Full version: sömntuta
Frankieboy
Sådde ett gäng sömntutor som nu har börjat blomma. Tror att den även kallas kalifornisk vallmo? Men dem e så små och taniga. Har dem i små krukor som jag har på olika ställen och alla verkar må lika illa. "Bladen" gulnar snabbt och dör, och hela plantan blir så tanig.
Nån som har några tips?
vanjalarsa
jag har också kalifornisk vallmo, Sömntuta. De sådde jag för flera år sedan och de kommer år efter år genom självsådd. De vill ha väldigt väldränerat och mycket sol. Ganska mager jord. Har du det ? Isåfall vet jag inte var felet ligger.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
Hur små är små krukor? Har du flera i samma?
Frankieboy
har sått dem i vanlig planteringsjord som jag köpt på konsum. Den borde väl duga? Ska dem ha nån näring kanske?
vanjalarsa
som jag sa tidigare så vill de ha väldigt väldränerat och inte särskilt fett. Jag tror att planteringsjorden är för kraftig och för gödslad. Det passar dem inte alls.
Jag har mina i en väldigt grusig och solig rabatt. Aldrig någon gödsel.
kerstin z5-6
Ok sått i små plantkrukor 9x9 cm? och sen, aldrig skolat ut dem?
Plantjord 4 för 100 innehåller väldigt lite. för att inte säja noll näring.men är det så som jag tror har rotsystemen aldrig fått utvecklas , så då är de så klart små ..
Bassam
Hej

Du kan försöka omplantera dem på nya jord och du ska försöka kontroll vatten bra.

Obs
Jag haft samma problem men efter jag byter jord och ger lite näring, de blir mycket fina.
H:Bassam

Frankieboy
ok, tack för era svar, n har jag lite att gå på. Lite dubbla budskap där, en säger att planteringsjorden inte innehåller nån näring och den andra säger alldeles för mkt näring?! Om jag vill sätta dem i jord som jag köper hos typ plantagen är det såjord jag ska ha då? Eller kanske kaktusjord?
vanjalarsa
Hej igen!
jag skriver utifrån min egen fleråriga erfarenhet av Sömntuta. Jag har mina i en väldigt väldränerad sandig ,solig rabatt. De trivs väldigt bra där och har självsått sig rikligt. Jag har kvar av dem jag sådde för 7 år sedan.
Jag tycker att det är jättesvårt att bifoga foton i forumet. Lyckades få in en bild på Sömntutorna tidigare men har bättre bilder.
Lycka till

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon