Full version: Postlåda
malcolm
Hemma hos mig kommer posten högst oregelbundet, ibland strax efter tio på förmiddagen och ibland inte förrän bortåt tre på eftermiddagen vilket kan vara rätt irriterande om man väntar på nå´t viktigt för man vill ju inte springa ut och kolla brevlådan stup i kvarten även om det bara är några meter dit.

Köpte en billig trådlös dörrklocka på Clas Ohlson (99 kr) där jag öppnade själva sändardelen och lödde på två sladdar istället för tryckknappen och dessa sladdar kopplade jag till en mikrobrytare (Clas Ohlson art.nr. 22-4981, 29 kr)

[attachment=52301:224981_X...3649_331.jpeg]

som känner av locket när det öppnas. Numera spelas "Oh Susanna" när posten kommer men det finns 8 melodier och ringsignaler att välja på. Konstruktionen fungerar alldeles utmärkt och ännu har inte ungarna på gatan kommit på att de kan locka ut "gubben" ur huset genom att lyfta på locket till brevlådan. a0a.gif

Är det så att locket är för lätt för att påverka mikrobrytaren kan man limma eller skruva fast en liten träkloss på undersidan för att få det tyngre.
Chamomille
Fiffigt laugh.gif
Ralf
Hoppas du inte får mkt reklam
eller morgontidningen kl 04
Peztis
Suverän idé! Särskilt för oss som inte har brevlådan tre meter ifrån yttedörren utan måste gå en sväng!
Ska genast presenteras för min man, jag har nog att pyssla med som det är!
Frida Sandman
Häftig idé! Kul att det funkar!
malcolm
CITAT (Ralf @ 15-07-2010, 20:45) *
Hoppas du inte får mkt reklam
eller morgontidningen kl 04

Har satt upp en lapp; "Ingen reklam, Tack!" på min brevlåda och det respekteras av de flesta utdelare. Morgontidningen sade jag upp för många herrans år sedan då det bara var ett dyrbart bidrag till pappersinsamlingen eftersom jag aldrig läste den om morgnarna då jag är mera död än levande. På jobbet finns både DN och Svenskan och där kan jag läsa tidningarna i lugn och ro vid 9-fikat när jag är lite mer vaken.
skogstroll
kan du se brevlådan från huset?
malcolm
CITAT (skogstroll @ 16-07-2010, 12:05) *
kan du se brevlådan från huset?

Jepp yes.gif
skogstroll
har en granne som gjort hål i locket på låddan och satt en tennisboll i ett snöre i det avsedda hålet. När brevbärarn vart där och lyft locket så är bollen borta =)
malcolm
Alla sätt är bra utom de dåliga men är det inte risk för att någon nappar tennisbollen? rolleyes.gif Ett tag var jag inne på att fixa till med någon slags flagga enl. amerikansk modell men det skulle bli mer komplicerat och kan jag lösa problem med el/elektronik så gör jag det. Hade elektronik som hobby i min förra ungdom och jobbat med teknik i hela mitt yrkesverksamma liv så jag är väl kanske lite skadad. giggle.gif
malcolm
CITAT (Peztis @ 15-07-2010, 22:27) *
Suverän idé! Särskilt för oss som inte har brevlådan tre meter ifrån yttedörren utan måste gå en sväng!
Ska genast presenteras för min man, jag har nog att pyssla med som det är!

Berätta hur det gick, om det blev något postalarm. flirting.gif
Chamomille
CITAT (malcolm @ 16-07-2010, 12:03) *
Har satt upp en lapp; "Ingen reklam, Tack!" på min brevlåda och det respekteras av de flesta utdelare. Morgontidningen sade jag upp för många herrans år sedan då det bara var ett dyrbart bidrag till pappersinsamlingen eftersom jag aldrig läste den om morgnarna då jag är mera död än levande. På jobbet finns både DN och Svenskan och där kan jag läsa tidningarna i lugn och ro vid 9-fikat när jag är lite mer vaken.

Har du också fått värmeslag? Först är du utförsäkrad från försäkringskassan. Sen har du både DN och Svenskan på jobbet confused.gif
malcolm
CITAT (Chamomille @ 16-07-2010, 19:17) *
Har du också fått värmeslag? Först är du utförsäkrad från försäkringskassan. Sen har du både DN och Svenskan på jobbet confused.gif

Jag är INTE arbetslös och kan när jag vill besöka min arbetsplats för att tex. dricka kaffe och/eller läsa tidningen, inte för att jag gör det speciellt ofta men ändå. Nu när jag är hemma så läser jag tidningarna på nätet och ser nyheterna på TV för att få mitt nyhetsbehov tillfredsställt, snappar åt mig en och annan Metrotidning också när jag är ute och handlar.
CeciliaR
Kul lösning! Din post måste vara mycket mer spännande än min smile.gif
malcolm
CITAT (CeciliaR @ 09-08-2010, 22:53) *
Kul lösning! Din post måste vara mycket mer spännande än min smile.gif

Tyvärr är det mest räkningar men ibland kan det vara något man väntar på, om man beställt något tex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon