Linsan
Jag har odlat rädisor för första gången, jättekul för de växer så snabbt. Idag provsmakade jag den första - och den var så stark! Varför blir dom det? Kan man göra något åt det? Det stod inget om det på fröpåsen såklart, för då hade jag tagit en annan sort. confused.gif
Ranunculus
Att dina rädisor är starka beror på att de fått för lite vatten. Det hade inte spelat någon roll vilken sort du köpt.
Ulla
Åsa, mälardalen zon 2
+De blir mycket starkare när temperaturen är hög. Gott om vatten + svalare klimat = mindre starka rädisor.
Linsan
Tack för era svar!
Jag som har vattnat så mkt - två gånger om dagen ibland, nu när det varit så varmt!! =(
Christa
CITAT (Linsan @ 16-07-2010, 11:47) *
Tack för era svar!
Jag som har vattnat så mkt - två gånger om dagen ibland, nu när det varit så varmt!! =(

Det var skumt. Kanske kan skilja en del mellan sorterna också. Har du odlat den sorten tidigare och fått mindre starka rädisor? Jag brukar odla cherry belle och får den mycket vatten och värme så blir den inte speciellt stark.
skogstroll
såg på nåt danskt program i morse, en dansk bonde som sa att de små var inte lika starka.
KarinSKARA

Den starka smaken sitter i ytterskalet.
Vill du ha mildare rädisor, skala av lite men ta inte allt, det vita inerköttet smakar nästan bara vatten flirting.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon