Full version: Skörda potatis
Monica zon 1
Hej
Jag har för första gången odlat egen potatis i år, fantastiskt gott med egna små knölar.

Men nu e jag tveksam. Har odlat Minerva, skördat en del efterhand som jag ätit, blandade storlekar. Nu börjar blasten vissna, vad jag förstått ska man normalt skörda då blasten börjar vissna, men vad händer om jag inte gör det?
Jag tänkte som så att potatisen som är skördad bör ju förvaras svalt o mörkt, det där med förvara svalt är inte det lättaste just nu....så fuderade om kanske potatisarna mår bättre av att ligga kvar i jorden?
Där är kanske rätt så varmt i jorden också..

Vad händer med potatisen nu och hur gör ni?

Monica
Peztis
Låt potatisarna ligga kvar i jorden där de fortsätter att växa. Har du kvar när frosten kommer så kan du ta upp dem då och förvara dem mörkt och svalt.
Christa
Om blasten vissnar så gäller det att kolla så den inte drabbats av bladmögel. Om den har det så skall man skära bort den snabbt och ta bort varenda uns av blad och blast.

Om blasten inte är angripen av bladmögel så kan man lungnt låta den vissnar ner och ha potatisarna kvar i jorden.

Jag brukar ha kvar dem i jorden även om jag haft bladmögel men då täcker jag med en presenning när det regnar. Bladmögelsporer kan orsaka brunröta på potatisen. En del sorter är dock resistenta mot detta.
Monica zon 1
Stort tack.

Då behöver jag inte lägga mer energi på potatislandet just nu - hålla koll på skador som mögel dock o gräva upp efterhand som jag blir hungrig.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon