöj dej med det om du inte har något att komma med än din sol så borde du ta vara på den till kommande tider. Man är dum när du inte fattar att vad har du att komma med, kanske inte så lyckad att visa det. Stick ditt finger i eldosan, så får du känna på energier ....  ... Fuchian ... Haha, jättekul är du dessutom! Men tråden handlar om något naturligt, ljus och växter. Det finns mycket som är svårt att förklara i det och detta är en ny upptäckt. Det är inget övernaturligt det handlar om, som om växter skulle kommunicera med energier så att man känner i luften när de är törstiga, mm. Jag tycker att naturen är fantastiskt som det redan är från A till Ö. Synd att många har svårt att se det och vissa tror på det övernaturliga istället.
fuchsian
16-07-2010, 19:27
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 20:12)  Haha, jättekul är du dessutom!
Men tråden handlar om något naturligt, ljus och växter. Det finns mycket som är svårt att förklara i det och detta är en ny upptäckt. Det är inget övernaturligt det handlar om, som om växter skulle kommunicera med energier så att man känner i luften när de är törstiga, mm. Jag tycker att naturen är fantastiskt som det redan är från A till Ö. Synd att många har svårt att se det och vissa tror på det övernaturliga istället. Men det handlar ju den ljusen som växterna behöver och nån snack var det om energier, som inte finns, men som bevis gav jag den ovansående ett vetenskapligt kännt fenomen --- inget övernaturligt i elen, eller har jag missat nåt? ......  jag bjuder på det andra du nämnde i början av ditt inlägg......
P.S., fuchian, att du vill skriva om onaturliga fenomen i varje tråd där det finns möjlighet har vi märkt
fuchsian
16-07-2010, 19:42
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 20:35)  P.S., fuchian, att du vill skriva om onaturliga fenomen i varje tråd där det finns möjlighet har vi märkt  Men, herrejesses, det handlade ju om ljus och energier och alla vet ju utan vetenskapsbevis att elen finns, vad gnäller ni om egentligen? .....
Myosotis
16-07-2010, 19:46
Måste du förstöra varenda tråd med ditt svamlande, fuckian?!!
CITAT (fuchian @ 16-07-2010, 20:42)  Men, herrejesses, det handlade ju om ljus och energier och alla vet ju utan vetenskapsbevis att elen finns, vad gnäller ni om egentligen? .....  Ja, men vad snackar du om för energier??? Det finns bara en energi, solenergi, och det är den det syftar på. Inte spökenergier
*Stintan*
16-07-2010, 19:55
Kanske har blivit överslag.
fuchsian
16-07-2010, 20:01
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 20:52)  Ja, men vad snackar du om för energier??? Det finns bara en energi, solenergi, och det är den det syftar på. Inte spökenergier  FEL FEL FEL , det är ju solens energier man har, tror ni inte på dem? Jag har inga andra energier på tapeten än elen, möjligen. Måste hålla till saken och inte blanda som ni gör .........
CITAT (fuchian @ 16-07-2010, 21:01)  FEL FEL FEL , det är ju solens energier man har, tror ni inte på dem? Jag har inga andra energier på tapeten än elen, möjligen. Måste hålla till saken och inte blanda som ni gör .........  Jaha ok, va bra. Men då säger vi så.
fuchsian
16-07-2010, 20:07
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 20:52)  Ja, men vad snackar du om för energier??? Det finns bara en energi, solenergi, och det är den det syftar på. Inte spökenergier  Det var nytt för mig att elen är en spökenergi, trodde inte det, men ni vet ju alltid bäst. .....  CITAT (*Stintan* @ 16-07-2010, 20:55)  Kanske har blivit överslag.  DET HAR DU JU FÖR JÄMNAN, SÅ MAN ORKAR INTE BRY SIG .......  CITAT (Myosotis @ 16-07-2010, 20:46)  Måste du förstöra varenda tråd med ditt svamlande, fuckian?!! myosotis, ---- han är totalt humorfri. vilket trist liv ... ack .. ack ....
