karinen2
Har lite "häck-problem"... har som ni ser en helt nyuppgrävd trädgård (har äntligen fått tummen ur och planerat tomten efter att ha bott i "nybygget" i 2år). Tomten är terrasserad, på slänten på högersida av bilden ska vi så ängsfrön/gräs till hösten.

Problemet vi har är ovanför den ensamma stenraden. Längst ned är det en stenmur där vi planterat olika krypväxter. Ovanför dem kommer en stenrad och det är där vi vill få upp något häckliknande.

Jag hade först tänkt mig någon form av viltstängsel med klätterväxter men det verkar vara svårt att hitta snabbväxande vintergröna klätterväxter... sad.gif En häck skulle isf vara alternativet men jag vill ha den rätt smal, ca 30-40 cm och rätt låg, under 1 meter. Har ingen aning om vad för något sort som skulle passa...

Funderar på att sätta ut små träd, kanske 1 träd per 4 meter, men vad ska jag ha mellan träden? lite högre marktäckare? Som inte växer in i gräset?

Jag vill ha en liten inramning som ger "stöd" åt oss när vi går på tomten. Iom höjdskillnaden så känns det som man går på toppen av en kulle när man närmar sig tomtgränserna och den känslan vill jag ha bort. Jag är alltså mer ute efter "stöd" än insynsskydd... Höjdskillnaden är 1,6m från grusvägen upp till ovansidan av översta stenraden. Har ni något tips?

Cilla
I vilket klimatområde ligger denna tomt?
karinen2
Hej! Zon 2 ungefär. Norra Halland.
RibesRubusVitis
Kanske lite varvade bärbuskar, krusbär och vinbär i olika färger och med något varierande höjd? De kunde hållas inom en meters höjd (även om jag för egen del skulle spaljera vinrankor i något högre höjd). Det borde finnas plats för en liten terrass, eller plan gång av en meters bredd innanför den övre stenraden.
karinen2
Tack för tipsen! Spaljera vinrankor? Finns det någon vintergrön sort? Eftersom detta är det första man ser så känns det tråkigt om det är totalt bladlöst. sad.gif Det är plant från kanten som är ovanför stenarna till buskarna om ca 120cm. Jag kan visserligen flytta bärbuskarna uppåt en bit. Det är släntat väldigt "mjukt" uppåt.
RibesRubusVitis
Nja, vintergröna vinrankor är nog för mycket begärt, tyvärr. Överhuvudtaget är det svårt med vintergrönt, om ni inte vill köra 70-talsstuket med en massa barr. Det finns ju vintergrön liguster, och avenbok blir åtminstone "vinterbrun" eftersom bladen sitter kvar så länge innan de ramlar av. Men i en så vänlig odlingszon som Halland blir den bladlösa säsongen rätt kort. Är det bara prydnad som gäller, och inte "nytta", kunde man väl tänka sig rhododendron eller lagerhägg, kanske buxbom som väl är vintergrön men tar tid på sig att bli stor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon