Hej,
Köpte på sensommaren i fjol ett vackert Citronträd. Jag har ingen bra plats att förvara det annat än inne i vårt hus, men dock i ett rum där det inte är allt för varmt. Nu tappar det bladen.... men ser i övrigt frisk ut. Kan det komma nya blad? Någon som har erfarenhet av Citronträd?
tack på förhand för alla svar!
Ingrid på Västkusten
18-01-2004, 16:20
Ja om den har klarat sig till nu så borde den klara sig tycker jag -> har den en extra lampa?
Hur varmt är varmt?
Så länge grenarna itne svartnar i spetsarna är det grönt fortfarande.....
Hälsar ingrid
Tack Ingrid för Ditt svar!
Den står i ett rum ca 20 grader och den står i fönstret under en typ fönsterlampa av skomakarmodell. Tidigare i vinter så blommade den faktiskt och det blev även ämnen till frukter såg det ut som... men nu är dom borta
Jag har ett förråd där det är ca 8 grader med ett litet fönster... tycker Du jag skall flytta ut den???
Ingrid på Västkusten
18-01-2004, 18:31
Todeloo,
nej det tycker jag itne jag tror det snart är dags att försiktigt börja göda faktiskt om en enochenhalvmånad bör den vara täckt med nya blommor och ämnen
+20 är mkt i gradtal men +8 hade varit bättre men ingen mening med att chocka den stackaren nu. Nästa år......
Håll koll på grenspetsarna bara...
Hälsar ingrid
PS Kan ju vara att Du har rött spinn med i den värmen då kan den fälla blden med. Bättrar sig nrä det blir mera ljus och bekämpning är möjlig. Prova att duscha stackaren nån gång då och då.
Christer i Falköping
18-01-2004, 18:32
Om du har extraljus är det en alldeles utmärkt plats att ha den på. Tror inte det räcker med enbart fönstret. Fast det kanske är bättre än inne och 20c° varmt ändå.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.