CITAT (fuchian @ 16-07-2010, 21:07)  Det var nytt för mig att elen är en spökenergi, trodde inte det, men ni vet ju alltid bäst. .....  Ni? Jag är bara en person. Och erkänn att du vill förlänga tjafset i varje tråd? Sen så hände det en sjuk grej fuchian som jag bara måste dela med mig till dig!!!! Jag är hundra på att jag stängde toalocket i morse, och nu upptäckte jag att den var öppen  ! Tyvärr kan jag inte känna sådana energier i luften, men kollade mina krukväxter för säkerhet ifall de skulle vara törstiga eller något (tänk om deras energi orsakat detta?). Men nej, vad kan det vara tro? Eller ska man skylla på hunden?
*Stintan*
16-07-2010, 20:32
CITAT (fuchian @ 16-07-2010, 20:42)  Men, herrejesses, det handlade ju om ljus och energier och alla vet ju utan vetenskapsbevis att elen finns, vad gnäller ni om egentligen? .....  Klockan 14:34 igår skrev du ett inlägg med svammel om healing och annat i denna tråd. Det hör väl knappast hemma i den här tråden. Så nog vill du tjafsa om dina förmågor och din tro i varenda tråd du ser en möjlighet alltid. Trist bara att trådarna blir förstörda.
Chamomille
16-07-2010, 20:35
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 21:22)  Ni? Jag är bara en person. Och erkänn att du vill förlänga tjafset i varje tråd? Sen så hände det en sjuk grej fuchian som jag bara måste dela med mig till dig!!!! Jag är hundra på att jag stängde toalocket i morse, och nu upptäckte jag att den var öppen  ! Tyvärr kan jag inte känna sådana energier i luften, men kollade mina krukväxter för säkerhet ifall de skulle vara törstiga eller något (tänk om deras energi orsakat detta?). Men nej, vad kan det vara tro? Eller ska man skylla på hunden?
Finns väl inget märkligt med energi egentligen. Solen är en kärnreaktor, strömmen i ledningarna en elektromagnetiskt ström som vi producerar för att få energi till allt vi använder i vårt dagliga liv. Torra fakta, men ändå fakta. Sedan har vi naturfenomen som norrsken, sydsken åska mm. Men det är vi ju inte ensamma om i solsystemet. Om vi omges av energi av något slag så är det inget konstigt med det. Fast nu i värmen så omges då inte jag av någon energi, den saken är klar.
fuchsian
16-07-2010, 21:53
CITAT (gnon49 @ 16-07-2010, 22:24)  Finns väl inget märkligt med energi egentligen. Solen är en kärnreaktor, strömmen i ledningarna en elektromagnetiskt ström som vi producerar för att få energi till allt vi använder i vårt dagliga liv. Torra fakta, men ändå fakta. Sedan har vi naturfenomen som norrsken, sydsken åska mm. Men det är vi ju inte ensamma om i solsystemet. Om vi omges av energi av något slag så är det inget konstigt med det. Fast nu i värmen så omges då inte jag av någon energi, den saken är klar. Precis det som jag har försökt säga men vad gör man när folk är så enkelspåriga .. som enkelström. Det finns ju inget märkvärdigt, som su säger och så får det bli. Låt dom överhettade lugna ner sig först.......Ingen idee att kommentera mig mera och jag har inget att erkänna till någon.
fuchsian
17-07-2010, 18:59
CITAT (Chamomille @ 16-07-2010, 21:35)  Ditt eget fel om du skiter och glömmer spola efter dig, men jag bryr mig inte hur du har det där i dasset. CITAT (Chamomille @ 16-07-2010, 21:35)  Men ojdå, nu har jag flygit fel igen, skyll på åskan om GSM inte funkar ....
zaaritha
17-07-2010, 22:38
Jag har alltid trott---att allt i naturen har känslor! Se´n jag var barn. Men---kom igen nu----alla ni som inte tror på nå´t!
fuchsian
17-07-2010, 22:58
CITAT (zaaritha @ 17-07-2010, 23:38)  Jag har alltid trott---att allt i naturen har känslor! Se´n jag var barn. Men---kom igen nu----alla ni som inte tror på nå´t! vi får nog ha ett eget tråd med våra upplevelser och skita i dom som inget vet. att veta är att kunna se det, annars blir det oklart, men vem har sagt att vi kan ha all kunskap? För vi är ju vanliga dödliga, men av varierande sort. Rädslan hos de ovetande blir ändå större, därför ger dom på dem som har andra icke så vanliga saker i sina liv. Rädslan för det okända gör att vi andra blir hackcycklingar, för de vill förstöra det fina man kan uppleva om man har ett öppet hjärta. Åven du är en människa som gör sitt bästa och allt går inte helt rätt hos någon. Jag känner från dina texter din fina energi som strömmar och dina tankar om det är öppna, men du, tjejen, är inte lättlurad och det gillar jag hos dig så himla mycket .....  ... Fuchian ...
zaaritha
17-07-2010, 23:20
Jag har upplevt så mycket i naturen--som de flesta anser vara "flum"--men jag vet; se´n min barndom att det är verkligt!
För övrigt är jag s a s "normal"!
fuchsian
18-07-2010, 09:34
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 20:35)  P.S., fuchian, att du vill skriva om onaturliga fenomen i varje tråd där det finns möjlighet har vi märkt  Jag är ju en ängel, precis som den norska prinsessan Märta ......
*Stintan*
18-07-2010, 10:46
CITAT (fuchian @ 18-07-2010, 10:34)  Jag är ju en ängel, precis som den norska prinsessan Märta ......  Jisses , jämför dig inte med henne är du snäll! Hon svamlar inte runt på forum och berättar sitt livs historia.
fuchsian
18-07-2010, 12:18
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:46)  Jisses , jämför dig inte med henne är du snäll! Hon svamlar inte runt på forum och berättar sitt livs historia. Näe, men Stintan, det var bara ett skämt. Hon har nog att göra med sina motståndare i Norge, så det räcker, men jag beundrar hennes mod att komma ut med det. nu får jag Stintan på mig igen, men ville lägga till lite info som jag kom på bland buskar. Mitt livs historia kommer jag inte att skriva, den finns redan i bokform, utan ang dessa änglaskolor som kan få en svag person helt ur vettet. Min yngsta syrra är en duktig healare, men det räckte inte utan hon sökte till en "änglaskola" den med nordiska lärare, som även prinsessan Märta har gått i sin början. jo men visst, syrran som inte ens har egna inkomster la ut en härrans massa pengar på den skolan. Jag tror att den tog ca. 1 år. Sedan innan detta hade hon vänt sig till en schamanutbildning och utövade detta. hon blev jäkligt sur och avundsjuk att jag kom in hos Terry, men vad kan jag göra åt det, var och en väljer sin bana med hjälp av det man är född med. Hon slutade meila till mig och lika bra det, orkade inte gnället om pengar för att hon skulle bli medium. Vår mor fick sin hjärtinfarkt lite över ett år sedan, men överlevde, men blev beroende av hjälp i hemmet vilket jag ordnade år henne i samråd med min andra syster. det gick bra ett tag, men min bror, alkis, tyckte att han kan hjälpa mamma och då blev hon utan hjälp. brossan hade redan innan utnjyttjat sina egna pengar och en del av mammas till spriten och här såg hon att mors pension räckte inte till hans behov. Det blev så att vår yngsta "änglasyster" tog avstånd fr. mor pga att hon inte klarade av att se henne, men påängen i detta är att min kloka syster mailade till mig och var ilsken och undrade att vad gör vi åt den idioten som springer runt med drummor och stoppar folk i stan för att ge dom ett "meddelande2 från sina änglar ....Kör inte idag ... åk inte över bron, den kommer att sprängas på em. .... och div. saker. hon hade blivit våldsam när folk inte ville höra om hennes änglaråd. Jag svarade till syrran att låt saken ha sin gång, hon är inte länge på fri fot innan de plockar in henne och det är för hennes eget bästa i så fall. Vi ska inte ta den skulden på oss att anmäla henne. Nu det senaste vad jag hörde var hon intagen någonstans, syrran hade inte brytt sig ens att ta reda på och mig kvittar det. Så, Stintan, Man får "flyga" försiktigt! Även om jag själv har mer tro till änglar än de flesta, även att jag har mött rätt många under livets gång, men betraktar det bara utan att snacka med dom.....  .. fuchian...
CITAT (fuchian @ 17-07-2010, 23:58)  vi får nog ha ett eget tråd med våra upplevelser och skita i dom som inget vet. att veta är att kunna se det, annars blir det oklart, men vem har sagt att vi kan ha all kunskap? För vi är ju vanliga dödliga, men av varierande sort. Rädslan hos de ovetande blir ändå större, därför ger dom på dem som har andra icke så vanliga saker i sina liv. Rädslan för det okända gör att vi andra blir hackcycklingar, för de vill förstöra det fina man kan uppleva om man har ett öppet hjärta. Åven du är en människa som gör sitt bästa och allt går inte helt rätt hos någon. Jag känner från dina texter din fina energi som strömmar och dina tankar om det är öppna, men du, tjejen, är inte lättlurad och det gillar jag hos dig så himla mycket .....  ... Fuchian ... Framförallt behöver man stor dos tålamod med sina medmänniskor,vad de än tror på! Fö att det skall kunna bli förändring i våran värld så behöver vi som ser och upplever annorlunda än flertalet,verkligen visa att man lever som man lär! För HUR skall de som inta kan se eller förstå,kunna ta till sig det som är annorlunda!? Jag lever inte alltid som jag lär och jag vill absolut inte komma med några pekpinnar,när medmänniskorna tycker att jag är "flummig,galen,stollig etc..." Numera tar jag sådant med ro,jag vet vad jag vet och det räcker för mig!!!
fuchsian
18-07-2010, 18:16
Du har rätt i det, men hur lätt är det? Inte lätt alls! Man måste vara så strömlinjeformad att ingen märker en ens att passa in utan argument. Nä, det köper jag inte längre. Om man visar sin goda vilja och kan hjälpa till där det behövs så ska man vara nöjd med sig själv i sitt hjärta. Många gånger behöver någon endast en som lyssnar verkligen aktivt, det hjälper mer än klapp på axeln. Man lär sig själv av dessa olika tillfällen att kunna agera så gott det går. Sedan är man ju en människa med sina fel och brister men även dessa kan vara till läxa för en själv. Man måste se sina egna demoner innan man kan börja prata till andra hur de ska göra/vara. Den kunskapen och lärdommen jag fick under min utbildning var jobbig, men ack så nyttig. flera elever hoppade av när han/hon blev framför hela gruppen att se och erkänna sina mörkaste sidor. Sedan fick vi lära oss att inte låta någon sätta sig på en pga sin udda förmåga och ge katten i andras kritik i samma fråga för de vet inte hur fel de gör. tystnad släcker deras kritik och den man har blivit har man rätt att stå upp för det. Vi har valet att välja vilka vill vi hjälpa och undvika dessa bråkstakar som vill dra ner det fina man har. Absolut rätt att vara den man är och vara stolt och mycket tacksam att man har klarat sig de svåraste läxorna man fått i livet. Det ger en vidare syn på tillvaron och olika andra saker som händer. Inte vill man då länge vara en häst med lappar över ögonen och springa för livet, man kommer inte så långt med det, men var och en får upptäcka det själva ... Dra inte ner dig att klanta på något du inte vet ett skvatt om....  ... fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|