Hej Ska förändra lite i trädgården hemma och måste flytta mina rödvinbärsbuskar, det jag har läst här på forumet så funkar det att göra på våren, men hur fungerar det att göra nu?
Ps jag har ett jordgubbsland som eventuellt skall flyttas med några tips där?
//Patrick
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2010, 14:11
Absolut INTE nu! att flytta i högsommartorka = mycket stor risk att de inte klarar sig, det är absolut den allra sämsta tiden för flytt av växter. Lövfällande växter bör flyttas då de är i vila = utan blad = mycket tidig vår el. sen höst.
När det gäller jordgubbar säger jag köp nya plantor till det nya landet, jordgubbsplantor som är några år brukar i stort sett alltid ha virus och annat skit så man får bättre start ifall man börjar ett nytt land med friska plantor.
Aqvakul
15-07-2010, 14:52
Om du väntar tills vi får mer normala sommartemperaturer och förbereder den nya planteringsplatsen så går det faktiskt förvånansvärt bra att flytta vinbärsbuskar även under vegetationsperioden. Viktigt är dock att vattna rejält...
Jag kommer att vänta någon vecka och sedan försöka att flytta dem, tyvärr så är prioritet ett att få bort dem ifrån där de står nu och prio två är att få dem att överleva.
Då det gäller jordgubbarna så blir det att köpa nya.
Tackar för era svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.